Инфо

19. септембар 2019.19. сеп 2019.
Свако друго возило у проблему
КАТАЛИЗАТОРИ У АУТОМОБИЛИМА ОБАВЕЗНИ ОД ЈУЛА 2021. ГОДИНЕ

Свако друго возило у проблему

Возила на српским путевима од 2021. године мораће да имају катализаторе без којих неће моћи да се региструју. Процена је да у Србији скоро милион регистрованих возила или немају катализатор, или су им неисправни.
Технички преглед возила од лета 2021. године, објашњавају у шабачким агенцијама за регистрацију возила, условиће грађане да имају катализаторе у аутомобилима и наводе да су катализатори неизбежан део издувног система сваког новог возила у последњих десетак година.
Разлог лежи у прописаним еколошким нормама о саставу издувних гасова које возила морају задовољавати.
- Технички прегледи су добили рок да се прилагоде новим правилима до јула 2021, који пре свега подразумевају нов начин мерења издувних гасова. И власници аутомобила, такође, имају рок од две године да набаве катализаторе, ако их немају, или поправе постојеће. Уколико то не буду учинили, од јула 2021. године неће моћи да региструју аутомобил - рекли су нам у једној од шабачких агенција.
У мају 2020. ступа на снагу одредба према којој ће се прекорачење дозвољене количине издувних гасова санкционисати, а њена примена почиње 5. јула 2021. године.
Ситуација са великим бројем возила у Србији је таква да су катализатори уклањани да би се повећала брзина, а због чињенице да тај уређај садржи у себи платину, није било тешко наћи "мајстора" који је исти за мале паре извадио из аута.
Да би се катализатор поново уградио у ауто, пошто ће то од 2021. постати обавезно, то ће и коштати. Од 100 до 1.000 евра за катализатор, у зависности од тога да ли је реч о универзалном катализатору или не, и да ли је у питању оригинални део или копија. Уградња се плаћа од 50 до 100 евра. Примера ради, за мало старији модел "Фијат пунта" који може да се купи за око 1.000 евра, уградња катализатора може да кошта и до 350 евра. Оваква рачуница се многима неће исплатити, па можемо да очекујемо да ће до 2021. године велики број власника половних старијих аутомобила покушати да се истих што пре отараси.
Ово се односи на „бензинце“, а дизелаши имају ДПФ или филтере партикуларних честица, који такође служе за пречишћавање издувних гасова. Ако сте ово извадили из аута (или можда купили ауто без овог дела, што није немогуће) или ако вам је ДПФ угашен, онда ће вас поново постављање или активирање коштати између 700 и 2.500 евра.
Возачи у Србији се брину и о граничним вредностима које ће држава да одреди када је реч о дозвољеној количини издувних гасова, пошто је опште позната чињеница да квалитет горива у Србији није на задовољавајућем нивоу. Оно што их свакако ужасава је констатна промена правила за регистрацију које се десе и неколико пута током године и које листом доводе до поскупљења регистрације.

Уклањање штетних гасова
Катализатори уклањају присуство воде, угљен диокосида (ЦО2), угљен моноксида (ЦО - отрован гас без боје и мириса), као и несагорелих угљоводоника, који доприносе стварању смога, а такође уклањају и оксиде азота који су активни при настајању киселих киша. Употреба катализатора је најефикаснија метода уклањања штетних гасова, а њихова ефикасност износи око 90 одсто.
Н. К.

Најновији број

25. април 2024.

Најновији број
Verified by Visa MasterCard SecureCode
American Express MaestroCard MasterCard Visa
Banka Intesa