НОВА КЊИГА
ОДЈЕК ПЕСНИКОВОГ БИЋА
После прве књиге песама Мирољуба Моравчевића Узалуд речи (1983), о којој је др Мирослав Ж. Чаркић писао и предавао студентима србистике на руском Универзитету Ломоносов, указујући на песников катрен као строфоидну форму, поступак непознат у српском песништву, ове године, аутор се оглашава другом песничком збирком под називом Одјек бића.
Своје певање, уместо предговора, као пролог, Моравчевић започиње Обраћање(м) песми, која је трава лековита и ватра неугасла, једина сигурност и извесно уточиште. Књига је подељена на осам циклуса, што не значи да је тематски разједињена, напротив, све целине су проткане вечним темама на аутентичан начин и повезане у кохерентну целину. Први циклус, Кућиште, отвара се песмом Ратне слике где је Коб/ И у надању/ Ред леденица “ још/ под стерхом оном нашом/ Доб/ Тамо где видим/ још увек понесу ме/ Булке црвене, то поље детелине/ Зоб. Ратној тематици враћа се аутор у неколиким песмама, о Првом светском рату, са својим сенкама и стрепњом, неизвесношћу и страхом, који се потврђује у бесном и подмуклом бомбардовању. Несигурност и запитаност над судбином света провлачи се кроз овај зборник до самог краја, јер смо на почетку страшног века у ком сви слушају Великог брата, због чега песник поручује читаоцима “ Будимо савест човечанства. Од мисли о трећем и последњем рату, претњом под којом сви живимо, свесно или несвесно, песник нас одвраћа сликама из детињства у коме је његов прадеда живео у свом непомућеном домаћинском миру, сећањем на родну Мачву, лирским записима о љубави несмиреној једног лета, док није завејао снег као бесно псето... Од пута у Ваљево, преко Алановића навоза и Текериша у свитање, док по Церу шуми церје, песник нас води до свог кућишта у које се враћа а памти га другачијег, осим старе липе која ћути о свему што је дато од Бога/ а морало није/ преживело се много тога...
Свој песнички кредо, Моравчевић износи у песми посвећеној Бранку Миљковићу, који је, поред Васка Попе, очигледно, један од његових узора. Вечита је потреба песника да пронесе своју реч, као и запитаност да ли ће је неко препознати, што је завештање неко којим себи се противречи. Иако промишља о узалудности речи, зна да, уколико би прећутао, остао би загрцнут и нем, зачуђен пред тајном живота и сопственог постојања.
У песми Одјек бића, којом затвара свој песнички круг у истоименој збирци, у којој је шума свима иста и из које излазак игледа немогућ, аутор поставља питање - куд са овим животом, остављајући и себе и читаоце без одговора, али посланство поезије и није у томе да даје одговоре, него да, поред осталог, изнова трага.
Књига Мире Моравчевића Одјек бића освежава савремено српско песништво и зато јој припада високо место у савременој издавачкој продукцији.
(Љубомир Ћорилић, из поговора Старо и ново у поезији Мире Моравчевића)
Своје певање, уместо предговора, као пролог, Моравчевић започиње Обраћање(м) песми, која је трава лековита и ватра неугасла, једина сигурност и извесно уточиште. Књига је подељена на осам циклуса, што не значи да је тематски разједињена, напротив, све целине су проткане вечним темама на аутентичан начин и повезане у кохерентну целину. Први циклус, Кућиште, отвара се песмом Ратне слике где је Коб/ И у надању/ Ред леденица “ још/ под стерхом оном нашом/ Доб/ Тамо где видим/ још увек понесу ме/ Булке црвене, то поље детелине/ Зоб. Ратној тематици враћа се аутор у неколиким песмама, о Првом светском рату, са својим сенкама и стрепњом, неизвесношћу и страхом, који се потврђује у бесном и подмуклом бомбардовању. Несигурност и запитаност над судбином света провлачи се кроз овај зборник до самог краја, јер смо на почетку страшног века у ком сви слушају Великог брата, због чега песник поручује читаоцима “ Будимо савест човечанства. Од мисли о трећем и последњем рату, претњом под којом сви живимо, свесно или несвесно, песник нас одвраћа сликама из детињства у коме је његов прадеда живео у свом непомућеном домаћинском миру, сећањем на родну Мачву, лирским записима о љубави несмиреној једног лета, док није завејао снег као бесно псето... Од пута у Ваљево, преко Алановића навоза и Текериша у свитање, док по Церу шуми церје, песник нас води до свог кућишта у које се враћа а памти га другачијег, осим старе липе која ћути о свему што је дато од Бога/ а морало није/ преживело се много тога...
Свој песнички кредо, Моравчевић износи у песми посвећеној Бранку Миљковићу, који је, поред Васка Попе, очигледно, један од његових узора. Вечита је потреба песника да пронесе своју реч, као и запитаност да ли ће је неко препознати, што је завештање неко којим себи се противречи. Иако промишља о узалудности речи, зна да, уколико би прећутао, остао би загрцнут и нем, зачуђен пред тајном живота и сопственог постојања.
У песми Одјек бића, којом затвара свој песнички круг у истоименој збирци, у којој је шума свима иста и из које излазак игледа немогућ, аутор поставља питање - куд са овим животом, остављајући и себе и читаоце без одговора, али посланство поезије и није у томе да даје одговоре, него да, поред осталог, изнова трага.
Књига Мире Моравчевића Одјек бића освежава савремено српско песништво и зато јој припада високо место у савременој издавачкој продукцији.
(Љубомир Ћорилић, из поговора Старо и ново у поезији Мире Моравчевића)
М.Ф.
Најновији број
18. април 2024.