Инфо

8. септембар 2022.8. сеп 2022.
Рајко  Маринковић,  адвокат

Рајко Маринковић, адвокат

АКТУЕЛНОСТИ: АДВОКАТ РАЈКО МАРИНКОВИЋ

Права путника у ваздушном саобраћају

Путник коме је отказан лет има право на накнаду, као и онај коме лет касни дуже од три сата, између 250 и 600 евра, зависно од планиране дужине лета. Путник коме је лет отказан, а о томе није благовремено обавештен у року од најмање 7 дана пре лета, има још нека права. Најпре, то је право путника да тражи враћање новца, замену карте, алтернативни превоз до одредишта, као и нека од права која се називају “брига о путнику”. Уколико се пртљаг не пронађе у року од 21 дан, или уколико авио-компанија учини неспорном ову околност, путник има право на накнаду у износу од 1500 до 3500 евра, зависно од вредности загубљеног пртљага.
Адвокат Рајко Маринковић, са којим смо разговарали на тему заштите права потрошача, овај пут нас упознаје са блиском облашћу права, која се тиче права путника у ваздушном саобраћају.

Чини се да заштита права путника у ваздушном саобраћају оставља утисак нечега апстрактног за чим интересовање показују само уско специјализовани правници?
- Могу се делимично сложити са Вама, али кад мало дубље размислимо, свако од нас зна некога коме је каснио авион, или је лично имао овакво искуство. Уколико авион касни дуже од три сата, зависно од дужине релације путовања, путник има право на накнаду у износу од 250 до 600 евра, а тај новац, сложићемо се, није асптрактан. Сматра се да се кроз ову накнаду путницима компензује изгубљено време, али често и конкретна штета коју трпе, јер се неретко дешава да услед кашњења лета пропустимо неку важну обавезу, или задовољство.

Да ли је заштита права путника у ваздушном саобраћају нова област права?
- Заправо није. Први покушај уједначавања правила за међународни превоз ваздушним путем сеже скоро сто година уназад кад је усвојена такозвана Варшавска конвенција. Правни институти из ове конвенције су инкопорирани у Монтреалској конвенцији која је усвојена 1999. и којој је приступило преко 130 држава света, укључујући и Републику Србију. Поред овога, права путника у ваздушном саобраћају зајемчена су и регулативом Европске уније EC 261, као и појединачним законима држава. Чини се да ће се досегнути ниво права путника и даље побољшавати.

Рекли сте да путник коме касни авион дуже од три сата има право на накнаду. Да ли и путник коме је отказан лет има нека права?
- Путник коме је отказан лет има право на накнаду, као и онај коме лет касни дуже од три сата, између 250 и 600 евра, зависно од планиране дужине лета. Путник коме је лет отказан, а о томе није благовремено обавештен у року од најмање 7 дана пре лета има још нека права. Најпре, то је право путника да тражи враћање новца, замену карте, алтернативни превоз до одредишта, као и нека од права која се називају “брига о путнику”, а подразумевају приступ e-mailu, телефону, обезбеђену храну, а по потреби и смештај у хотелу, ако је “алтернативни лет” наредног дана. Путник чак има право и на накнаду за кашњење са овим алтернативним летом у односу на првобитни који је букирао. Морамо приметити да се путницима заиста даје доста права са којима је мало њих упознато.


Губљење пртљага је чест случај у ваздушном саобраћају. Шта се дешава уколико пртљаг не буде пронађен?
- Да, то је заиста непријатна ситуација, а постаје све чешћа, с обзиром на то да све више људи користи авио превоз. Прво и најважније, путник треба на лицу места да попуни формулар. Аеродроми најчешће имају посебан шалтер за овакве случајеве. Уколико се пртљаг не пронађе у року од 21 дан, или уколико авио-компанија учини неспорном ову околност, путник има право на накнаду у износу од 1.500 до 3.500 евра, зависно од вредности загубљеног пртљага. Зато је корисно да путник у поменутом формулару таксативно наведе садржај пртљага и вредност ствари у њему.

У ком року путник може да тражи накнаде?
- Рок застарелости који се овде примењује је рок застарелости за накнаду штете. Овај рок је у случају велике већине држава 3 године. Тако је и код нас. Релевантно је при томе право државе планираног полетања или пак седишта авио-компаније.

И, можда најважније, како да путници остваре сва наведна права?
- Неколико је могућности. На интернету се у виду реклама нуде разне платформе и агенције које раде овај посао, али ја то не бих препоручио оштећеним путницима, јер сам упознат са чињеницом да се неретко дешавало да поменути задрже новац путника, да наплаћују велике провизије и слично. Путници могу и сами да се обрате авио-компанији, или ако сматрају да им је то подесније, ангажују адвоката за овај посао. Уколико авио-компанија не поступи по захтеву оштећеног, пут правне заштите подразумева вођење судског спора и поступак пред државним контролним телима, која се разликују од државе до државе, али им је смисао исти - да се случај испита и да, под претњом кажњавања авио-компаније, признају право путнка.

Најновији број

28. март 2024.

Најновији број
Verified by Visa MasterCard SecureCode
American Express MaestroCard MasterCard Visa
Banka Intesa