Berza

  • aero 830 ▼ -1,19%
  • coka 9.707 ▼ -2,93%
  • dinnpb 4.000 ▲ 7,93%
  • dnos 2.400 ▲ 4,35%
  • enhl 683 ▼ -2,43%
  • hmbg 750 ▲ 12,61%
  • impl 3.350 ▲ 4,33%
  • kmbn 3.241 ▲ 1,28%
  • kmbnpb 1.350 ⚫ 0,00%
  • niis 685 ▲ 0,29%
  • puue 156 ▼ -3,11%
  • rmbg 29 ▲ 16,00%
  • stup 5.904 ▼ -0,05%
(16. avgust 2018.)
VRTIĆ U ŠUMI IZ UGLA RODITELjA

Više od igre

Tokom, aprila, marta i juna realizovan projekat „Vrtić u šumi“. Ciljevi programa: očuvanje psihofizičkog zdravlja dece i odraslih, podsticaj dece da istražuju, ispituju, isprobavaju; istraživanje šume kao prostora za učenje i stvaranje, kreiranje programa i koncepta života koji se zasniva na dečjim potrebama, interesovanjima, znanjima, idejama, predlozima
Po ugledu na Norveški sistem rada sa decom, došlo se do ideje i realizacije projekta „Vrtić u šumi“ i saradnje PU „Naše dete“ Šabac sa vaspitačima u Subotici koji su posetili Šabac i predstavili svoje iskustvo kroz aktivnu radionicu odlaskom u šumu i pričom koja u šumi tek počinje, ali nikako se tu ne završava.
Pitali smo Jasminu Vuletić, stručnog saradnika pedagoga, pomoćnicu direktorke PU „Naše dete“, koliko je proteklo od ideje do realizacije i kakav značaj ima ovaj projekat za PU „Naše dete“ u Šapcu?
-U Centru za stručno usavršavanje početkom ove godine održana je obuka za vaspitače i stručne saradnike pod nazivom „Vrtić u šumi“, a obuka je bila prilika da dođemo do saznanja i veština koje bi bile od pomoći u realizaciji novog oblika vaspitno obrazovnog rada u našoj ustanovi. Tokom, aprila, marta i juna smo realizovali „Vrtić u šumi“ odlaskom dece na Letnjikovac, a ciljevi ovakvog rada jesu: očuvanje psihofizičkog zdravlja dece i odraslih; podsticaj dece da istražuju, ispituju, isprobavaju, istraživanje šume kao prostora za učenje i stvaranje, kreiranje programa i koncepta života koji se zasniva na dečjim potrebama, interesovanjima, znanjima, idejama, predlozima... Sve ovo je od izuzetne važnosti za zdrav psiho-fizički razvoj dece, što je naš osnovni zadatak i primarni cilj.
S obzirom da sam i sama jedan od roditelja koji je dao svoju saglasnost da dete jednom nedeljno boravi na „Letnjikovcu“, sa sigurnošću mogu da kažem da je to zaista nešto predivno što ste vi kao vaspitna ustanova pružili našoj deci. Imajući u vidu njihovo sjajno raspoloženjepo povratku iz šume, njihova pitanja i saznanja, šta je ono što roditelji nisu mogli da vide na fotografijama, kakva su deca zapravo u šumi? Kakvo je njihovo ponašanje, interesovanje i da li su u prirodnom okruženju vaspitači uspeli da se izbore sa njihovom dečijom neobuzdanom prirodom?
-Neprocenjiva je uloga edukatora u otkrivanju sveta prirode. Njegovo znanje i entuzijazam otključavaju vrata potencijala koji priroda ima za razvoj svakog deteta. Inače, sva su deca sjajno reagovala, od jaslenih grupa do predškolskih, a nismo imali ni jedno pitanje roditelja o komarcima ili krpeljima. Boravak u šumi za njih je značio mnogo više od igre i učenja o prirodi. Nicali su radovi, kreacije, skulpture, slike, ideje, pesmice..Neki su otišli i korak dalje, pa je jedna grupa, zainteresovana za životinjski svet inicirala posetu hipodromu i ZOO vrtu, dok su npr. predškolci iz „Bambija“ odlučili da pešače do Letnjikovca, pa su ujedno bili aktivni i odgovorni učesnici u saobraćaju. Podsetiću da je nauka dokazala da deca do 12. godine najefikasnije uče kroz interakciju sa okolinom aktivno je menjajući i istražujući. Ovaj projekat nam je potvrdio da sticanje iskustva deteta kroz aktivnosti i igre u prirodi moraju da budu neophodan deo predškolskog programa.
Nadovezala bih se na deo koji se odnosi na transport dece, pa ću samo dodati da je vožnja autobusom zaista bila doživljaj za sebe jer su moje dete kao i svi njegovi drugari bili oduševljeni autobusom i prilikom da se voze u njemu.
-Da, ali oni tu stiču i kulturu ponašanja u prevozu u grupi sa svojim vršnjacima, pa nose svoj rančić na leđima, flašicu za vodu, pa brinu o tome da se što pre spreme i obuju kako bi izašli na vreme, tu se i kod najmlađih rađa odgovornost. Nije to samo boravak u šumi, deca stiču razna nova iskustva koja su zaista važna za njihov razvoj.
Sa strepnjom možemo da konstatujemo da se čovek udaljava od prirode jer živimo u modernoj eri komjutera, virtuelnih svetova i video igrica koje su sve dostupnije našoj deci od najranijeg uzrasta. Ne smemo zaboraviti prirodu i sve njene blagodeti, ali osim boravka na otvorenom, na koji još način „Vrtić u šumi“ za decu ima višestruke koristi?
-Šuma daje svoj prirodan kontekst za učenje, a svako je dovoljno kompetentan da bude edukator. U ovom slučaju to su vaspitači i pedagozi koji vode grupu dece u šumu i ne postoje detaljne pripreme za rad u šumi jer je akcenat na situacinom učenju. Šuma samom svojom prirodom onemogućava pasivizaciju dece i deluje terapijski bogatstvom svojih materijala, strukturom, mogućnošću da je deca preoblikuju, traže svoje utočište, izbace energiju.. U šumi možemo da vičemo i oslušnemo kako to naš glas zvuči u odnosu na gradsko ili neko drugo zatvoreno okruženje. Kada se vrate u vrtić, otvara se mnogo tema i ne zaustavlja se priča ovde samo o godišnjima dobima, ekologiji ili životinjskom svetu. Zaista je širok aspekt šume i njenih nesagledivih mogućnosti kada je učenje u pitanju. Svako od njih pokrene neko pitanje ili priču, pronađe neko svoje uporište ili razmišljanje. Ako gledamo u životnom praktičnom smislu, kod deteta se javlja društveno odgovorno ponašanje, upoznaju se pravila u saobraćaju i bezbednost, uključuju se u zajednicu. Javlja se mnogo situacija koje se u hodu rešavaju i deca se uče samostalnosti, motoričkoj spretnosti, govorno jezičkim i komunikacionim veštinama, u šumi istražujemo i učimo o pojmovima, brojevima, budi se radoznalost. U tom okruženju dete automatski postaje aktivni učesnik u sticanju znanja i iskustva, što je osnovni kriterijum za sprovođenje kvalitetnog vaspitno-obrazovnog rada.
Mi smo se zahvalili ljubaznim domaćinima u PU „Naše dete“ i poželeli da „Vrtić u šumi“ zaživi i postane deo tradicije svih naših vaspitno obrazovnih ustanova.
U ime svih roditelja čija deca idu u vrtić, pozdravljamo naše male drugare i njihove vaspitače i želimo im da „Vrtić u šumi“ nastavi da raste zajedno sa njima jer kako reče naša sagovornica na početku: „Pravo svakog deteta je da istražuje i uživa u prirodi“, a obaveza nas odraslih je da mu to pravo i obezbedimo.

Aleksandra Kurdulić

Najnoviji broj

22. avgust 2019.

Најновији број
Verified by Visa MasterCard SecureCode
American Express MaestroCard MasterCard Visa
Banka Intesa