Инфо

15. фебруар 2018.15. феб 2018.
Култура сећања
Професор доктор Елиезер Папо посетио Шабац

Култура сећања

Професор доктор Елиезер Папо у понедељак посетио је Шабац и том приликом у Музеју шабачких Јевреја поставио мезузу, након чега је одржао предавање о уметности и традицији сефардских Јевреја.
На вратима некадашње синагоге постављена је мезуза, симбол сваке јеврејске куће и храма, а садржи свитак са исписаном молитвом за добробит и благостање.
-Имамо изузетну част да је професор доктор Елиезер Папо у Шапцу. Он је предавач на Универзитету у Негибу и нерезидентални је рабин за Босну и Херцеговину. Замолили смо га између осталог да постави мезузу на улазна врата у синагогу – навео је Бранислав Станковић, кустос историчар.
Кућа молитве за Јевреје нема само религијски карактер, она је зборница, училиште, склониште и место окупљања чланова заједнице. Простор старе шабачке синагоге из 19. века реконструисан је и адаптиран у Музеј шабачких Јевреја крајем протекле године у оквиру пројекта “Еурека”.
-Култура сећања је изузетно важна тема културне политике града Шапца. Музеј шабачких Јевреја је формиран због тога да би се континуирано бавили проучавањем и одржавањем сећања на јеврејску заједницу у Шапцу која је заједно са нама стварала мит о Малом Паризу. Узбудљивом, иновативном граду Србије – рекао је Игор Марсенић, члан градског већа.
-Ово је први пут да долазим у синагогу након што је претворена у музеј. Ово је једна прелепа иницијатива да град Шабац сачува успомену на своје грађане Јевреје који су страдали за време немачке окупације. Мали број преживелих успео је да се пребаци у Израел. Данас у Шапцу више нема Јевреја, али град се труди да сачува сећање на њих – истакао је професор Елиезер Папо.
На одржаном предавању присутни су могли чути више о сефардској култури, обичајима и духовите приче о Јудејском народу.
-Средњовековна уметност, како јеврејска, тако хришћанска и исламска махом се врти око религије и украшавања богослужбених предмета. Самим тим и сефардска уметност се базира на томе – рекао је професор Елиезер Папо.
Јевреји у Србији присутни су од изгнанства са Иберијског полуострва, а први званични подаци о стално насељеном Сефарду у нашем граду датирају из 1572. године. Почетком 19. века јеврејска заједница у Шапцу постаје све већа. Сусрет Срба и Јевреја дао је велики допринос напретку града у свим доменима друштвеног и културног живота. Поједини припадници Мојсијеве вере својим радом и стваралаштвом су превазишли границе Шапца. Аврам Винавер, Станислав Винавер, Оскар Давичо, Бата Коен, као и многи други оставили су дубок траг у историји и допринели да српска култура буде оно што јесте данас. Ипак Други светски рат зауставио је развој и напредак јеврејских заједница широм Европе. У тим тешким временима Шабац је показао да је град отвореног срца и примио 1.200 Јевреја из Кладова. Нови становници брзо су се интегрисали у друштво, али је немачка окупација прекинула суживот. У јесен 1941. године већи део Јевреја је одведен у логор и касније стрељан. Током послератног периода у Шапцу живеле су само две јеврејске породице и њихови потомци напустили су град 1992. године, преселивши се у Израел.
Сефарад на хебрејском значи Шпанија, тако да се термин Сефарди у ужем смислу односи на Јевреје који су прогнани 1492. године са Иберијског полуострва.

М.Ж.

Најновији број

18. април 2024.

Најновији број
Verified by Visa MasterCard SecureCode
American Express MaestroCard MasterCard Visa
Banka Intesa