Инфо

24. мај 2012.24. мај 2012.
СЕЋАЊА НА СТАРИ ШАБАЦ

ЧЕХОСЛОВАЧКИ АВИОНИ НАД ШАПЦЕМ

Претражујући у старој шабачкој штампи текстове који говоре о ваздухопловству наишао сам на један интересантан текст објављен у „Шабачком гласнику“ октобра 1928. године у којем се описује атмосфера у Шапцу поводом једног несвакидашњег догађаја. Том догађају дат је велики публицитет у тадашњој штампи. Ево најважнијих делова текста: Два чехословачка авиона у Шапцу 9. октобра. Јутрос се дознало у вароши о доласку Чехословака. Варош на мах оживела и кад се зачуло хуктање авионских мотора и убрзо се показала два авиона на небу, грађанство је у великом броју кренуло на касарско поље (продужетак ул. Милоша Обилића) где ће авиони атерирати. По атерирању појавили су се представници приватног аероклуба из Пилзена, који су дошли у нашу земљу као гости Југословенско-чехословачке лиге, и то: пилот г-ђица Анешка Форманкова, механичар г. инжењер Хајбхамал, председник аероклуба из Пилзена и пилот инжењер Шебивец и Вавжинец и механичар Капоун Антон. Са терена гости су отишли код г. Јанка Јовановића председника шабачке општине. У том времену, око 11 часова, г. Крстић велики жупан и остали, као г. Воја Тодоровић пуковник, комадант места г. Добросав Јовановић, комадант Понтоњериског батаљона, г. Петар Гроздић председник удружења резервних официра и ратника, г. Јанко Јовановић војносудски подпуковник и Васа Самуровић капетан прве класе и други одвезли су се на пристаниште ради дочека званичне војне делегације Чехословака, у којој су г. инжењер Густав Хрански и штабни капетан г. Фрањо Шике и Карел Кралка.
На обали Саве код старог града постројена је била почасна чета са трубачем на челу. Настало је комешање. Делегати стижу. Чује се: ,,живели“. После уобичајеног рапорта командира почасне чете шеф делегације Чехословака мајор г. Густав Хански поздравља са:,,Помоз Бог војници!“ Потом је мала Јелисавета Јовановић ученица трећег разреда основне школе, предала букет цвећа шефу делегације. Одатле је делегација са обласним посланицима и активним резервним официрима отишла у жупанију где се провело у пријатељском дружењу. Потом се прешло у хотел ,,Париз“ на заједнички ручак“.
У току свечаног ручка размењене су бројне здравице и интониране чехословачка и југословенска химна. После завршеног ручка делегације су отишле на Цер, где су на скоро подигнути споменик положили венце погинулим војницима у Првом светском рату на падинама Цера. Делегације су вече провеле у Бањи Ковиљачи да би се сутрадан у среду 10. октобра над Шапцем поново чуо звук авионских мотора. Тог дана је г-ђица Анешка Фарманкова, прва чехословачка жена пилот, са својим авионом четири пута узлетала и кружила око Шапца возећи у авиону војна лица из Шапца и децу Јанка Јовановића председника општине Шабац. Били су то незаборавни тренуци за Шапчане у авиону и слика за Шапчане на земљи. Полетао је и слетао авион на Касарско поље на којем су се до пре две године одигравале фудбалске утакмице ФК ,,Мачва“ који је у међувремену саградило свој фудбалски стадион. Трагајући по старој штампи и интернету за подацима о овим збивањима у Шапцу , стално сам тражио мотив долетања четири авиона из Пилзена у Југославију (900 км). Са интернета сам ноћима скупљао податке о приватном Аеро клубу из Пилзена и упознао се са његовим радом дугим 100 година. Прва жена чехословачки пилот Анешнка Фарманкова која је летела од 1925. године са својих деветнаест година, на сајту Аеро клуба при сусрету аеро легенди спомиње се последњи пут 1947. године као госпођа Агнес Фарманкова Шедивцова рођена 13.2.1904. године. Знао сам да је морао постојати јак разлог доласка чехословачке екипе у Југославију. Тражио сам га и пронашао . На интернету сам пажљиво прегледао текстове из ,,Политике“ из октобра 1938. године и наишао на опширне текстове и фотографије доласка четири чехословачка авиона у Југославију. Била је то њихова званична посета поводом прославе пробоја Солунског фронта која је одржана у Београду 7. октобра 1938. године. Тада је била велика војна парада. Изнад школе је небом летело стотину наших ратних авиона међу којима су била и четири авиона из пријатељске Чехословачке. Београдска штампа дала је велики значај посети Чехословака, а посебно Анешнки Фарманковој првој чехословачкој жени пилоту, која је положила за пилота 1925. године. Њен испит био је свечаност чехословачке авијације, испитни пут био јој је Пилзен-Братислава““Праг на којем је током свог лета правила ванредне вираже, што је одушевило испитну комисију. Њен први сапутник у летењу био је наш пуковник господин Стеван Кнежевић. Приликом ове пријатељске посете четири чехословачка авиона обишла су већи део Србије. Два су долетела у Шабац 9. октобра 1928. године да небом изнад града провозају наше Шапчане.
Ово је само један од догађаја везаних за наш град који објављујем поводом 100 година српског ваздухопловства. Слетали су и наши авиони на Касарско поље у ситуацијама када су пилоти губили оријентацију у магли. Слетали су и на тркалиште када би остајали без горива. Летели су и на аеро митинзима а била је и једна незгода. Пилот при полетању са тркалишта у правцу града није ,, ухватио“ довољну висину и авионом је буквално насео на кров задње куће у Грмичкој улици. Војска је место удеса брзо опколила, оштећени авион је одвежен, а поломљени кров куће брзо оправљен. На сву срећу у овом авионском удесу нико није погинуо, поломљена елиса авиона пала је на сто док су укућани ручали у дворишту. Цео случај је остао обавијен тајношћу. За протеклих 100 година из Шапца је било десетак ваздухопловаца. Још немам сва њихова имена. Очекујем и вашу помоћ у прикупљању података о њима. Нажалост, неки су несретно настрадали са авионима, док су други херојски погинули бранећи наше небо. У каснијим текстовима биће још података о тим одважним Шапчанима о којима се мало знало и још мање писало.

Најновији број

28. март 2024.

Најновији број
Verified by Visa MasterCard SecureCode
American Express MaestroCard MasterCard Visa
Banka Intesa