Инфо

5. октобар 2022.5. окт 2022.
Фото: Бета

Фото: Бета

Реформа јавне управе грађанима Србије омогућила пријаву неправилности инспекцијама и преко Вајбера

Реформа јавне управе грађанима Србије је омогућила да неправилности инспекцијама могу да пријаве на пет начина и то директним позивом надлежне инспекције, контактом Кол центра инспекција, имејлом, остављањем гласовне поруке, као и путем чет бота, односно уз помоћ Вајбера, изјавио је представник Одељења за подршку коорднационој комисију за инспекцијски надзор, Сектора за добру управу Министарства државне управе и локалне самоуправе Јовица Дамњановић и позвао грађане да искористе те могућности.

"Један од начина је да се директно контактира надлежна инспекција. Други начин је преко Контакт центра републичких инспекција, који функционише 24 сата. Можете контактирати Контакт центар директно позивом на број телефона који је на сајту Координационе комисије, путем и мејла, остављањем гласовне поруке или путем чет бота који је инсталиран на веб порталу Координационе комисије, односно путем Вајбера такође", рекао је он агенцији Бета.

Како је навео, у раду инспекторима сада помаже софтвер еИнспектор, развијен пре две године, кроз који се води сав инспекцијски надзор и који је прилагодјен свакој инспекцији посебно, где се цео управни поступак, односно пријава, почетак надзора, излазак на терен, издавање одређених решења и остало воид искључиво у електронском облику.

"Грађани и привреда могу да очекују да свака инспекција ради у складу са Законом о инспекцијском надзору и својим посебним законима, да ће инспекција бити брза и ефикасна, да неће одузимати пуно времена привредним субјектима, да ће их инсконтролисати само за оне ствари које су у њеној надлежности", казао је Дамњановић.

Додао је и да ће пре тога власницима фирми бити омогућена тзв. самопроцена, односно саветодавна посета инспекције како би се привредни субјект припремио за предстојећи надзор.

Дамњановић је оценио да су главни резултати реформе инспекцијског надзора, од када је 2015. донет нови Закон о инспекцијском надзору, ефикаснији рад и промена улоге инспекција, јер се од кажњавања фокус њиховог рада пребацио на превенцију и саветовање привредних субјеката како да спроводе прописане стандарде пословања.

"Побољшале су се процедуре по којима поступају инспектори, урађена је анализа, детаљан преглед статуса броја инспектора у републичким органима. Донекле је осавремењен рад преко еИнспектора и набављена опрема за одређени број инспекција. Резултат тога је да је повећан број инспекцијских надзора који се тичу нерегистрованих субјеката, смањен је број оних који раде на црно, односно који су нерегистровани", казао је он.

Рад инспекција, како је навео, координише и усмерава Координациона комисија Владе Србије, а 11 радних група омогућава да две или више инспекција иду на терен истовремено, односно усаглашено.

"Угоститељски објекат попут хотела је добар пример како више инспекција, као што су санитарна, туристичка и инспекција рада, али и Пореска управа, може истовремено да контролише један привредни субјект", рекао је Дамњановић.

Значајним сегментом реформе у Влади Србије сматрају то што се сада у контроле иде на основу процене ризика, те су привредници и институције који раде по закону поштеђени непотребног стреса, а рационализован је рад инспектора којих нема довољно.

Управо је главни изазов са којим се суочава овај сегмент држевне управе недовољан број запослених.

"Велики је број привредних субјеката, а има 44 републичких инспекција са нешто више од 2.000 инспектора који раде. То је мали број. Врло је потребно да се то стално оснажује, али и да се ради та информатичка опремљеност и повећа број возила на терену", рекао је Дамњановић.

Указао је и да је слаба тачка инспекције у Србије просечна старост инспектора, која износи 55 године.

Прво искуство са посетама инспекција млади угоститељ Урош Ерцеговић, који има ресторан у центру Београда, описао је као трауматично, јер није знао шта да очекује, док сада наводи да му помажу у томе како да на најбољи начин послује у складу са прописима.

"Они су ту некако више за нас него што смо ми за њих. Помажу нам на пример у томе што са свим тим чешљањем папира, књига, компјутера, санитарних књижица, каса, рачуна сада по новом, проверавање фискализације, да ли имамо безбедносне елементе, било шта, једноставно указују нам на то да некако идемо тим правим чистим путем, а опет без страха", рекао је он.

Реформа инспекцијског назора, део је реформе јавне управе у коју је Европска унија, осим кроз примере добре праксе, у директну секторску подршку уложила три милиона евра.

Бета

Најновији број

28. март 2024.

Најновији број
Verified by Visa MasterCard SecureCode
American Express MaestroCard MasterCard Visa
Banka Intesa