9. april 2020.9. apr 2020.
Lekcije sa malih ekrana
Edukativno putovanje u doba korone

Lekcije sa malih ekrana

“Kako misliš da hrabar budeš,
a da ne budeš uplašen?
I kako misliš da sebe nađeš,
a da nisi izgubljen?!
Kad strah i nemir krenu na srce,
diži tvrđavu mira i sreće!
Kad trista čuda pomrači sunce,
ti budi čudo lepše i veće!”
Globalna pandemija uticala je na različite segmente života ljudi širom sveta, primorala da se prilagode, pronađu nova rešenja, ideje za posao, edukaciju, svakodnevne aktivnosti. Obrazovni sistem Republike Srbije kao važna karika morao je da se adaptira na nove okolnosti i omogući svim učenicima neometanu nastavu koja se iz školskih klupa preselila u domove. Poznate školske prostorije, nastavni kadar đaci su zamenili porodičnim okruženjem, ali i onlajn predavačima. Ova novina najviše je uticala na najmlađe koji svoje učitelje doživljavaju kao članove porodice, i ne shvataju situaciju u kojoj se svet našao. Roditelji su „prinuđeni“ da budu faktor stabilnosti, glas razuma i dodatno se posvete deci. Obrazovno-vaspitna uloga je primarna. A prosvetni radnici? Ne, oni nisu na odmoru. Školska katedra možda nije satkana od materijala poput drveta, ali ima čvrstu potporu u virtuelnom svetu oličenu u učitelju/nastavniku/profesoru sa druge strane „žice“.
O izazovima nastave na daljinu razgovarali smo sa učiteljicom Jasminom Janić iz Osnovne škole „Majur“ u Majuru.
Borba protiv korona virusa stavila je pred nama sasvim nov izazov: implementaciju učenja na daljinu. Pitanje koje lebdi u vreme vanrednog stanja je kako ispuniti vreme detetu 21. veka, digitalnom urođeniku koji raste i obrazuje se uz digitalne tehnologije?
-Podstičem učenike na učešće i dajem predloge o tome kako mogu da nastave u nekoj aktivnosti. Dakle, predstavljam jednu vrstu šetajućeg resursnog centra koji je spreman da ponudi pomoć po potrebi, da pružim savete i smernice. Možda mi je najzahtevnija, u isto vreme i najvažnija koju treba da odigram, uloga organizatora. Uspeh mnogih aktivnosti zavisi od dobre organizacije i od učenika koji tačno znaju šta im je sledeće. Davanje uputstva je od presudne važnosti, kao i uspostavljanje aktivnosti. Akcenat je na interdisciplinarnosti, povezivanju sadržaja različitih predmeta u logičke celine, organizovane oko jedne teme - ističe Jasmina i dodaje da svakodnevno komunicira sa učenicima, jer joj to omogućava da prikupi više podataka o tome kako deca uče i koliko su savladali predviđeno gradivo.
-Primenjujem formativno ocenjivanje učenika koje zahteva veću interaktivnost učenika i mene kao učitelja, korišćenjem elektronski mreža i platformi. Alati koje koristim za formativno ocenjivanje su viber, platforma padlet, pauer point prezentacije, fotografije, korišćenje elektronske pošte, video zapisi, kreativna dela koje učenici kreiraju...Sve to biće iskorišćeno za sumativno ocenjivanje kada se za to steknu potrebni uslovi.
Aktuelni trenutak i specifična situacija umeju da podstaknu kreativnost nošenu ljubavlju prema profesiji koju predstavljamo.
-Osmišljavam interaktivne aktivnosti koje roditelji mogu da rade sa decom u zatvorenom prostoru, a koje ne uključuju tapkanje po tastaturi, usmeravam ih da razvijaju kreativnost tako što im šaljem odabrane linkove na kojima mogu pronaći dosta ideja, zatim linkove sa edukativnim sadržajima. Navešću nekoliko primera: osmišljen nov način igre “Ne ljuti se čoveče”, pravili su igračke za malo pozorištance, improvizovana je jedna učionica, origami je neizbežan, matematika se vežba uveliko (hoće, žele sami), prepričava se po mapama učenja, brinu o svom okruženju, i što je zanimljivo pomažu u pravljenju kolača. Sve je ovo priprema za nešto lepo što nas čeka. A čeka nas nova škola, nova učionica i nova sala za fizičko. To im je veliki motiv! Pitanje šta je za njih najveće obasjalo je porodicu, ljubav, prijateljstvo, slobodu...I tako, ugostimo svaki dan sa nadom da pokažemo jedni drugima šta to lepo i kreativno radimo, sa nadom da ćemo ubrzo svi biti na okupu...
Kako trenutna situacija utiče na Vas i učenike?
-Inspirisanje učenika je sastavni deo osiguravanja njihovog uspeha i podsticanje da ispune svoj potencijal i ta motivacija gotovo uvek ostaje uz njih.
Verujem da sam u ove tmurne dane unela zrak svetla, učinila i činim da jedna platforma postane velika učionica, naša učionica, mesto susreta, razmene, jedno magično mesto, izvor ideja i velika motivacija da se sve lakše prebrodi.
Poruka za sve učenike, roditelje i nastavnike?
-Edukujte se, uradite nešto što odavno priželjkujete, a odlagali ste, pronađite način da iz ove situacije izađete bolji nego što ste bili, radujte se životu i... što je najvažnije ne gubite osmeh, jer osmeh je vidikovac srca! Vrednim učenicima:
“Kako misliš da hrabar budeš,
a da ne budeš uplašen?
I kako misliš da sebe nađeš,
a da nisi izgubljen?!
Kad strah i nemir krenu na srce,
diži tvrđavu mira i sreće!
Kad trista čuda pomrači sunce,
ti budi čudo lepše i veće!”
Na nove „đačke okolnosti“ prilagođavaju se učenici, profesori, ali je onlajn nastava i roditeljima nešto što direktno utiče na njih. Uspeh celokupnog procesa zavisi i od njih.
-Evo nas u trećoj nedelji izolacije. Korona je neočekivano došla u našu državu. Da li smo bili spremni ili ne to ćemo tek saznati u narednim danima. Obustava rada u školama i izolacija su nešto što je moje dete teško prihvatilo. Tu su pitanja svakodnevno “Kada ću u školu?”,”Kada ću videti učiteljicu i drugare?”,”Kada će se sve ovo završiti?”. Pitanja su na koja nemam odgovor, postajem nema za njih. Kreće on-lajn nastava, ili učenje na daljinu. Mojoj ćerki se ne dopada. Dolaze dani plakanja i nezadovoljstva. Želi svoju učiteljicu i drugare. Svaki od prethodnih dana kad bi se učiteljica javila na viber grupi, ostavljajući poruke pune podrške, ljubavi i topline, moja ćerka bi bila ispunjena i srećna, znajući da učiteljica misli na svoje odeljenje. Redovno pratimo nastavu preko TV-a i zapisujemo predavanja. Nastava je u početku bila nejasna, tu su nova lica učitelja i predaje se već obrađeno gradivo. Uporedo dobijamo instrukcije od učiteljice na padletu i viber grupi za nove nastavne jedinice. Kao roditelj odgovornog deteta redovno šaljem završene radne zadatke učiteljici, ona ih sa puno pažnje i strpljenja pregleda i prosledi povratnu informaciju. Za našu divnu učiteljicu sve pohvale, bez lažne skromnosti. Puna je strpljenja za svakog roditelja i učenika u ovim teškim danima. Trudimo se da sve bude urađeno na vreme, bez kašnjenja, iako je situacija jako stresna za sve podjednako. Takođe su uključene sportske i likovne aktivnosti koje se najlakše prihvataju. Učiteljica šalje likovne zadatke sa puno kreativnih ideja koje osvežavaju ove sumorne dane. Čuvajte se i čuvajte svoje ukućane, i šaljem jedan veliki apel građanima Šapca i okolnih područja “Ostanite kod kuće”, da pandemija bude što pre iza nas - kaže Marija Suzić.
Zbog čega nema odlaska u školu, nema drugara i poznatog okruženja lako mogu da razumeju stariji, ali priču o pandemiji i bezbednosti teško je predstaviti najmlađim školarcima. Sve što se događa u proteklih mesec dana šok je za sve, a za njih i nešto novo, neshvatljivo.
-KOVID-19... Korona virus! Stiže i u Srbiju. Nešto novo za stručnjake, lekare, državu, naciju. Uvodi se vanredno stanje. Škole prekidaju sa radom. Počinje nastava na daljinu, odnosno TV nastava. Nešto što je pored virusa novitet, kako za učitelje, tako za decu i roditelje. Moje dete to jedva prati... Da li zato što nije naviklo na takav vid nastave, ili zato šo ispred sebe ne vidi svoju učiteljicu sa kojom se druži već tri godine, ne znam, ali sa TV nastavom su nam muke. Dok rad na onome što nam učiteljica prosledi ide lakše i sa više volje. Učiteljica Jasmina je svakodnevno u kontaktu sa nama roditeljima preko viber grupe i padlet-učionice. Postavlja nam nastavne jedinice i plus neke snimke, prezentacije, fotografije i slično, što nam je potrebno da mi lakše možemo uraditi kod kući sa decom, i dočarati im, jer je da je tako lako, onda deca ne bi ni išla u školu niti imala svog učitelja. Teško je, ali se svi trudimo, snalazimo i pomažemo. Učiteljici prosleđujemo radove, ona uzvraća pohvalama, a isto tako i kritikama, odnosno savetima i smernicama. Pored redovnih nastavnih jedinica, šalje nam i neke kreativne radove za slobodno vreme. Deca naravno, uz našu pomoć realizuju predviđeno. Verovali, ili ne, nađemo slobodno vreme u ovom ludilu i budemo kreativni, jer ipak naša učiteljica to ceni. Stižu nam i ideje za fizičko, kako na otvorenom tako i u zatvorenom prostoru. Čak su deca imala domaći zadatak da raspreme svoj radni sto i sobu. Samo da ste mogli da vidite kako to rade bez pogovora. Ipak nije isto ako kaže učitelj, ili roditelj. Tu se moglo videti koliki značaj i autoritet ima za dete. Sve u svemu, saradnja sa učiteljicom Jasminom Janić super funkcioniše. Iskreno se nadam da nećemo mnogo izgubiti u ovoj situaciji, mislim na decu i gradivo. Za razliku od 1999. godine postoji ta veza između učitelja i roditelja, pa sa dogovorom i saradnjom ne stojimo tamo gde su stali kada je sve ovo počelo. Pozdrav za učiteljicu, redakciju, i sve čitaoce. Čuvajte se i ostanite kod kuće - poručila je Ana Tatišić.
M. Ž.

Najnoviji broj

18. april 2024.

Најновији број
Verified by Visa MasterCard SecureCode
American Express MaestroCard MasterCard Visa
Banka Intesa