8. april 2021.8. apr 2021.
Stvaralaštvo mladima daje samoostvarenje
Dušica Grujić - doktorand Fakulteta likovnih umetnosti u Beogradu

Stvaralaštvo mladima daje samoostvarenje

Umetnost kao profesionalni i životni poziv. Konstanto usavršavanje. Grafika način likovnog izražavanja. Inspiracija u svakodnevici. Samoanaliza, samoostvarenje i osvešćenost kroz umetnost
Dušica Grujić, mlada šabačka umetnica, beogradskoj javnosti nedavno se predstavila izložbom grafika nastalih tokom doktorskih studija na grafičkom odseku Fakulteta likovnih umetnosti u Beogradu. Stvaralaštvo kao poziv odabrala je pri upisu u srednju školu, a istinska pasija i životni put postalo je na akademskim studijama u prestonici. Lično i profesionalno usavršavanje u domenu umetnosti vodilja su za Dušicu, a vreme unutrašnjih nemira beleži u svojim radovima.

Pamtite li trenutak kada ste otvorili vrata sveta umetnosti?
Vrata umetnosti prvo moram priznati nisam otvorila sama, njih je zajedno sa mnom otvorila moja majka, onog momenta kada sam prvi put zakoračila na Fakultet likovnih umetnosti.

Biografija
Dušica Grujić rođena je 1992. godine u Šapcu. 2014. završila osnovne akademske studije na grafičkom odseku Fakulteta likovnih umetnosti u Beogradu, u klasi profesora Žarka Smiljanića. 2016. završila master akademske studije na istom odseku, u klasi profesora Žarka Smiljanića. 2016. upisala doktorske umetničke studije na Fakultetu likovnih umetnosti u Beogradu na odseku Grafika. Od 2018. radi na Institutu za istoriju umetnosti na Filozofskom fakultetu u Beogradu kao istraživač pripravnik. 2019. radi na projektu Pravoslavne Eparhije Vranjske u izradi tehničkih crteža hrama Uspenija Presvete Bogorodice u Sobini.


Prilikom odabira vašeg likovnog izraza, odabrali ste grafiku, da li je to od početka bio izbor ili je to rezultat potrage kroz različite vidove slikarstva?
Grafika se javila slučajno, međutim vremenom se ispostavilo da je i ta slučajnost imala svoj razlog. Naime kao opcija upražnjenog mesta na grafičkom odseku, koja se javila iste godine kada nisam uspela da se upišem na slikarski odsek, uzimajući u obzir da sam bila prva ispod crte, iskoristila sam priliku koja se tada pružila i danas mogu reći da drugačije ne bih ni volela da je bilo.

Koji su dominantni motivi na vašim delima i postoje li konstantno inspirativni segmenti ili je u pitanju promenljiva kategorija?
Dominantan motiv ili u mom slučaju analiziran fenomen, odnosi se na akcioni fenomen likovne forme. Ono što se u mojim delima može uočiti jeste neposrednost likovne gestike i instinktivni oblik likovnog uređenja. Međutim, ono što predstavlja inspirativni segment u mom radu jeste sama duhovna struktura koja neposredno stoji iza mojih umetničkih manipulacija, i nju zapravo u istraživanju nastojim da sagledam kroz arhetipsku prizmu.



Značajan broj mladih umetnika iz Šapca odabrao je put permanentnog studijskog usavršavanja, teži višim akademskim zvanjima u oblasti umetnosti, što može biti pokazatelj da je naš grad izvor talenata?
Naš grad definitivno jeste izvor talenata i u prilog toga svedoče brojne umetničke manifestacije koje se u našem gradu održavaju. Međutim što se konkretno tiče likovnih umetnosti, želim posebno skrenuti pažnju na značaj Škole primenjenih umetnosti u Šapcu, gde sam lično osetila podstrek ka stručnom usavršavanju. Tu bih posebno pohvalila nastavnike u školi koji učenike umnogome podržavaju i motivišu ka sticanju akademskog obrazovanja.

Nemir trenutnih životnih okolnosti kao i egzistencijalna kriza, kontinuirano su prisutni kao tematika u mojim umetničkim radovima


Koji je motiv vas vodio pri odluci da posle osnovnih studija i dalje napredujete na Fakultetu likovnih umetnosti ka višim nivoima znanja i zvanja, a potom i angažovanje na Filozofskom fakultetu Univerziteta u Beogradu, Odsek istorija umetnosti?
Motiv ka razvijanju i usavršavanju znanja i veština. Prelazak sa Osnovnih na Master studije, pa potom na Doktorsko umetničke nisam ni osetila kao posebne momente zastajanja koji su iziskivale neke posebne odluke. Prosto sam bila vođena tokom kontinuirane želje ka što potpunijem umetničkom ostvarenju. Angažovanje na Filozofskom fakultetu javilo se kroz konkurs Ministarstva prosvete, nauke i tehnološkog razvoja koji je doktorandima ponudio mogućnost učešća na mnogobrojnim naučno istraživačkim projektima. Ja sam se kroz taj konkurs našla na odseku za Istoriju umetnosti.

Nagrade i stipendije
2011. Nagrada za likovno stvaralaštvo Škole primenjenih umetnosti, Šabac; 2014. i 2016. Stipendija “Dositeja“ Fonda za mlade talente, Ministarstvo omladine i sporta, Republika Srbija; 2012, 2013, 2015. Stipendija Ministarstva prosvete, nauke i tehnološkog razvoja Republike Srbije koja se dodeljuje studentima osnovnih i master studija; 2017. Stipendija Ministarstva prosvete, nauke i tehnološkog razvoja Republike Srbije koja se dodeljuje studentima doktorskih akademskih studija.


Šta stvaralaštvo daje, a šta oduzima mladim ljudima?
Stvaralaštvo mladim ljudima daje potpunije samoostvarenje i osvešćenost, dok mu istovremeno oduzima mogućnost lakšeg integrisanje u društvo, čije opšte prihvaćene norme ne idu uvek paralelnim tokom sa ličnim vrednosnim sistemom.

Postoji li u ovom trenutku neki san koji stvara nemire i koji teži da bude pretočen u delo sa vašim potpisom?
Nemir trenutnih životnih okolnosti kao i egzistencijalna kriza, kontinuirano su prisutni kao tematika u mojim umetničkim radovima. Njih nastojim u delima da pretočim u harmoničnu i izbalansiranu akciju likovnih odnosa. Drugačije moram priznati nije ni u svakodnevnim životnim okolnostima.

Sme li umetnik da se prilagođava sudu publike, kritike, nekog spoljnog faktora?
Sme, ali tada već ne može govoriti sa umetničke pozicije. Problem današnjeg vremena je što se umetnička i neumetnička pozicija lako daju izjednačiti.
M. Ž.

Najnoviji broj

18. april 2024.

Најновији број
Verified by Visa MasterCard SecureCode
American Express MaestroCard MasterCard Visa
Banka Intesa