Инфо

11. јул 2019.11. јул 2019.
Најтеже је одрасти до детета
Магични часови Јасмине Јанић, учитељице ОШ „Мајур“

Најтеже је одрасти до детета

„Свако дете заслужује хероја: одраслу особу која никад од њих неће дићи руке; некога ко ће разумети колика се снага крије у повезаности; неког ко ће истрајати у тежњи да деца из себе извуку најбоље што могу.“
Љубав према професији, ученицима, стална жеља за другачијим приступом, иновације, упорност, само су неке од особина које красе Јасмину Јанић, учитељицу Основне школе „Мајур“. Деценија рада са ученицима у предметној настави, као наставник енглеског језика део је богатог искуства које баштини. Предан рад наставила је кроз едукацију најмлађих основаца. Чаробни састојак и главни „кривац“ за посвећеност, неизмерни ентузијазам је љубав.
-Могу слободно рећи да је реч о великој љубави и упорности да свако мало биће буде задовољно, да израсте у доброг, младог човека са идејама.
Које су специфичности Вашег приступа образовању и васпитању младих нараштаја? На часовима подстичете децу да класично учење градива за оцену, замене промишљањем.
Деца су на мојим часовима у улози истраживача, научника; деца постављају питања и нуде могуће одговоре; проверавају тачност одговора путем експеримената и огледа; деца су равноправни учесници васпитно-образовног процеса - у субјекатској, а не објекатској позицији; деца имају право на грешку - слободна су да искажу своје неслагање са (можда јединим) тачним одговором.
Налазе се често у улози учитеља, зависно од узраста. Навешћу вам један пример. На часу посвећеном Сунцу, као извору живота на планети Земљи, једна од ученица је својим другарима представила функцију Сунца у животу човека (експерименти су били у центру пажње мале „учитељице“). Деца лакше усвајају садржај када исти чују од својих вршњака и када су у прилици да путем очигледне наставе разумеју суштину одређене теме, тако да та сазнања користим у циљу мотивације ученика за рад и осавремњивања наставе. Говорећи о значају екологије за човека, која је једна од мојих омиљених области, спојила сам више наставних области. Обележавајући Светски дан лептира, проткала сам кроз своју наставну јединицу причу о загађењу природе (екологија), причу о грађи лептира (биологија), а све активности су биле праћене стваралаштвом деце (ликовно васпитање). Овим часом је потврђено да је и у нижим разредима основне школе (или можда баш у овом узрасту деце) да је могуће деци изложити наставни садржај поштујући принцип међусобне повезаности различитих научних и уметничких дисциплина.
Који је Ваш мотив за константним професионалним усавршавањем?
Мој први мотив су деца, они ме инспиришу да будем боља у односу на претходни дан. Они ми постављају изазове, прилику да заједно постигнемо више и другачије него јуче. Настојим да сопственим примером кроз етичност у раду, истрајност и интегритет, будем узор ученицима којима предајем. Ентузијазмом и позитивном енергијом подстичем своје ученике, а исто очекујем и од њих. Нема тих проблема који се не могу решити, а уз осмех и позитивну енергију све иде много лакше. Као мотив постигнућа навела бих такмичења, остваривање циља као извор задовољства, затим истрајност ка остваривању тог циља и оријентацију ка планирању наредних активности. Када говоримо о постигнућима, за мене као предавача веома је битна улога родитеља тј. очекивања која родитељи постављају. Да бисмо све то задовољили доследно наглашавам и подстичем самосталност и независност у постизању циља, постављам различите и изазовне задатке, уз испољавање задовољства при њиховом постигнућу.
Које су детерминате којима мерите успех Вашег рада?
Да бисмо били успешни, потребно је да се фокусирамо на остваривање добрих резултата и да реагујемо на потребе ученика. Време у ком живимо је изазовно и динамично и зато чврсто верујем да само уколико радимо посвећено и одговорно, можемо очекивати и да ћемо напредовати. Обученост и посвећеност су дакле особине које дефинишу професионалца. Верујем да знање, искуство и рад неминовно дају резултате.
Децу волите да окарактеришете као "мале чаробњаке". Како откривате њихову чаролију?
Одговорићу једним цитатом који се налази на почетку мог блога Плесачи у врбаку: Свако дете заслужује хероја: одраслу особу која никад од њих неће дићи руке; некога ко ће разумети колика се снага крије у повезаности; неког ко ће истрајати у тежњи да деца из себе извуку најбоље што могу. (Rita Pierson)
На који начин просветни радник може да утиче, мења и оплемењује средину у којој ствара?
Организовала сам пројекат „Дрвеће је свемогуће”, озелењавање школског дворишта дрворедом бреза и ниског растиња у сарадњи са родитељима, представницима локалне заједнице и расадником „Топаловић“ из Липолиста. Била сам координатор ОШ “Мајур” зa хуманитарну акцију на нивоу града Шапца - „Улица хуманих Чивијаша”, која је одржана под слоганом “За живот, за радост, за осмех”. Том приликом прикупљена су средства за помоћ деци оболелој од ретких и тешких болести. Добиjaњем изложбеног простора апотеке „др Бора Тирића“ у Шапцу, са ученицима промовисала сам креативност и школу, тематски уређујући излог апотеке дечјим радовима више од годину дана. Истом приликом сам организовала акцију „Ускршње јаје“, путем које су ученици током празника делили васкршња јаја корисницима апотеке и пролазницима. Донацију расадника „Планто“ искористила сам да представници II/2 погледају презентацију брзорастућег енергетског стабла Паулониja, а затим да поделе своја сазнања с другарима из одељења. Засадили смо још једно заједничко стабло у школском дворишту. Организовала сам едукацију деце о одржавању оралне хигијене под називом “Блистави осмеси, блистава будућност”. Међународни Дан физичких активности обележили смо кроз игре без граница, укључивши родитеље, медије и „Зелене Србије“, Град Шабац. Ово је део активности које су имале за циљ да подстакну развој емпатије код деце и одраслих, али и да деца лакше схвате и прихвате различитости међу људима.
Учествовали сте у бројним пројектима. Које издвајате као најзначајније?
Држим се тезе Душка Радовића да је „најтеже одрасти до детета“ и свакодневно растем са својим ученицима. Извлачим из деце најбоље и „увлачим“ их у чаробни свет писмености, на многе начине, а један од њих је и изврстан, револуционаран, међушколски образовно - васпитни пројекат Читалићи у који смо укључени неколико година. Нагласила бих да је пројекат подржало Министарство просвете и технолошког развоја, као и Министарство културе и информисања, оснивач пројекта је Маја Радоман Цветићанин. Читалићи су програм развијања Медијске писмености неговањем вештина Читање и разумевање прочитаног и Писмено изражавање, а окупљају просветне раднике ентузијасте који су спремни да са својим ученицима зароне у свет маште и читања. Читалићи обухватају неколико категорија. Ученици ОШ “Мајур” учествују у две категорије: Читалићи Кликераши и Читалићи Креативци. Читалићи Креативци имају обавезан и изборни задатак који пишу у читалачке дневнике. Овде долази до изражаја креативност, оригиналност, поштовање граматичких правила, начин изражавања кроз писану реч, лепота рукописа. Дневници које се одаберу на школском нивоу шаљу се на републички. Читалачки дневници су били изложени у оквиру акредитованог републичког скупа и Смотре стваралаштва учитеља на Учитељском факултету и публиковани у електронском Зборнику акредитованог републичког стручног скупа у Београду 16.6.2019. Заједно са две ученице, које су сваке године освајале једно од три престижна места на републичком такмичењу “Читалићи Кликераши” и републичкој смотри “Читалићи Креативци”, Катарином Јосиповић и Исидором Поповић, размењивале смо искуства и идеје са овог пројекта. Намера ми је да снимим филм са учесницима овог пројекта и на тај начин заокружим један део приче на коју смо поносни. Читалићи Кликераши полажу тестове и прелазе нивое од школског до републичког. Анимирам ученике да од првог дана школе заволе читање кроз занимљиве радионице, уз сарадњу са школском библиотеком, кроз охрабривање, заједничко проналажење књига, корелацију са ликовном културом уз препоруке штива. Срећна сам кад видим да насмејаних лица трче до библиотеке, враћајући се са књигом, или причајући шта им је лепо наша библиотекарка, коју много воле, Драгица Шуваковић сугерисала.
Истакла бих још један светски пројекат Mу magical dust у ком сам учествовала заједно са својим ученицима и у који је било укључено више од 60 држава, у трајању од шест месеци. Решавали смо четири задатка и добили прилику учешћа у интернационалном видео такмичењу. Жири су чинили професори са универзитета у Оксфорду и Барселони и одабрани чланови групе Mу magical dust. Циљ пројекта био је да повеже наставнике и родитеље, школе и локалне заједнице, све за добробит ученика. Током пројекта бавили смо се неким од најважнијих проблема са којима се ученици свакодневно суочавају, а које често занемарујемо: депресија и анксиозност, као и једним од укупно 17 циљева одрживог развоја Уједињених нација Здравље и добробит. Пројекат је омогућио ученицима да покажу да могу имати утицај у својим локалним заједницама уколико их усмеримо да решавају проблеме из стварног живота. Било је то једно значајно искуство за моје ученике и надамо се да ћемо ову сарадњу наставити од наредне школске године. Оснивач пројекта: Khurram Whiz, Innovate Your Dreams project founder, PBL expert, Montessorian Teacher Trainer, MIE Expert, EdTech Global Advisor, Director of Whiz Kids School System.
Улога родитеља је изузетно важна у образовном процесу. Колико су родитељи ангажовани данас и где Ви видите праву меру њиховог учешћа?
Укључујем родитеље у радионичарски рад, пројекте,тематске дане, на тај начин стварам мостове међу генерацијама. Намера - дружење деце и старијих кроз размену стваралачких активности и подршку породици кроз отворене радионице, пројекте... Организовала сам породично путовање кроз Свемир. Заједно са децом родитељи су били путници кроз време. Путовали смо до Египта, прашуме, Антарктика, Грчке...Сваки пут следи питање: “Kада организујете следећу радионицу?“ На тај начин родитељи добијају прилику да своје дете виде у другачијем контексту од оног на који су се навикли (породични дом), али и прилику да се подсете својих ђачких дана, како би лакше разумели и прихватили „бубице“ своје деце и имали стрпљења и разумевања за њихове прохтеве. Ефекти овакве сарадње лако су видљиви и могу да се „читају“ кроз призму посећености родитеља активностима које организујем, кроз степен мотивисаности родитеља за рад и кроз дечије осмехе.
М. Живановић

Најновији број

28. март 2024.

Најновији број
Verified by Visa MasterCard SecureCode
American Express MaestroCard MasterCard Visa
Banka Intesa