28. maj 2020.28. maj 2020.
Foto: Profimedia

Foto: Profimedia

Svetski dan bez duvana

Svetski dan bez duvana 2020. godine obeležava se pod sloganom „Zaštitimo mlade od manipulacije duvanske inustrije i upotrebe duvana i duvanskih proizvoda Duvanska industrija je decenijama koristila strateški agresivne i dobro finansirane taktike za privlačenje mladih za upotrebu duvana i duvanskih proizvoda.

Dokumenti koje poseduje duvanska industrija pokazuju da se rade iscrpna istraživanja na temu lakšeg pristupa mlađoj populaciji sa ciljem privlačenja i dobijanja novih korisnika duvana i duvanskih proizvoda, od novog dizajna proizvoda do marketinških kampanja čiji je cilj zameniti milione ljudi koji svake godine umiru od bolesti
povezanih sa duvanom, novim potrošačima – mladima. Kao odgovor na agresivnu i sistemsku kampanju duvanske industrije, Svetski dan bez duvana 2020. god ima za cilj da pruži kontra kampanju i osnaži mlade ljude da se bore
protiv upotrebe duvana.

Globalna kampanja Svetski dan bez duvana 2020. ima za cilj da:

- Raskrinka mitove i manipulativne taktike koje koristi duvanska industrija,
posebno marketinške taktike namenjene mladima, uključujući uvođenje novih
proizvoda, novih ukusa i atraktivnih karakteristika duvanskih proizvoda.

-Omogući mladima pristup informacijama o namerama i taktikama duvanske i
srodnih industrija da priključe sadašnje i buduće generacije na upotrebu duvanskih
i nikotinskih proizvoda kao i da osnaži uticajne ljude ( u pop kulturi, na
društvenim mrežama) da zaštite mlade i ojačaju borbu protiv duvana.

Kako duvan i duvanska industrija manipulišu mladima?
Upotreba privlačnih ukusa i aroma u duvanskim proizvodima podstiče mlade da potcenjuju povezane zdravstvene rizike sa upotrebom duvana i da ih počnu koristiti. Elegantni dizajn i atraktivni proizvodi lako se mogu uočiti i varljivi su: (proizvodi u obliku USB štapića, ili bombona). Jedna od taktika duvanske industrije je i promovisanje duvanskih proizvoda pod sloganom „duvan koji manje šteti“ ili „čistiji duvan“ koji predstavlja alternativu konvencionalnim cigaretama. Duvanska industrija svoju manipulaciju na tržištu ogleda kroz oblike promocije duvanskih proizvoda od strane poznatih influensera i javnih ličnosti.

Duvanska industrija koristi razne metode i mehanizme kako bi plasirala svoje proizvode mladima: reklamiranje duvana i duvanskih proizvoda na mestima koje posećuju mladi, na mestima koja u blizini imaju prodaju slatkiša, kao i obezbeđivanje premija za prodavce koji omogućavaju prodaju duvana na mesta koja mladi posećuju. Reklamiranje duvanskih proizvoda i upotrebe duvana u filmovima, TV emisijama, postavljanje prodajnih mašina za duvan na mestima koja posećuju mladi i koja su im dostupna su načini kojima se regrutuju mladi kao budući korisnici duvanskih proizvoda.

Poziv na akciju
Svet više ne može da dozvoli sebi da priušti još jednu generaciju prevarenu lažima duvanske industrije, koja se pretvara da promoviše slobodu ličnog izbora uz istinsko obezbeđivanje večitih profita, bez obzira na milione ljudi koji svojim životom plaćaju svake godine.

SZO apeluje na sve donosioce odluka, sve one koji dolaze u kontakt sa mladima i povezuju se sa njima da razotkrivaju manipulativne taktike duvanske industrije za stvaranje novih generacija korisnika duvana. Neophodno je da se mladi osnaže da bi mogli da se odupru i suprotstave upotrebi duvana i duvanskih proizvoda, uklone laži vezane za upotrebu duvana i duvanskih proizvoda i postanu generacija bez duvana.
Zavod za javno zdravlje Šabac

Najnoviji broj

14. mart 2024.

Најновији број
Verified by Visa MasterCard SecureCode
American Express MaestroCard MasterCard Visa
Banka Intesa