ГЛАС ПОДРИЊА
МОТОРИ ИЗЛАЗЕ НА УЛИЦЕ
Важно је колико дуго возиш
“Сада, у овим условима, мотор не може да се вози као у јулу или августу. Кацига има рок трајања, који није ограничен временом него употребом. Опрема мора имати протекторе. Возачи аутомобила највише греше јер су одсутни. Мисле ако возе споро да возе и сигурно” каже председник Мото клуба “Чивија” Александар Маџаревић Салер
Са првим данима који су “изашли” из минуса на улице су изашли и мотори. Хладан асфалт и возачи четвороточкаша, који мотористе још не очекују на улицама, могу бити проблем, посебно за возаче почетнике.
Ранијих година, крајем марта, великим отварањем сезоне, када је неколико стотина мотора дефиловало кроз град, остали возачи су обавештавани да ће они убудуће бити у саобраћају. Прошле године овај догађај је изостао, а по свему судећи ни ове неће бити одржан.
За безбедну вожњу мотора неопходно је поштовање саобраћајних прописа, квалитетна опрема, али и фактор среће да неко од других возача не угрози мотористу. Искусни возачи сваке године саветују своје млађе колеге како да предстојећу сезону извозе што сигурније.
-Асфалт је још увек хладан. Гума се другачије понаша када је температура асфалта 4-5 степени или 20 или лети када су јако високе температуре и асфалт буде лепљив и најсигурнији за вожњу. То се и визуелно види по боји асфалта, што је светлији за мотор је клизавији. Сада, у овим условима, мотор не може да се вози као у јулу или августу, наводи Александар Маџаревић Салер, председник Мото клуба “Чивија”.
За мотор је најбитнији контакт са подлогом, односно гума. Наш саговорник наводи да се оне праве од различитих материјала где је средишњи део најтврђи, а ивице су мекше.
-Пар нових гума кошта више од 300 евра. Због тога наши људи честу купују половне, донете из иностранства. Оне изгледају добро, али еластичности и треба им много више времена да се загреју и добију одговарајућа својства. Због тога је много боље уштедети још пара и купити нове гуме, а код нас су се у последње време појавиле и јефтиније, произведене у Чешкој, које су сасвим доброг квалитета, објашњава Салер.
Када је опрема у питању, ње има и у маркетима. Није лоша за градску вожњу и краће дистанце, али за даљи пут ипак треба изабрати нешто озбиљније.
-Кацига има рок трајања, који није ограничен временом него употребом. Ентеријер кациге (облоге испод шкољке) временом се троши и губи облик и требало би је заменити после неког времена. Многи од нас имају различите кациге за различите услове пута. За дужи пут флип-ап кацига са антифог визиром (који не магли) или за лоше услове фулфејс кацигу из једног дела. Најбоља одела се последњих 10ак година праве од горатекса. То је једносмеран материјал, који дозвољава телу да дише, али не пропушта кишу ни ветар. Опрема мора имати протекторе, па уколико их има добра је и половна. Чизме такође имају ојачања, посебно како би држале скочне зглобове и раде се од материјала који при промени температуре (“стругању” по асфлату) мења структуру, наводи Салер.
Наравно, за мотор је битно и ко га одржава, па је важно наћи доброг и поузданог мајстора.
Нажалост, када се догоде саобраћајне незгоде у којима учествују мотористи, често се унапред окривљују, због претпоставке да су возили превише брзо. Истина је да углавном буду криви други возачи који им, најчешће, пресеку пут.
-Возачи аутомобила највише греше јер су одсутни. Мисле ако возе споро да возе и сигурно. Дешава се у пракси да возач аутомобила тражи паркинг место, укључи десни показивач правца, а када угледа празно место са леве стране, само скрене. Мора и возач мотора да покаже возачу аутомобила да је ту, а то је најбоље урадити звуком. Возачи четвороточкаша треба да буду свесни да мотор убрзава много боље од аутомобила. Уколико виде мотор у даљини, не могу да рачунају на то да му треба исто времена као и аутомобилу да стигне до њих, каже наш саговорник.
Возачима мотора велики проблем праве и трактори и то не само док су на путу. Често се деси да блато које остане на гумама испадне на коловоз и за мотористе може бити кобно ако налете на то.
-Млади возачи имају одличне рефлексе и ослањају се на њих. Подједанко је битна, ако не и битнија добра прегледност, за коју је потребно нешто више искуства, каже Салер.
Мото којим се у “Чивији” воде, а који поручују и свим осталим возачима мотора је “Није битно колико брзо, него колико дуго возиш”.
Ранијих година, крајем марта, великим отварањем сезоне, када је неколико стотина мотора дефиловало кроз град, остали возачи су обавештавани да ће они убудуће бити у саобраћају. Прошле године овај догађај је изостао, а по свему судећи ни ове неће бити одржан.
За безбедну вожњу мотора неопходно је поштовање саобраћајних прописа, квалитетна опрема, али и фактор среће да неко од других возача не угрози мотористу. Искусни возачи сваке године саветују своје млађе колеге како да предстојећу сезону извозе што сигурније.
-Асфалт је још увек хладан. Гума се другачије понаша када је температура асфалта 4-5 степени или 20 или лети када су јако високе температуре и асфалт буде лепљив и најсигурнији за вожњу. То се и визуелно види по боји асфалта, што је светлији за мотор је клизавији. Сада, у овим условима, мотор не може да се вози као у јулу или августу, наводи Александар Маџаревић Салер, председник Мото клуба “Чивија”.
За мотор је најбитнији контакт са подлогом, односно гума. Наш саговорник наводи да се оне праве од различитих материјала где је средишњи део најтврђи, а ивице су мекше.
-Пар нових гума кошта више од 300 евра. Због тога наши људи честу купују половне, донете из иностранства. Оне изгледају добро, али еластичности и треба им много више времена да се загреју и добију одговарајућа својства. Због тога је много боље уштедети још пара и купити нове гуме, а код нас су се у последње време појавиле и јефтиније, произведене у Чешкој, које су сасвим доброг квалитета, објашњава Салер.
Када је опрема у питању, ње има и у маркетима. Није лоша за градску вожњу и краће дистанце, али за даљи пут ипак треба изабрати нешто озбиљније.
-Кацига има рок трајања, који није ограничен временом него употребом. Ентеријер кациге (облоге испод шкољке) временом се троши и губи облик и требало би је заменити после неког времена. Многи од нас имају различите кациге за различите услове пута. За дужи пут флип-ап кацига са антифог визиром (који не магли) или за лоше услове фулфејс кацигу из једног дела. Најбоља одела се последњих 10ак година праве од горатекса. То је једносмеран материјал, који дозвољава телу да дише, али не пропушта кишу ни ветар. Опрема мора имати протекторе, па уколико их има добра је и половна. Чизме такође имају ојачања, посебно како би држале скочне зглобове и раде се од материјала који при промени температуре (“стругању” по асфлату) мења структуру, наводи Салер.
Наравно, за мотор је битно и ко га одржава, па је важно наћи доброг и поузданог мајстора.
Нажалост, када се догоде саобраћајне незгоде у којима учествују мотористи, често се унапред окривљују, због претпоставке да су возили превише брзо. Истина је да углавном буду криви други возачи који им, најчешће, пресеку пут.
-Возачи аутомобила највише греше јер су одсутни. Мисле ако возе споро да возе и сигурно. Дешава се у пракси да возач аутомобила тражи паркинг место, укључи десни показивач правца, а када угледа празно место са леве стране, само скрене. Мора и возач мотора да покаже возачу аутомобила да је ту, а то је најбоље урадити звуком. Возачи четвороточкаша треба да буду свесни да мотор убрзава много боље од аутомобила. Уколико виде мотор у даљини, не могу да рачунају на то да му треба исто времена као и аутомобилу да стигне до њих, каже наш саговорник.
Сувозач мора да верује возачу
Моторе воле и они који их невозе, али бирају да буду сувозачи. Онај ко седи позади на мотору такође треба да зна како да се понаша.
-Сувозач мора да има апсолутно поверење у возача, јер ставља свој живот у његове руке. Највећи проблем су нагиби. Мотор се тада обара и ако се сувозач усправи раније, мења геометрију мотора и путању. Уколико је сувозач тежи од возача готово је немогуће возити. Ретко који моториста седа позади на мотор, објашњава Салер.
Возачима мотора велики проблем праве и трактори и то не само док су на путу. Често се деси да блато које остане на гумама испадне на коловоз и за мотористе може бити кобно ако налете на то.
-Млади возачи имају одличне рефлексе и ослањају се на њих. Подједанко је битна, ако не и битнија добра прегледност, за коју је потребно нешто више искуства, каже Салер.
Мото којим се у “Чивији” воде, а који поручују и свим осталим возачима мотора је “Није битно колико брзо, него колико дуго возиш”.
М.М.
Најновији број
7. новембар 2024.