Инфо

3. децембар 2020.3. дец 2020.
Да се деци снови остваре у будућности
Европска недеља кодирања

Да се деци снови остваре у будућности

„Кодирање помаже ученицима са математичким вештинама, помаже им да могу да визуализују апстрактне појмове, омогућава примену математике у стварним ситуацијама и чини математику забавном и креативном.“
EU Code Wеек је покрет који слави креативност, решавање проблема, сарадњу кроз програмирање и друге технолошке активности окренуте ка будућности. Идеја је да се програмирање учини видљивијим и доступнијим младима и одраслима. Оживљавње идеја, демистификација ове вештине и окупљање мотивисаних појединаца и група, спремних да уче. Ученици IV/2 ОШ „Мајур“ из Мајура руковођени креативношћу учитељице Јасмине Јанић креирали су псоебан свет током европске недеље кодирања као једини представник Мачванског округа. Малишани су искусили праву ИТ авантуру, али је знање било стални пратилац на путу.

Дигитална писменост и оснаживање капацитета ученика
-Верујемо да било чија основна писменост у дигитално доба треба да подразумева разумевање кодирања и развој кључних компетенција повезаних са рачунарским размишљањем, као што су решавање проблема, сарадња и аналитичке вештине. Учење кодирања може оснажити наше ученике да буду на челу дигитално компетентног друштва, развити боље разумевање света који их окружује и добити веће шансе за успех у личном и професионалном животу. EU Week нуди нашим ученицима могућност да направе прве кораке као дигитални ствараоци, пружа школи и наставницима бесплатне могућности професионалног развоја, наставних материјала, међународних изазова и могућности размене - истиче дирекор ОШ „Мајур“ Живан Макевић.


А зашто баш кодирање?
-Реч је о Михаилу, који се осећао као да мора да студира право, иако је увек уживао у математици и игрању рачунара. Реч је о Тодору, који има идеју за бољу друштвену мрежу, али не може сам да је изгради. Реч је о Хелени, која сања о изради робота, јер јој родитељи не дозвољавају да има мачку. Ради се о онима који већ помажу да се ови снови остваре. Заправо, реч је се о свима нама. Нашој будућности. Технологија обликује наш живот, али препуштамо мањини да одлучује за шта и како је користимо. Можемо и боље него да делимо и волимо ствари. Можемо оживети своје креативне идеје, изградити ствари које ће другима донети радост. Никада није било лакше направити сопствену апликацију, направити сопственог робота или измислити летеће аутомобиле, зашто да не! Путовање није лако, али је путовање пуно креативних изазова. Да ли сте спремни да прихватите изазов и постанете произвођач? Кодирање такође помаже у развоју компетенција као што су рачунарско размишљање, решавање проблема, креативност и тимски рад - заиста добре вештине за све друштвене слојеве - појаснила је учитељица Јасмина Јанић.

Реч је о Михаилу, који се осећао као да мора да студира право, иако је увек уживао у математици и игрању рачунара. Реч је о Тодору, који има идеју за бољу друштвену мрежу, али не може сам да је изгради. Реч је о Хелени, која сања о изради робота, јер јој родитељи не дозвољавају да има мачку


Како су текли планови на реализацији активности?
Организовали смо активност и закачили их на мапу. Мрежне активности смо учинили доступним свима. Људи из целог света могу да учествују у отвореним онлајн активностима, било на енглеском или на локалном језику. Изабрали смо најузбудљивије мрежне активности које су отворене за све и приказали смо их на платформи Wакелет.
Навешћемо неке од понуђених тема:
1. Програмирање без коришћења рачунара
2. Визуелно програмирање
3. Програмирање засновано на тексту
4. Роботика
5. Хардвер
6. Уметност и креативност
7. Лего кодирање
8. Разигране активности кодирања
9. Развој софтвера...

Технологија обликује наш живот, али препуштамо мањини да одлучује за шта и како је користимо. Можемо и боље него да делимо и волимо ствари. Можемо оживети своје креативне идеје, изградити ствари које ће другима донети радост


Једноставна игра Лего кодирања
У овој једноставној игри лего кодирања ученици су научили два важна концепта кодирања: секвенцирање и петље. Секвенцирање се односи на редослед корака. Важно је правилно одредити редослед корака ако желите да рачунар правилно изврши задатак. Замислите да оперете зубе пре него што ставите пасту! Редослед корака је веома важан. Петља је скуп упутстава која се понавља и понавља све док се не испуни одређени услов. Петље помажу да наша упутства постану ефикаснија. Уместо да нам кажу да перемо зубе напред и назад, напред и назад, ми кажемо „перите зубе један минут“ или „перите зубе док зуби не буду чисти“. Петље нам помажу да скратимо упутства.
Једна од занимљивијих тема током недеље била је “Са Мајкробитом на Ти”.

Уз Јасмину Јанић мастер проф. информатике и технике Зоран Павлица био је део реализованих активности, од радионица о роботици, курсева е-учења, вебинара, до туторијала за кодирање. Као предавач сматра да кодирање развија вештине размишљања, захтева висок ниво активности у више области мозга и развија логичко, процесно оријентисано размишљање код ученика.
-Кодирање има свој језик. Свако слово у абецеди има посебну формулу 0 и 1 које га представљају. Ова 0 и 1 дају технологији око нас упутства о томе како да изведе. Има ли бољег начина за нашу децу да схвате зашто и како технологија око њих делује него учењем кодирања и обраћањем технологији око себе. Без кодирања рачунари дословно не би урадили ништа. Били би потпуно бескорисни. То је зато што је изворни код скуп упутстава који рачунару говори шта да ради. Уосталом, рачунари немају слободну вољу, тако да су без изричитих упутстава само софистицирани комади метала. Да бисте прво започели учење основа кодирања, није вам потребан ни рачунар! Кодирање помаже ученицима са математичким вештинама, помаже им да могу да визуализују апстрактне појмове, омогућава примену математике у стварним ситуацијама и чини математику забавном и креативном. Кодирање је присутно у многим данашњим STEM програмима. Захваљујем се колегиници Јасмини Јанић која је била иницијатор укључивања наше школе у EU Code Week. Био је ово изазов и подстрек за будуће активности - Зоран Павлица, мастер проф. информатике и технике.


Ученици су се упознали са концептом основних упутстава Micro:bit-а и сетом инструкција за коришћење са циљем да се заинтересују за програмирање и да то учинимо на забаван начин. Забава доприноси бољем памћењу и већа је вероватноћа да ће се враћати таквој врсти програмирања. Основна идеја била је да се покаже ученицима да програмирање јесте забавно занимање при чему самостално размишљају и долазе до иновативних идеја при решавању проблема. Једноставним превлачењем блокова у Scrаtch-u научили су да саставе свој алгоритам. И оно што су ишчекивали...упознавање са будућим наставником информатике, Зораном Павлицом, мастер проф. информатике и технике.



Током света програмирања са CodeMonkey ученици су исказали креативност и склоност ка креацији.
Ученици наводе мајмунчића, путем стрелица различитих смерова, да прелазећи одређене препреке дође до банана и блага. CodeMonkey је забавно и едукативно окружење засновано на играма у којем ученици уче да кодирају без икаквог претходног искуства. По завршетку кодирања CodeMonkey, ученици ће моћи да се крећу кроз свет програмирања са осећајем самопоуздања и постигнућа. Кодирање негује креативност. У то смо се уверили дружећи се са познатим сликарима Винсетом Ван Гогом и Паблом Пикасом. Ученицима је дата игрица за коју су им биле потребне коцкице за јамб. Њиховим бацањем добијали су број који је откривао део лица који су цртали на половини блока бр. 5. Када су цртеж привели крају, бојили су исти темперама. Добили су цртеж по узору на Пабла Пикаса. Следећа игрица носила је назив “Ван Гогови сунцокрети” за коју су им такође требале коцкице за јамб. Сваки број на игрици означавао је део цртежа који су цртали. Коначни исход били су Ван Гогови сунцокрети у вазама које су бојили темперама. Експериментисањем деца уче и јачају свој мозак. Чак и када погреше науче. Деца могу бити креативна и креативност се подстиче. Креативност је део процеса и није увек производ.



Колико је кодирање значајно за младе генерације које одрастају уз ИТ као саставни део свакодневице, живота и образовања?
Кодирање помаже деци да постану сигурни у решавање проблема. Док науче да кодирају и дају смернице, сазнају да не постоји један начин да се нешто уради и да чак и ако њихов начин није успео. Они могу побољшати оно што су већ урадили без бриге да ће пропасти. Ако деца науче кодирање у младости, то их припрема за будућност. Кодирање помаже деци у комуникацији, креативности, математици, писању и самопоуздању. Alessandro Bogliolo, координатор тима EU Week-а амбасадора волонтера рекао је: “Од почетка времена радили смо многе ствари користећи камен, гвожђе, папир и оловку које су трансформисале наш живот. Сада живимо у другој ери у којој је наш свет обликован у коду. Различите ере имају различите послове и потребе за вештинама. Током EU Week-а желимо да пружимо сваком Европљану прилику да открије кодирање и забави се њиме. Научимо да кодирање обликује нашу будућност “.

М. Ж.

Најновији број

28. март 2024.

Најновији број
Verified by Visa MasterCard SecureCode
American Express MaestroCard MasterCard Visa
Banka Intesa