28. februar 2019.28. feb 2019.
Mina Stupar - profesor Škole primenjenih umetnosti

Život je umetnost

Deset odsto uspeha čini talenat, preostalo je rad. Granica između predavača i umetnika je nevidljiva. Primarni zadatak je razvijati autentičnost učenika. Rad u manjim grupama je prednost
Podučavati i preneti svoje znanje nije nimalo lak zadatak. Posebnu težinu nosi uloga profesora u školi koja svojom suštinom teži razvijanju kreativnosti i individualnosti đaka više nego standardnom eks katedra podučavanju. Sa tim specifičnim izazovom u Školi primenjenih umetnosti, svakodnevno se suočava Mina Stupar, profesor praktične nastave na obrazovnom profilu Grnčar. Umetnički poriv je vodio kroz školovanje, a u stvaralaštvu je spojila ljubav i profesiju.
Kako je biti profesor u školi koja neguje individualnost?
Posedujete slobodu da se bavite onim za šta se školujete, a istovremeno ne zavisite samo od prodaje umetničkih dela. Kada je u pitanju podučavanje i posao profesora/pedagoga, tu se neko pronađe, ili ne. Pre svega, potrebno je da imate otvoren, korektan odnos prema učenicima. U periodu studiranja nisam razmišljala da li ću se baviti ovim poslom, ali sam se pronašla baš tu.
Koliko trud utiče na učenička postignuća?
-Često su mi govorili da je 10 odsto talenat, preostalo rad. To me je ranije pomalo i nerviralo, a sada smatram da je istina. Svako ko ima dovoljno razvijenu percepciju može primetiti razliku između onoga što je nacrtao i onoga što želi da bude na papiru ili platnu. Uz trud i rad potrebna su i velika odricanja, naročito kada su u pitanju mladi koji žele da se bave umetnošću.
Interaktivne radionice su prilika da se deca upoznaju sa drugačijim vidom edukacije, saznaju nešto novo i oprobaju se u izradi umetničkih dela.
-Nedavno smo u Centru za stručno usavršavanje imali zimsku školicu. Deca su imala priliku da nauče proces izrade keramičkog predmeta od početka do završne faze. Na kraju smo ih sačuvali, kako bi polaznici imali uspomenu na radionice. Radili smo sa starijim osnovcima. Oni poseduju potrebnu snagu i razvijenu motoriku. Osim snage, potrebno je dobro poznavati tehniku izrade keramike. Za mlađe uzraste realizovane su kreativne radionice na kojim se više igramo. Prva impresija dece pri susretu sa grnčarskim točkom je neverovatna. Osmeh koji vam izmame je neprocenjiv.
Ponekad je teško odrediti kada nestaje stroga podela na uloge profesor-učenik, a kada taj odnos dobije obrise saradnje i razmene ideja dva umetnika.
Ne postoji jasna granica kada dajemo sebe kao umetnici, a kada smo samo profesori. „Dala“ sam mnogo ideja. Kada vidite da učenici poseduju talenat i želju, nose to u sebi, ali im je potrebno malo podstreka i vi ste inspirisani na pomognete. Uz sitan nagoveštaj ideja oživi i dobije finalni oblik.
Škola primenjenih umetnosti, usled karakterističnog pristupa neguje specifičan odnos prema radu sa učenicima. Nastava u manjim grupama je prednost.
Podučavam decu koja žele da uče i zanima ih umetnost. Možda je to i prednost, jer su izabrali svoj profesionalni put. Kada je praktična nastava u pitanju to su manje grupe od sedam đaka kojima zaista mogu da se posvetim. Nastava je individualizovana. Svaki od učenika, iako često stvaraju isti rad, ima svoj senzibilitet i nešto jedinstveno, a to je ono što moramo da ispratimo. Podstičemo kako bi se kroz autentičnost iskazali na najbolji način. Škola učestvuje u programu inkluzije. Trend je da škole imaju sve manje đaka, ali mi uvek ispunimo predviđenu kvotu. U martu organizujemo i besplatnu pripremnu nastavu za buduće učenike.
Prva ljubav
Moj život i sve oko mene je umetnost. U srednjoj školi sam bila smer Pozlatar-ikonopisac. To je moja prva ljubav, prvi ozbiljan kontakt sa umetnošću, te mi i danas izrada ikona donosi mir. Oaza u koju se sklonim, potpuno isključim. Radim za sebe, prepustim se i inspiracija sama dođe.
M. Ž.

Najnoviji broj

28. mart 2024.

Најновији број
Verified by Visa MasterCard SecureCode
American Express MaestroCard MasterCard Visa
Banka Intesa