19. novembar 2020.19. nov 2020.
Budućnost je stigla u grad
AUTOMOBIL NA ELEKTRIČNI POGON U CSU

Budućnost je stigla u grad

Pežo e-208 u Centru za stručno usavršavanje u Šapcu kao deo BIOSOL projekta. Tihi čuvar prirode, sa baterijom od 50 kilovat časova, između dva punjenja pređe 340 kilometara
Krajem septembra Šabac je postao prva lokalna samouprava u Srbiji koja ima električni automobil. Sredstva su obezbeđena preko projekta koji afirmiše održive izvore energije – BIOSOL. Ukupna vrednost navedenog projekta iznosi 981.616,01 evra, od čega je za grad Šabac izdvojeno 481.649,43 evra.
Osmišljen sa ciljem podrške povećanoj upotrebi održive energije i energetskoj efikasnosti u prekograničnom regionu BIOSOL se realizuje sa partnerima iz Republike Hrvatske gradom Nova Gradiška i LAG “Zapadna Slovenija”. Šabac kao vodeći partner pored još jedne toplane na biomasu, treba da dobije i “Akademiju za energetsku efikasnost i obnovljive izvore energije”. Akademija je predviđena u okviru Centra za stručno usavršavanje, a za njene potrebe nabavljeno je i električno vozilo.

"Glas Podrinja"


Pežo e-208 teoretski
Elektro motor snage 100 kW , ili 136 konjskih snaga pokreće baterija jačine 50 kWh. Pogon je samo na prednjoj osovini, a između dva punjenja može da pređe 340 kilometara. Vreme potrebno za punjenje baterije na kućnoj mreži iznosi i do 16 časova, dok je na brzom punjaču 80 odsto baterije napunjeno za nešto više od pola sata. Ovo bi u najkraćem obliku bio zvanični opis belog “čuvara budućnosti” iz dvorišta CSU.
Vozilo je opremljeno brojnim savremenim sistemima asistencije “uključujući adaptivni tempomat sa stop&go funkcijom, sistem za “centriranje” pozicije automobila u saobraćajnoj traci kojom se kreće, sistem za automatsko parkiranje, automatsko kočenje u slučaju opasnosti, detekciju umora kod vozača, sistem za raspoznavanje znakova, upozorenje na drugo vozilo u mrtvom uglu. Prisutna je i tradicionalna instrument tabla koju vozač, umesto kroz obruč, posmatra preko gornje ivice volana, a koja uključuje i Cockpit multimedijalni sistema sa velikim, centralno postavljenim ekranom.
Francuski proizvođač ipak nije odsutao u potpunosti od dugmića, pa je zadržao fizičke komande za osnovne funkcije ventilacije i “klime”.”

"Glas Podrinja"


Iskustvo prosečnog srpskog vozača
Gore navedene karatkteristike mogu se naći na bilo kojoj internet prezentaciji prvog Pežoovog električnog vozila. Vrlo verovatno, da je svojevremeno, nakon premijere na nekom od prestižnih Salona iste podatke prenela i sva tematski opredeljena domaća štampa. Međutim, ono što smo želeli da dočaramo čitaocima “Glasa Podrinja”, je kakav je utisak prosečnog vozača, koji vozi prosečan “srpski” automobil, prosečne starosti plus/minus deset godina kada sedne u jedno ovakvo vozilo.
Krenimo redom.
Vizuelno, žargonski, izgleda “moćno”. Čak mu “stoji “i bela boja, koja, uprkos uštedi od nekoliko stotina evra prilikom kupovine, kod nas i nije nešto omiljena. Kada otvorite vrata, ulazite u budućnost predviđenu u SF filmovima vašeg detinjstva. Anatomski oblikovana sedišta, pregledna kontrolna tabla na kojoj je sve “nacrtano” i centralni ekran koji čeka vašu zapovest.

BIOSOL u Šapcu
Prilikom realizacije projekta BIOSOL u Šapcu će biti izgrađena još jedna toplana na biomasu snage 0,5 MW pored prve toplane (zajedno će davati 1 MW). Fotonaponske ćelije i geotermalna pumpa biće instalirane u skladu sa potrebama zgrade centra za obuku. Kao što smo već naveli u okviru trening centra koji deluje u okviru CSU Šabac biće osnovana Akademija za energetsku efikasnost i obnovljive izvore energije sa“pametnom sobom“ koja će biti otvorena za učenike i za javnost kako bi se upoznali i informisali o mogućnostima i koristima iste.Za potrebe Akademije nabavljeno je električno vozilo i demonstracioni trening modeli.
U okviru Parka nauke u CSU, instalirana je dečja ulična igra sa skakanjem (Školica) koja je predviđena sa pijezo električnim elementima i generiše struju. Na različitim mestima u Gradu postavljeno je osam klupa sa punjačima i LED svetiljke kod Trening centra i u centru grada.


Nakon što se malo naviknete na enterijer, dolazi trenutak kada treba da pokrenete motor. Prvi nalet blage panike je kada shvatite da ključa nema. Onda vam ljubazni domaćini objasne da se auto pali na dugme. Pritisneš i zadržiš, pri tome kao kod svakog auta sa automatskim menjačem, držiš desnu nogu na kočnici, na levu zaboraviš da postoji, i obratiš pažnju da li je menjač podešen u pravi mod.
Posle toga sledi drugi blagi nalet panike: sve sija, a auto se ne čuje. Ništa. Nikakav zvuk. Nikakvo “brundanje” ni “lupkanje”, apsolutni muk... Plašljivo skidate nogu sa kočnice, auto se kreće “kao da je živ”, ali i dalje nikakvog zvuka ne ispušta. Ponovo sledi pomoć prijatelja u vidu objašnjenja da je to uobičajeno kod elektro motora, i da nema razloga za strah.
Iako u vožnji “ćuti”, vremenom shvatite da je reč o vrlo “pričljivom” autiću. Naime, prilikom okretanja i prebacivanje menjača u rikverc, na velikom centralnom monitoru su se pojavili ljudi. Ne, nije niko pustio film u međuvremenu, što nam je iskreno prvo palo na pamet, već su kamere snimile pešake koji su u blizini auta. Sa druge strane, auto će vas zvučno obavestiti ukoliko vam se bilo kakav predmet ili živo biće preblizu postavi, što na početku zbunjuje, ali kasnije dosta olakšava posao.

Kada se upoznate sa svim svetlosno zvučnim senzacijama kojih ima ili nema, onda se opustite i počnete da vozite. Počnete da uživate. Gledate prirodu oko sebe, sa utiskom zadovoljstva, jer ste sveni da je bar na tih nekoliko minuta ne zagađujete


Kada se upoznate sa svim svetlosno zvučnim senzacijama kojih ima ili nema, onda se opustite i počnete da vozite. Počnete da uživate. Gledate prirodu oko sebe, sa utiskom zadovoljstva, jer ste svesni da je bar na tih nekoliko minuta ne zagađujete. Igrate se sa različitim modalitetima vožnje, poželite da ste na autoputu i da možete duže da ostavite sport mod.
Shvatite zašto su uprkos kratkom veku baterija i nedovoljno mesta za punjenje ovi automobili u svetu sve popularniji. Bude vam žao što ne živite negde gde bi mogli da zarađujete toliko da sebi možete da priuštite jedno ovakvo vozilo za svakodnevne potrebe. Bude vam žao što će “povratak u budućnost” da traje neko kratko vreme, a onda vas na parkingu čeka vaš vremešni prijatelj da vas vrati u sada i ovde.
T.T.

Najnoviji broj

11. april 2024.

Најновији број
Verified by Visa MasterCard SecureCode
American Express MaestroCard MasterCard Visa
Banka Intesa