Инфо

22. фебруар 2018.22. феб 2018.
Препознати и спречити дигитално насиље

Невидљиви у стварности вребају на нету

Према подацима УНИЦЕФ-а више од половине деце у свету користи интернет. Пре поласка у основну школу, почињу да користе рачунаре, али највише мрежи приступају преко својих мобилних телефона. Недовољно технолошки информисани постају жртве дигиталног злостављања. Онлајн насиље и ризици злоупотребе постали су велики светски проблем. Важно је едуковати родитеље, наставнике, школске психологе и педагоге и обезбедити релевантне информације о безбедном коришћењу интернета. Породица, школа и околина могу спречити овај вид насиља едуковањем одраслих и образовањем и васпитањем деце. Родитељи су често свесни ризика, али не знају како да заштите децу. Стручњаци саветују да разговарају са децом и стекну њихово поверење.
- Морамо да охрабримо родитеље да не одустају. Иако тинејџери понекад тврде супротно, њима јесу неопходна извесна ограничења. Потребно је да родитељ стално редефинише баланс између слободе и ограничења. Што је дете старије преузима више слободе у испуњавању својих обавеза и све мање ограничења. У смислу коришћења технологија родитељ ограничава време које дете проводи на рачунару/телефону. У почетку поучава и присутан је, док се касније повлачи у нешто пасивнију и дистанциранију улогу и даље ограничавајући време и разговарајући са дететом на један отворен начин о његовим искуствима, садржајима којима се излаже, предлаже друге садржаје. Важно је и да родитељи буду свесни добрих страна интернета. Уз помоћ разних сајтова можемо стицати нова знања, вештине и интересовања. Безбедно коришћење интернета подразумева и одабир правих информација, а ту је детету потребна помоћ родитеља и школе. Важно је да пре свега будемо добри узори и подршка, јер је учење по моделу за дете један од најважнијих облика учења - рекла је Данијела Рељић, психолог ОШ “Вук Караџић”.
У оквиру основног образовања ученици стичу знања из премета Техничко и информатичко образовање, али често теоријско знање није довољно да препознају када чине дигитално насиље или када су жртве истог. Психолог Данијела Рељић наводи да је едукација кључни фактор у заштити деце.
- Можда би било делотворније младе упознати са предностима коришћења технологије, али и начинима понашања у вирутелном свету. Део тога они уче од петог разреда у оквиру предмета Техничко и информатичко образовање. Дакле, у неком образовном смислу младима не недостају знања која им омогућавају безбедно коришћење интернета. Пракса показује да деца чешће препознају да трпе дигитално насиље, него што препознају да га сами чине. Резултати истраживања које смо спровели у ОШ “Вук Караџић” крајем децембра 2017. године показује да 15% ученика је једном или више пута трпело дигитално насиље, док око 5% њих признаје да га је чинило. Чак се дешавало да су дигитално насиље код куће испољавала деца која нису показивала друге видове насиља у школи. Ипак безбедност на интернету је комплекснија од онога што уче само у школи, пре свега јер деца данас постају корисници разних техничких помагала много пре него што крену и у први разред. Нажалост, због брзог развитка технологија највећи проценат родитеља поседује мање знања из ове области од својих тинејџера, те може да се деси да се родитељи повуку из ове улоге и оставе деци да покушају да самостално регулишу своје понашање у вези са технологијама - истакла је Данијела Рељић, психолог.
У Србији 2013. године основан је Центар за безбедни интернет “Кликни безбедно”, где деца и родитељи могу пронаћи потребне информације о дигиталном насиљу. Циљ рада Центра је подизање свести и обезбеђивање едукативних активности у основним и средњим школама.

М.Ж.

Најновији број

18. април 2024.

Најновији број
Verified by Visa MasterCard SecureCode
American Express MaestroCard MasterCard Visa
Banka Intesa