Инфо

25. мај 2023.25. мај 2023.
Фото: "Глас Подриња"

Фото: "Глас Подриња"

Предавање у Народном музеју Шабац

Конзерваторско умеће чува аутентичност дела

Портрет Стане Милановић Хакије Куленовића, као и икона „Крштење Исусово“ непознатог аутора, били су изазов за конзерваторе
Како удахнути живот у материјале и боје које су зуб времена и спољашњи утицаји оштетили, а истовремено сачувати аутентичност уметничког печата, откривено је присутнима на предавању одржаном прошлог четвртка у оквиру Националне недеље музеја. О конзервацији два значајна дела из ликовне збирке у Народном музеју Шабац говорили су дугогодишњи сарадници те установе културе, конзерватори Милица Константиновић и Бојан Николић.

Повратак интегритета ауторском делу
Портрет Стане Милановић Хакије Куленовића, као и икона „Крштење Исусово“ непознатог аутора, уља на платну, велики и мали формат, а време потребно за њихов потпуни третман два до три месеца. Конзервација је заустављање процеса старења, а рестаурација је реконструкција оштећења, односно враћање у првобитно стање, повратак интегритета ауторском делу, уз свест да је веома битно да се оригинални бојени слој не мења. Трајање конзервације зависи од појединачног случаја, пре свега од степена и врсте оштећења и у односу на то се прави план деловања.

-Затечено стање на слици Стане Милановић у природној величини било је веома тешко, јер је била доста оштећена, сам третман је био прилично захтеван. Украсни рам који је импонзантан и тежак више од 100 килограма је био у нарочито лошем стању и тај третман је трајао још дуже због његових димензија, богатих, украшених делова који су у великој мери недостајали, један прилично компликован и захтеван рад. Процес природног старења доводи до природног оштећења, али због специфичности слике и њеног формата, нарочито када говоримо о украсном раму, свакако да је оштећењу у великој мери допринео начин чувања, манипулисање током преношења, померања, наслањања- објаснио је Николић.

Национална недеља музеја
Национална недеља музеја већ десетак година окупља све музеје на територији Србије и сваки од музеја се труди да током те недеље свим заинтересованима омогући да програме у свим музејима Србије посете бесплатно.
-Публика је у Музеју шабачких Јевреја имала прилику да погледа тамошњу сталну поставку уз стручно вођење кустоса, као и изложбу у музеју о сликарима и делима из наше ликовне збирке и сталне поставке. Организована је интересантна ликовна радионица на којој су полазници „Малог атељеа“ који води Јелена Спасојевић могли да погледају нашу изложбу, одаберу по један рад у складу са њиховим сензибилитетом и да на основу тога направе неку личну интерпретацију дела која су одабрали. Круна недеље је предавање конзерватора Милице Константиновић и Бојана Николића, са којима годинама успешно сарађујемо и дали су немерљив допринос и поставци која је сада изложена у музеју- истакла је музејски саветник Татјана Марковић.


Процеси који се понављају
Захват и изазов је био и радити на икони непознатог аутора, јер је била веома оштећена, навела је Константиновићева, која је више од стотину дела „враћала у живот“. Узроци пропадања су различити, а најчешћима додаје и лошу манипулацију. Веза између платна и бојеног слоја је била јако лоша и нарушена структура боје. Током времена је почела још више да се оштећује, стварају пукотине и боја одваја од платна, што је претило да угрози комплетну структуру. Под УВ светлом видели су се зеленкасти тонови, неуједначени слојеви лака, као и претходне интервенције у виду ретуша.

-Слика је била фиксирана за рам дрвеним ексерима, што је реткост. Она је због саме технологије израде била у веома лошем стању, није имала ту подлогу између платна и самог бојеног слоја. Пошто је веома стара, датира из 19. века, стајала је у лошим условима, по целој површини је испуцала и почела да се љуспа. Било је смо питање времена када ће се бојени слој у потпуности изгубити. То је захтевало два- три месеца исрпног рада. Конзерваторским третманом све може да се среди, ово је школски пример како слика у јако лошем стању може да се врати у првобитно стање и да јој се врати интегритет- рекла је Константиновићева.

Фото: "Глас Подриња"


Оба процеса, и конзервација и рестаурација, су обновљиве категорије и поступак се понавља с времена на време. Материјали који се користе су реверзибилни, што значи да се временом не мењају. У оквиру Националне недеље музеја „Музеји за 10“, од 15. до 19. маја, музеји су припремили различите програме за публику како би јој приближили своју делатност. Музејски саветник Народног музеја Шабац Татјана Марковић истакла је да су конзерватори који су одржали предавање дали велики доприност изложби која је постављена до 10. јуна и успешно припремили велики број слика како би могле да заблистају у поставци.
Д.Д.

Најновији број

25. април 2024.

Најновији број
Verified by Visa MasterCard SecureCode
American Express MaestroCard MasterCard Visa
Banka Intesa