12. jul 2018.12. jul 2018.
OVERA DOKUMENATA KOD ŠABAČKIH NOTARA
PODRAZUMEVA VELIKO STRPLjENjE

Posla sve više, gužve sve veće

U Šapcu trenutno rade tri notara, a po Zakonu bi trebalo da radi pet. Kada će još dva notara početi da rade, to niko ne zna. Notari odnedavno završavaju posao vezan za prijavu poreskoj službi i upisu nepokretnosti u katastar
Završiti posao kod notara nije uopšte lako. Svakodnevne gužve, zakazivanje termina, cene... Sve to čini overu dokumenata dovoljno stresnim svakoga ko krene put notara, makar i po overu najobičnije saglasnosti.
Sistem notara u Srbiji je uveden ne bi li nama građanima bio olakšan posao, ili da bi se rasteretio rad sudovima. Barem kada je Šabac u pitanju, kada je reč o građanima, napretka nema. Gužve od ranih jutarnjih sati su svakodnevica.
U Šapcu trenutno rade tri notara, a po Zakonu bi trebalo da radi pet. Toliko je zakonodavac propisao s obzirom da u Šapcu živi 120.000 građana u 52 naseljena mesta. Kada će još dva notara početi da rade, to niko ne zna. Dok se iz Javnobeležničke komore hvale kako je sve funkcioniše, građani na svom primeru vide da baš i nije tako.
Redakciji Glasa Podrinja obratilo se nekoliko sugrađana sa gotovo identičnom pričom.
- Krenuli smo kod notara da overimo saglasnost za putovanje dece bez jednog roditelja, i u kancelariji jednog od notara nam je rečeno da nemaju vremena sada to da urade. Nije mi jasno šta je problem overiti saglastost. Udari se pečat, potpišemo se u onu veliku knjigu i platimo tu uslugu malo više nego što smo plaćali u Sudu bez ikakvih problema – obratila nam se jedna sugrađanka.
Nekako u isto vreme, još jedna primedba.
- Došao sam da završim posao kod jednog notara, on nije mogao. Bez ikakvog obrazloženja mi je rečeno da oni ne mogu taj posao da završe tog dana. Otišao sam kod drugog notara i završio bez problema – ispričao nam je svoju priču taj sugrađanin.
Umesto da završe svoj posao brže, naši sugrađani su u velikom problemu, jer ne stižu da obave poslove koju su im neophodni. Treba razumeti i notare, ruku na srce. Njime se poslovi samo proširuju. Pored ostavinskih rasprava, od 30. juna notari završavaju i poslove vezane za kupoprodaju ugovora o nepokretnosti. To podrazumeva da notari završavaju posao vezan za prijavu poreskoj službi i upisu nepokretnosti u katastar.
Velike gužve i nezadovoljstvo ljudi su realno stanje, rekli bismo svakodnevno, ali tako će biti verovatno sve dok Šabac ne bude dobio još dva notara. Kada će ih dobiti, to niko ne zna. A, pre svega ne znaju nadležni u Ministarstvu pravde. U ovom Ministarstvu niko, do koga smo došli, nije mogao da nam odgovori na pitanje kada će biti raspisan konkurs za još dva notara u Šapcu.
- Ovo ministarstvo je nadležno za pitanje otvaranja novih javnobeležničkih kancelarija. Ono raspisuje konkurs, a Javnobeležnička komora taj konkurs samo sprovodi – rečeno nam je u ovoj Komori.
Dok se prazna notarska mesta ne budu popunila i ceo sistem uhodao, ostaje nam da se naoružamo strpljenjem i da verujemo da će digitalizacija , ali ona prava, uskoro da zakuca na naša vrata.
Od 30. juna nova nadležnost
Građani od 30. juna, prilikom kupovanja nepokretnosti - stana, placa, zemljišta, mogu da kod javnog beležnika uknjiže svoju nekretninu i uvedu je u poresku evidenciju na licu mesta, bez odlaska u nadležne službe Katastra i Poreske uprave. Javni beležnici otpočinju elektronsku dostavu isprava koje se odnose na poslove prometa na nepokretnostima, i to nadležnoj službi za katastar nepokretnosti. Poreskoj upravi i poreskim administracijama lokalnih samouprava - opština i gradova, saopštilo je Ministarstvo saobraćaja i građevine. Kako se navodi, do sada su građani, posle zakazane posete kancelariji javnog beležnika radi obavezne potvrde pravnog posla, morali neposredno da odlaze na šaltere Poreske uprave, opštinske ili gradske uprave, kao i šalter nadležne službe katastra nepokretnosti.
N. K.

Najnoviji broj

18. april 2024.

Најновији број
Verified by Visa MasterCard SecureCode
American Express MaestroCard MasterCard Visa
Banka Intesa