Инфо

16. јануар 2025.16. јан 2025.
Фото: Canva

Фото: Canva

У СЕЛИМА ВЛАДИМИРАЧКОГ КРАЈА ЗА БОЖИЋНЕ ПРАЗНИКЕ ТЕКЛЕ ПРИЧЕ О ПРЕДАЊУ, ОБИЧАЈИМА ПА И О МУЧЕНИЦИ

Ракија стара 80 лета и обичаји око огњишта

За божићне празнике села поприме топлије расположење па потеку приче о обичајима наслеђеним од предака али и о догађајима који искачу из рама свакодневнице. Спрема се гозба разноликих и укуса и боја али народски тек после гозбе душе на ред дође гозба тела.

На Бадњи дан одлазило се у храстове шуме и уз даровање бадњака и заливање вином, обично отац и син опчињен обичајима. Потом су се упућивали кући и уз, сада петарде, некада прангије сведочили долазак бадњака. И како приличи пили домаћу од неколико лета

И ту стиже на ред прича новијих дана о ракији нам насушној која се стигла изборити и са светски бренд. Елем у селу недалеко варошице уз зачетку зидарских радова пажљив мајстор пронађе у дотрајалом платну повећи суд. После одмотавања указа се повећи балон испуњен течношћу румено-браон боје. Балон беше запечаћен воском мамећи знатижељу шта крије. Отворивши га опојан мирис ракије испуни авлију а знатижељни да се опробају у дегустацији брзо одусташе. Што би народ рекао обарала са ногу. Веле да се датум у воску разазнавао као годину на искрају Другог светског рата или пар лета касније. Скоро не верујући да такво благо стиже од предака у дом који је неговао остављање ракије за потомке. Нађена старина нестварних укуса остаје за дику али и као порука да предање не умире све док се у њега верује. Мученица стара 80 лета несвакидашња је прича у раму божићних празника.


И ту се попут плетене ограде испод млекара зборило да су се обичаји скоро искоренили а у породици чувара предања о божићним свечаријама дало се видети управо супротно. И док је бадњак ослоњен о прастари вајат дремао у предвечерје је у очувано здање уношен нарамак сламе да чељад пијучу а старији опонашају кокошку и петла. А у ишчекивању веселог доласка Богомладенца. Стари се присећали да у вајату беху два оделења. Једно са таваницом а друго оголелих греда са којих су дремале вериге изнад огњишта са ватром која се није гасила. До дан данас негује се обичај да се посна вечера обавља на синији а времешни домаћин ноћ проведе спавајући на слами и одржавао ватру док је вредна редуша сада домаћица у идиличном окружењу месила чесницу у коју се стављао новчић, кукурз, део папка, да буде берићета али и дрен за здравље чељади а из сна пробуђени најмлађи су крепко устајали да се огледају ко ће бити најсрећнији да нађе парицу а онда се латити печенице која је у та лета у бројној породици тежила и преко 70 килограма знала се заледити у мразним ноћима склоњена у млекар. И сада домаћинство које негује наслеђене обичаје печеницу добро умотану држи испод стрехе васцелих празника до Богојављења. У жагору чељади текла је прича колико је ко узео из сакривених у слами ораха, сувих шљива, шарафа шећера и каткад смокви којих је преостало за гошћење после обилног доручка. Сада су их замениле бомбоне у броју који се не да дочарати.



Положајник је у том вајату и сада јагње које домаћин уводи да народски проџара ватру заједно са домаћином стварањем искри призивајући здравље, родну годину и сваки берићет да би се чељад прехранила. Сада је мења уместо огњишта прастари шпорет преко стотину лета и само су искре остале исте.



Наследници поносни на обичаје остадоше да жуде за новим божићним свечаријама а старији за мученицом са почетка приче. Беху то две приче истог епилога да су нас обичаји одржали а предања и овог Божића су оживела прастаре приче да је у брегу суседног села у позне сате могла да се види нестварна светлост. Брзо их је заменио глас који се муњевито пронео да је сеоски кулак ископао бројне крчаге златника које је неко у журби сакрио утекавши од претећег рата. Исту судбину је доживело и силно богатство које је у канатима превозило неколико кириџија. Остала је и прича да су сви сем једног узели подоста дуката за себе а по истој причи Бог га је даровао богатим стаблом наследника попут породице која негује обичаје предака без намере да ни стопу устукне и да заборав нема шта да тражи у вајату који сад за Божић у дом уводи јагње Господње.
Мир Божији, Христос се роди, Ваистину се роди.

„Једно село, једна прича“: Пројекат остварен уз подршку општине Владимирци. Ставови изнети у подржаним медијским пројектима, нужно не изражавају ставове органа који су доделили средства.
Сретен Косанић

Најновији број

13. март 2025.

Најновији број
Verified by Visa MasterCard SecureCode
American Express MaestroCard MasterCard Visa
Banka Intesa