22. februar 2018.22. feb 2018.
Prepoznati i sprečiti digitalno nasilje

Nevidljivi u stvarnosti vrebaju na netu

Prema podacima UNICEF-a više od polovine dece u svetu koristi internet. Pre polaska u osnovnu školu, počinju da koriste računare, ali najviše mreži pristupaju preko svojih mobilnih telefona. Nedovoljno tehnološki informisani postaju žrtve digitalnog zlostavljanja. Onlajn nasilje i rizici zloupotrebe postali su veliki svetski problem. Važno je edukovati roditelje, nastavnike, školske psihologe i pedagoge i obezbediti relevantne informacije o bezbednom korišćenju interneta. Porodica, škola i okolina mogu sprečiti ovaj vid nasilja edukovanjem odraslih i obrazovanjem i vaspitanjem dece. Roditelji su često svesni rizika, ali ne znaju kako da zaštite decu. Stručnjaci savetuju da razgovaraju sa decom i steknu njihovo poverenje.
- Moramo da ohrabrimo roditelje da ne odustaju. Iako tinejdžeri ponekad tvrde suprotno, njima jesu neophodna izvesna ograničenja. Potrebno je da roditelj stalno redefiniše balans između slobode i ograničenja. Što je dete starije preuzima više slobode u ispunjavanju svojih obaveza i sve manje ograničenja. U smislu korišćenja tehnologija roditelj ograničava vreme koje dete provodi na računaru/telefonu. U početku poučava i prisutan je, dok se kasnije povlači u nešto pasivniju i distanciraniju ulogu i dalje ograničavajući vreme i razgovarajući sa detetom na jedan otvoren način o njegovim iskustvima, sadržajima kojima se izlaže, predlaže druge sadržaje. Važno je i da roditelji budu svesni dobrih strana interneta. Uz pomoć raznih sajtova možemo sticati nova znanja, veštine i interesovanja. Bezbedno korišćenje interneta podrazumeva i odabir pravih informacija, a tu je detetu potrebna pomoć roditelja i škole. Važno je da pre svega budemo dobri uzori i podrška, jer je učenje po modelu za dete jedan od najvažnijih oblika učenja - rekla je Danijela Reljić, psiholog OŠ “Vuk Karadžić”.
U okviru osnovnog obrazovanja učenici stiču znanja iz premeta Tehničko i informatičko obrazovanje, ali često teorijsko znanje nije dovoljno da prepoznaju kada čine digitalno nasilje ili kada su žrtve istog. Psiholog Danijela Reljić navodi da je edukacija ključni faktor u zaštiti dece.
- Možda bi bilo delotvornije mlade upoznati sa prednostima korišćenja tehnologije, ali i načinima ponašanja u virutelnom svetu. Deo toga oni uče od petog razreda u okviru predmeta Tehničko i informatičko obrazovanje. Dakle, u nekom obrazovnom smislu mladima ne nedostaju znanja koja im omogućavaju bezbedno korišćenje interneta. Praksa pokazuje da deca češće prepoznaju da trpe digitalno nasilje, nego što prepoznaju da ga sami čine. Rezultati istraživanja koje smo sproveli u OŠ “Vuk Karadžić” krajem decembra 2017. godine pokazuje da 15% učenika je jednom ili više puta trpelo digitalno nasilje, dok oko 5% njih priznaje da ga je činilo. Čak se dešavalo da su digitalno nasilje kod kuće ispoljavala deca koja nisu pokazivala druge vidove nasilja u školi. Ipak bezbednost na internetu je kompleksnija od onoga što uče samo u školi, pre svega jer deca danas postaju korisnici raznih tehničkih pomagala mnogo pre nego što krenu i u prvi razred. Nažalost, zbog brzog razvitka tehnologija najveći procenat roditelja poseduje manje znanja iz ove oblasti od svojih tinejdžera, te može da se desi da se roditelji povuku iz ove uloge i ostave deci da pokušaju da samostalno regulišu svoje ponašanje u vezi sa tehnologijama - istakla je Danijela Reljić, psiholog.
U Srbiji 2013. godine osnovan je Centar za bezbedni internet “Klikni bezbedno”, gde deca i roditelji mogu pronaći potrebne informacije o digitalnom nasilju. Cilj rada Centra je podizanje svesti i obezbeđivanje edukativnih aktivnosti u osnovnim i srednjim školama.

M.Ž.

Najnoviji broj

28. mart 2024.

Најновији број
Verified by Visa MasterCard SecureCode
American Express MaestroCard MasterCard Visa
Banka Intesa