У СРЕДЊОЈ ШКОЛИ У КОЦЕЉЕВИ ОДРЖАН ЈАВНИ ЧАС О НЕВИДЉИВОМ НАСИЉУ СА ВИДЉИВИМ ПОСЛЕДИЦАМА

СТОП ЕЛЕКТРОНСКОМ НАСИЉУ

  • Број 3605 (1. дец 2016.)
  • Весна Бошковић
Некада смо се са насиљем суочавали искључиво у реалном свету а сада је оно веома пристуно у виртуелном. Стога су професори коцељевачке средње школе Марко Недељковић, Јасмина Јанковић и Владимир Перић дошли на идеју да са ученицима пољопривредног и фризерског смера реализују јавни час који ће се бавити овим проблемом и објаснити ђацима појам електронског насиља, као и приближити им ризике и опасности које оно носи.
Електронско насиље је повређивање, узнемиравање или било какво друго наношење штете другој особи које се појављује у виду текстуалних или видео порука, позива или фотографија. Чест пример су недозвољено сликање мобилним телефонима и камерама и стављање тих садржаја на неки сајт, или друштвене мреже које су веома популарне међу свим старосним групама, па је на њима ово насиље и најзаступљеније.
У облике малтретирања у виртуелном свету спадају узнемиравање, ухођење и прогањање, претња, говор мржње, трачарење, лажно представљање, објављивање лажних изјава као чињеница, видео снимака физичког малтретирања као и идентитета жртве.
Зато је веома важно, истичу аутори, ризике свести на најмању могућу меру тиме што ћемо заштитити свој налог на друштвеним мрежама, излоговати се када не користимо рачунар, добро размислити пре него што нешто објавимо на интернету и, између осталог, никада не отварамо нежељене поруке од непознатих лица.
Нагомилавање пријатеља, претерано „шеровање“ и непажљиво одржавање профила носе са собом велике ризике приликом коришћења друштвених мрежа.
У онлајн свету појављује се и сексуално насиље чије последице могу бити застрашујуће и нарушити емотивно и психичко стање жртве, а његови облици су сваки нежељени вид сексуалног понашања који једна особа силом или уз употребу силе намеће другој. Појаве, попут, секстинга, односно размењивања кратких порука или фотографија врло интимног садржаја путем СМС или других чет сервиса, постали су део многих емотивних веза у последњој деценији. Ова врста комуникације довела је до специфичних ризика и опасности којих често нисмо ни свесни или нам не изгледају важни у том тренутку.
Аутори овог часа су инсистирали на причама којима су илустрирали могуће ситуације и на конкретним примерима показали какве опасности могу да вребају кориснике савремених технологија. Ђаци истичу да их је ово предавање нагнало да почну да размишљају о поступцима приликом употребе друштвених мрежа или других садржаја, те да су до сада занемаривали опасности и површно знали о њима.