24. mart 2021.24. mar 2021.
Beta

Beta

Matić: Vodič za e-trgovce olakšica za pristup tržištu

Novi Vodič za e-trgovce Ministarstva trgovine, turizma i telekomunikacija, predstavlja korisnu i sadržajnu publikacija koja treba da olakša pristup e-trgovini, a istovremeno može da doprinese i ekonomskom progresu u Srbiji, izjavila je danas ministarka Tatjana Matić, predstavljajući tu publikaciju.

"Ovaj vodič predstavlja značajan, praktičan podsticaj za razvoj e trgovine u Srbiji. Njime će se zaokružiti proces trostrukog osnaživanja kroz jačanje regulative, podizanja potrošačkog poverenja i edukacije e trgovaca", kazala je Matić na onlajn prezentaciji publikacije koji se nalazi na platformi "Pametno i bezbedno", a naći se i na sajtu ministarstva.

Kako je istakla, cilj vodiča je da poslovnoj javnosti pruži informacije o važnosti ulaska u elektronsku trgovinu, naročito u uslovima promena i izazova za tradicionalni model poslovanja uzrokovanih pandemijom, dade jasne smernice i primere kako početi elektronsku trgovinu i uputi na rešenja i učesnike na tržištu koja pomažu u tom procesu.

"Vodič je prvenstveno namenjen početnicima i to kako onima koji tek treba da se registruju i počnu da obavljaju trgovinu putem interneta, tako i privrednim subjektima koji već posluju, ali žele da se preorijentišu na elektronsko poslovanje ili da elektronsku trgovinu dodaju kao novi kanal prodaje uz postojeću tradicionalnu prodaju", precizirala je Matić.

Ova publikacija, kako je dodala, pruža dodatne informacije o elektronskom poslovanju, jer sadrži analize, primere, smernice i rešenja za dodatni razvoj u ovoj oblasti, sa posebnim osvrtom na pandemijske uslove poslovanja.

"Vodič ukazuje i na brojne prednosti elektronske trgovine poput pristupa mnogo većem broju kupaca, nižih troškova započinjanja biznisa, mogućnosti prilagodjavanja zahtevima kupaca", rekla je Matić.

Ministarka je ukazala da je e-trgovina kao svetski trend počela ekspanziju i pre pandemije, ali da je upravo pandemije doprinela da se dodatno omasovi.

Prema njenim rečima, upravo su kompanije koje prodaju preko interneta uspešnije prevazišle posledice pandemije, a neke su u tome videle i šansu za dodatni razvoj.

"Ono što je za Srbiju značajno da je nepoverenje kupaca, koje je bilo dominantna prepreka prethodnih godina za veći razvoj e-trgovine, u pandemijskim okolnostima, bilo na neverovatno brz način prevazidjeno. To je bio test koji je pokazao da elektronska trgovina u Srbiji može da se odvija na bezbedan i siguran način", istakla je Matić.

Navela je i da je u Srbiji broj realizovanih elektronskih transakcija skočio sa sedam miliona u 2019, na 14,3 miliona prošle godine, dok je vrednost e-transakcija sa 17,8 milijardi dinara porasla na 32,8 milijarde dinara.

"Broj prodajnih virtuelnih mesta, koji je na kraju 2019. iznosio 1.139, na kraju prošle godine bio je 2.013", kazala je Matić.

Istakla je i da o promeni percepcije trgovaca u Srbiji u odnosu na e-trgovinu, govori i anketa sprovedena prošle godine, koja je pokazala da je 82 odsto ispitanika ocenilo svoj veb šop jednako važnim ili važnijim od tradicionalnog mesta prodaje.

Podsetila je i da je u ministarstvo ranije unapredilo propise u ovoj oblasti kroz izmene i dopune Zakona o trgovini i izmenama Zakona o elektronskoj trgovini, dok je u saradnji sa USAID urađen akcioni plan za jačanje e trgovine u Srbiji, kao i Vodič za potrošače u e-trgovini.

Direktorka USAID-ovog projekta saradnje za ekonomski razvoj Dragana Stanojević rekla je da je vodič dobar primer saradnje javnog i privatnog sektora koji će doprineti da se poveća znanje u ovoj oblasti.

Ona je ukazala da je elektronska trgovina mnogima pomogla da prežive u doba pandemijeme, a da sada treba da se razmišlja i o rastu tog vida trgovine, naročito u sektoru mikro, malih i srednjih preduzeća.

"Vodič na razumljiv, precizan i praktičan način treba da pomogne svima koji žele da prilagode svoje poslovanje zahtevima nove stvarnosti koji će ostati i nakon pandemije", rekla je Stanojević.

Podsetila je i da se pokazalo da su oni koji se bave elektronskom trgovinom veći optimisti u pogledu poslovne budućnosti, te da smatraju sebe manje zavisnim od lokane sredine u smislu izvoza, ali i nalaženja kupaca na celoj teritoriji Srbije.

Profesor Ekonomskog fakulteta u Beogradu Dragan Stojković kazao je da je vodič napravljen na jeziku koji mogu da razumeju i oni koji nemaju formalno obrazovanje i koji još uvek ne posluje u elektronskoj trgovini.

Kako je precizirao, u vodiču pored ostalog može da se nadju odeljci o planiranju prodaje putem interneta, o tehničkim rešenjima za onlajn prodavinice, koracima u razvoju biznisa u e-trgovin, pravnoj regulativi, odnosno spisima koji uređuju elektronsku trgovinu, načinu plaćanja, dostavi provoda i marketingu ue-trgovini, kao i primerima dobre prakse.
Kako je naveo, vodič pokazuje šta, kako i kome da se proda putem elektronske trgovine.
Predstavnik "eKomerc Asocijacije Srbije" Mihailo Ponjavić istakao je da je vodič je azbuka e-biznisa u kome su na jednom mestu sublimirana sva znanja za one koji hoću da uđu u e-trgovinu.

"E-trgovina je najbrže rastući segment koji se pokazao otpornijim od klasične trgovine. To je koncept budućnosti", rekao je on.

Prema njegovim rečima, predviđanja koja je video za ovu godinu pokazuju da će ukupna investicija u potrošnju u e-komercu u Srbiji prevazići 400 miliona evra.

On je dodao i da su najveći rast u vreme pandemijske krize imali e-trgovci koji su prodavali sportsku opremu i rekvizite i čiji su onlajn šopovi beležili rast veći od 300 odsto, potom oni koji prodaju tehniku i male kućne aparate, trgovci hranom, ali i servisi za dostavu.
Izvor: Beta

Najnoviji broj

18. april 2024.

Најновији број
Verified by Visa MasterCard SecureCode
American Express MaestroCard MasterCard Visa
Banka Intesa