Инфо

14. јул 2022.14. јул 2022.
Фото: "Глас Подриња"

Фото: "Глас Подриња"

Таксе за гориво (не) мењају одлуке о летовању

Шапчани чешће бирају доплату него одустајање од туристичког аранжмана

Путници се све више опредељују за путовања у Египат због позитивних утисака, а они који одлазе на ближе дестинације попут Грчке неретко се одлучују за сопствени превоз, док у агенцији резервишу само апартмански смештај. Када је реч о путовањима које реализују у сопственој режији, цене за одласке у, на пример, Истанбул или Охрид, су формиране и фиксне, те ће августовски аранжмани проћи без непријатних изненађења и додатних издатака за путнике. Ако дође до драстичног повећања трошкова, они ће ићи на терет агенције као организатора путовања
Повећање цене горива на светском тржишту није довело до масовнијег одустајања путника од летовања, наводе у шабачким туристичким агенцијама. Аранжмани су поскупели у просеку од 30 до 60 евра по особи за поласке авионом, док за аутобуски превоз није било већих кориговања цене, објашњавају туристички радници.

Одустајање тешка одлука
-Путницима који су уплаћивали аранжмане по ценама које су биле пре поскупљења, је, уколико су уплатили минимални део за резервацију, цена била загарантована за аутобуски превоз. Једино што се повећавало су таксе на гориво за авионски превоз, које авио- компаније достављају у зависности од уговора и типа лета. За Турску, Египат, Тунис, примера ради, доплата је од 30 до 50- 60 евра по особи.
То је иначе променљива ставка у уговору и у нормалним условима може да дође до њеног повећања, тако да су углавном сви доплаћивали ту таксу. Ако путник неће да пристане на кориговану цену, онда се поступа у складу са општим условима путовања и по табели отказа- објашњава власник Туристичке агенције „Nika Travel“ Душан Радојчин и наглашава да се то најбоље може објаснити као „разлика у цени трошкова организације лета, која не иде у џепове агенција“.

Цене аутобуског превоза су у складу са поскупљењем горива неколико пута кориговане у току сезоне. Додаје да су аранжмани поскупели у односу на претходну годину у просеку од 15 до 40 посто. Уплаћује се за Грчку, Турску, Египат, Шпанију, Италију, Црну Гору и Хрватску, те је закључак да ове године заиста нема мора за које се Шапчани нису интересовали. Неки путници су искористили могућност раније уплате због попуста за готовину и на време резервисали дестинацију за свој одмор.

Како објашњава Јасмина Ристивојевић из „Intertours-a“, аутобуски превоз је поскупео за 10 евра. Као субагенти, имали су и доплате од пет евра за превоз из мањих градова.

-На почетку сезоне нисмо знали да ће бити доплата за гориво. Како је дошло до раста цена, почела је да расте и доплата. Као субагенте, нас су агенције обавештавале десетак дана пред пут, тако да већина путника није могла да одустане од путовања без финансијских последица. Сви су пристајали на поскупљење које се не односи једино на децу испод две године. Негде су били и обавештени да је то могуће као променљиви део аранжмана, а свакако су пратили шта се дешава на светском тржишту. Од половине јуна издати су нови ценовници са могућом евентуалном доплатом. Међутим, за половину јула смо имали доплату и са тим повишеним ценама. Нико не може да предвиди шта ће се десити до краја сезоне- истиче Ристивојевићева.

Путници се, додаје, све више опредељују за путовања у Египат због позитивних утисака, а они који одлазе на ближе дестинације попут Грчке неретко се одлучују за сопствени превоз, док у агенцији резервишу само апартмански смештај. Када је реч о путовањима које реализују у сопственој режији, цене за одласке у, на пример, Истанбул или Охрид, су формиране и фиксне, те ће августовски аранжмани проћи без непријатних изненађења и додатних издатака за путнике. Ако дође до драстичног повећања трошкова, они ће ићи на терет агенције као организатора путовања.

НОПС: Агенције да пруже доказ о повећању такси
Руководилац правног тима Националне организације потрошача Србије (НОПС) Младен Алфировић наглашава да, чак и ако цена услуге коју пружају није уговорена и коначна, агенције не смеју једнострано да је повећају за више од осам посто.

-То право мора бити дефинисано, што значи да у уговору мора стајати уговорено право повећања. Не може организатор путовања то самоиницијативно да учини. Такође, та процедура подразумева да о повећању цене путника обавести на разумљив начин, односно да му то документује, пружи доказ којим се образлаже разлог поскупљења и све то најмање 20 дана пре отпочињања туристичког аранжмана- подвлачи Алфировић, истичући да је закон ту врло јасан, те да приликом доношења одлуке о избору агенције потрошач треба добро да се информише о томе који су рокови, каква су правила и општи услови путовања, како би могао да избегне касније непријатности.

Младен Алфировић, НОПС, Фото: Приватна архива


Највише жалби путници су имали на повећања цена које су укључивале авионски превоз.

-Углавном агенције имају тако постављене услове да дословно неколико дана пред пут постоји могућност да се повећа такса за гориво. Оне морају имати обезбеђен доказ који ће потрошачу дати на увид у случају да дође до тога. То подразумева допис или поднесак авио компаније у ком се агенција обавештава да се повећава такса. Не могу то да раде на своју руку и да повећавају цене кријући се иза те могућности, а забележени су и такви случајеви. Ако се повећа такса за гориво на одређеном лету, то се мора сразмерно поделити на све путнике који лете тим авионом, не да се узима осам посто од вредности аранжмана. То повећање би у том случају било минимално, то не може бити износ који је несразмерен у односу на цену повећања. Не знамо какви су уговори између авио компанија и туристичких агенција. Злоупотребе су вршене на начин да је агенција свима обрачунавала исти проценат повећања- каже руководилац правног тима НОПС-а и додаје да се, у случају да агенција одбије да путнику прикаже те трошкове, сматра да је неоправдано повећала цене и он није у обавези да плати тај износ.

То би, наглашава, требало пријавити надлежној туристичкој и тржишној инспекцији.

-У случају да потрошач сматра да је оштећен, будући да као невладина организација не можемо да тражимо документацију од агенције, упућујемо на туристичку и тржишну инспекцију које су надлежне да то провере и утврде да ли агенција заиста поседује доказе и да ли је повећање цена у складу са законом и општим прописима. По пријави, туристичка инспекција би морала да изврши ванредну контролу и надзор над туристичком агенцијом и да утврди да ли је заиста авио- компанија послала обавештење о повећењу цена и у ком износу и да ли је агенција онда тај износ распоредила равномерно на све путнике који учествују у том лету- закључује Алфировић.
Д.Д.

Најновији број

18. април 2024.

Најновији број
Verified by Visa MasterCard SecureCode
American Express MaestroCard MasterCard Visa
Banka Intesa