Бидермајер и назаренско сликарство на иконостасу шабачке цркве (из кратког филма „Саборна црква у Шапцу“)
Вредност и значај иконописа и фрески
Утицај барока и класицизма
Када је брод шабачке цркве завршен 1831. године, а то је управо година када Јеврем Обреновић одлази из Шапца за Београд, црква је фактички остала недовршена. Западни део, односно звоник који је требао да се нађе изнад припрате, у први мах није завршен иако је црква полако почела да врши своју функцију, без торња.
- Са зидањем тог дела цркве како би она била комплетирана почиње се 1851. године, значи 20-так година након што је наос цркве завршен и у том тренутку Шпчани су врло јасни у свом захтеву, желели су да имају звоник који својим изгледом, величином и обликом треба да подсећа на барокне звонике, тачније на звоник Саборне цркве у Београду. Урађени су пројекти, кренули су радови и испоставило се да баш то није оно што су црквене власти и грађанство замислили, тако да је у једном тренутку тај првобитно грађени торањ порушен. Потом се урадило ново решење, поново је дошло до корекције и тек из трећег покушаја су Шапчани 1858. године напокон добили свој торањ на који су касније могли да поставе и звона и да црква у потпуности буде оно зашто је Феникс Каниц обилазећи Шабац рекао: „Шабачка црква личи на маловарошке цркве у Угарској“, тачније у данашњој Војводини.
У то време док су се црквене власти и Шапчани бориле да окончају изградњу торња, кренуло се и са израдом иконостаса за шабачку цркву. Саму олтарску преграду радила је чувена београдска радионица Ђорђа Девића и резултати њиховог рада и данас, у правом смислу те речи, не само да красе овај простор него заправо исијавају оно што је негде суштина постојања саме олтарске преграде - иконостаса, а то је да су то „вратнице раја“. Сам дуборез на шабачком иконостасу, те разне вреже, цветови, листови идр., заправо подражавју идеју да су иконостаси у форми коју и данас препознајемо, настајали вековима. Од 4-5. века, од ниске преграде која је требало да одвоји богослужење од верника, када је хришћанство већ признато и почиње да ствара своју иконографију, полако је та олтарска преграда расла, и нарочито у православним храмовима, она данас потпуно затвара лунету односно простор који данас зовемо апсида или олтар - наводи Татјана Марковић, историчарка уметности.
Фото: "Глас Подриња"
Марковићева објашњава да су извори различити али да негде између 1851. и 1853. године, Павле Симић долази у Шабац да ослика иконостас цркве. Он у том тренутку већ има искуства, познат је међу Србима с обзиром да је урадио чувену слику Мајске скупштине из 1848. године, и на тај начин овековечио један врло значајан историјски тренутак за српски народ у тадашњем војводству.
Иконостас - Вратнице раја - Касније је Павле Симић радио још широм Војводине, оставио врло значајна дела, али историја уметности га бележи као једног од најзначајнијих репрезената како бидермајер сликарства тако и једног посебног рукописа, назаренског сликарства. Долазећи у Шабац, заједно са црквеним оцима се прави распоред и то је била пракса од средњег века па на овамо. Ктитори, наручиоци дела или само свештенство, праве распоред онога што желе да имају на иконостасу. Постоји нешто што би се могло назвати основном схемом а оно што је предност шабачког иконостаса јесте да је он готово школски пример онога што пише у литератури као најидеалнији распоред сцена и што можемо ишчитати на иконостасу у шабачкој цркви. У самом приземном делу увек се налазе сцене у парапету из Старог завета које својом симболиком наговештавају долазак Христов, а оно што је специфично за нашу цркву, јесте да је те сцене као и приказ Јована Крститеља, заправо урадио Стеван Чалић јер је црква била и симбол страдања у Првом светском ратом. Много икона је страдало, неке су биле избодене бајонетима, спаљене, тако да је Чалић за стогодишњицу цркве урадио заправо нове иконе и оне се и данас налазе у самом парапету.
Фото: "Глас Подриња"
Поуздано знамо да је Павле Симић радио двери на којима се налазе Благовести, са јужне и северне стране где је по један пролаз, ту су приказана два српска архиепископа, а потом идемо у зону престоних икона. То је она прва зона када се погледа на иконостас - са леве и десне стране од централних двери нижу се сцене. Са северне стране, увек је прва она икона која представља свеца коме је црква посвећена, код нас су то Петар и Павле, до њих иде представа Богородице са Христом, затим долазе царске двери па представа Исуса Христа и на крају представа Јована крститеља. У следећем реду су сцене великих празника, дванаест најзначајнијих догађаја у Христовом животу и увек се прави избор у зависности од величине олтарске преграде. Они се представљају као фреско живопис готово у свакој православној цркви. У Саборном храму Петра и Павла направљен је избор од седам сцена: креће се са Христовим рођењем, крштењем, преображењем. Централна и највећа икона у средишњем делу која је изнад Благовести јесте крунисање Богородице, а потом долазе Вазнесење, силазак Светог духа и на крају Васкрсење. Сама лунета која је прилично пространа, као централну представу готово увек, има Христово распеће. Изнад њега, налази се Свевидеће око, обично у троуглу, а испод самог распетог Христа налазе се симболично представљене Адамове кости. То није без разлога, Христ је заправо својом жртвом, својим распећем, спрао првобитни Адамов грех и читава та есхатолошка вертикала која иде од Благовести преко Богородичиног крунисања, тајне вечере, Христовог распећа, говори заправо о спасењу. Са леве и десне стране представе распећа налазе се Јован и Богородица, читава та сцена се назива дејзис и то је онај тренутак у којем они моле за душе преминулих пред страшни суд. Осим те сцене, представљени су у медаљонима и 12 пророка, непосредно око распећа и четворица Јеванђелиста.
Иконостас у шабачкој цркви посебно је значајан из још једног разлога. Говоримо о средини 19. века, када у већем делу Србије, осим оних градова који гравитирају према Сави и Дунаву, тачније према Аустроугарској, присутан утицај касне Византије. И даље се у већини места ангажују сликари који долазе из Грчке, Бугарске, Македоније који још увек осликавају српске цркве и иконостасе у стилу давно превазиђеног сликарства које смо склони да везујемо за православље. Иконостас који је рађен овде и сликарство Павла Симића говори о врло јасном утицају барока и класицизма 19. века у европском сликарству. Касније ће то постати пракса, крајем 19. и почетком 20. века. У том смислу, склони смо да кажемо да је Шабац град првина, па овакав иконографски рукопис, бидермајер, назаренско сликарство, по први пут се јавља у Србији преко иконостаса у цркви Св. Петра и Павла – истиче историчарка уметности.
На стогодишњицу од завршетка изградње брода цркве 1931. године, црквени оци и град су желели да то обележе на посебан начин. Идеја је била да се те године открије и споменик страдалима у порти цркве погинулима у Балканским и Првом светском рату, али није био завршен па се од тога одустало. Основна идеја била је да се уради фреско живопис.
Рапоред сцена фреског живописа - Црква је имала иконостас, била је „патосана“, али није имала фреско живопис. У време после Великог рата када немали број руских интелектуалаца бежи од новог режима у Русији и долазе између осталог и у Србију. Они су много утицали од 20-тих година до почетка Другог светског рата на културу, уметност, архитектуру на овом подручју, нарочито у Београду. Један од тих уметника, Андреј Биценко, осликао је унутрашњост шабачке цркве. Када је црква расписала конкурс за аутора који ће осликати унутрашњост, а у комисији која је одлучивала су били и сликар Урош Предић, и професор Теолошког факултета Лазар Мирковић, определили су се за Биценка. Он је већ десетак година боравио у Србији и између осталог био је један од чланова експедиције коју је формирао краљ Александар Карађорђевић и која је имала за задатак да обиђе неколико најзначајнијих српских цркава и манастира и пресликају одређене сцене икона. На основу тих предложака, рађени су чувени мозаици у опленачкој цркви. Радове у шабачкој цркви, Биценко је завршио релативно у року, да би потом, већ 1932. године отишао на Орид и тамо урадио и фреско живопис и иконе за иконостас. У наш крај се вратио 1945. године да би осликао цркву у шабачкој Каменици и осам стојећих фигура светаца у манастиру Каона.
Распоред фреско живописа у шабачкој цркви такође прати каноне, предвиђени распоред сцена и начин на које се оне представљају. У доњој зони налазе се представе светитеља и четири јеванђелисте који се налазе са леве и десне стране саме иконостасне преграде. Први низ који иде испод лунета, отвора и прозора представља сцене стварања света. Ту су и сцене посвећене Адамовом животу и изгнанству из раја. Зона која је најзначајнија и увек се представља у своду наоса односно брода цркве, јесте она у којој су представљене сцене из Христовог живота, подељене у неколико циклуса. Сцене великих празника су најзначајнији догађаји из Христовог живота и њих је дванаест. Затим се нижу сцене Христових чуда, па оне коју су везане за различите параболе, следи циклус Христових мука и у нашој цркви је направљена „компилација“ свега. Посебно су значајне и сцене које се налазе у олтарском простору – Христ партократор, Богородица са Христом и у врху лунете, отвора у апсиди, сцена силаска Светог духа. У жртвеничкој ниши Павле Симић је осликао представу Христовог распећа и написао „по мени бди раба твојега, Павла живописца“ – објашњава Татјана Марковић.
Фото: "Глас Подриња"
Још од средњег века постоји пракса да се на западном зиду или у припрати, просторији пре главне у цркви, представља сцена страшног суда. Она је у шабачкој цркви приказана изнад главне галерије.
- И сам улаз је осликан са неколико светитељки од којих је она коју највише препознајемо и жене у Србији јој се највише моле, Мати Параскева. Андреј Биценко је показао да добро познаје иконографију српског живописа. Његов уметнички израз, примењени класицизам где на свим сценама доминирају фигуре мушкараца јаке мускулатуре, је временом превазиђен. Ипак, то не умањује значај које фреске имају. Овде се не ради само о естетском моменту већ у значају онога што оне представљају и чему нас уче. Баш онако како пред олтар станемо и помолимо се, можда и не знамо шта се на олтару налази, али то нам улива посебну сигурност, тако на исти начин верници промишљају и унутрашњост сваког храма па и овог нашег у Шапцу – закључује Ттјана Марковић, историчарка уметности и кустос Народног музеја у Шапцу.