23. septembar 2021.23. sep 2021.
Brojni razlozi za poskupljenje
Turbulencija na tržištu polovnih automobila

Brojni razlozi za poskupljenje

Rast cena na evropskom tržištu nesumnjivo utiče na cene u Srbiji. Na tržištu su se pojavile informacije da su uzroci poskupljenja, pored pandemije, izmene Nemačkog zakona o garancijama, kao i nestašice čipova na globalnom tržištu. Navedeni problemi uticali, osim neizvesnosti oko roka isporuke i na cenu
U proteklih godinu dana, polovni automobili poskupeli su i do 30 odsto, međutim čini se da će doći i do dodatnog poskupljenja. Cene polovnih vozila počele su da rastu početkom prošle godine. Razlozi su brojni. Na tržištu su se pojavile informacije da su uzroci poskupljenja, pored pandemije, izmene
Nemačkog zakona o garancijama, kao i nestašice čipova na globalnom tržištu.

Prema analizi sajta Autoscout prosečna cena polovnjaka u Nemačkoj u avgustu bila je 23.196 evra, što je oko 3.200 evra više u odnosu na isti mesec prethodne godine. Takođe je primetan kontinuirani porast
prosečne cene polovnih automobila iz meseca u mesec.

Prosečna starost 17 godina
Prema podacima Srpske Asocijacije uvoznika vozila i delova, prodaja novih vozila u našoj zemlji čini oko 15 odsto ukupne prodaje, a 85 odsto čine polovna vozila. Skoro 80 odsto polovnih vozila starije je od 10 godina, što znači da je prosečna starost vozila u Srbiji oko 17 godina.


Da rast cena na evropskom tržištu nesumnjivo utiče na cene u Srbiji, posebno kada je reč o zemljama iz kojih se uvozi značajan broj polovnih automobila, poput Nemačke kao i uticaj Nemačkog zakona na naše tržište objasnila nam je Romana Ranković Menadžer za odnose sa javnošću sajta „Polovni automobili“.

-Očekuje se da će se izmene Zakona o garanicijama u Nemačkoj odnositi na kupce iz te zemlje, odnosno da će samo nemačko stanovništvo moći da ostvari pravo na osnovu garancije. Stoga ove izmene ne bi trebalo da se odnose na naše uvoznike polovnih atomobila, koji ne mogu ostvariti pravo na garanciju pri kupovini. Posmatrano iz tog ugla ne možemo očekivati da će izmene uticati na kretanje cena na našem tržištu. Ipak sa druge strane usled garancije, koja pruža dodatnu sigurnost kupcu pri kupovini, veći broj vozača iz Nemačke se može opredeliti za kupovinu mlađeg polovnjaka, umesto novog automobila, usled čega može doći do veće potražnje za polovnim vozilima, a posledično do pada ponude i manjeg izbora polovnih automobila i na našem tržištu. Manja ponuda, praćena aktuelnom potražnjom, faktor je koji može dovesti do rasta cena u Srbiji.

Podelila je sa nama i njen stav kada su u pitanju uzroci poskupljenja polovnih vozila.

-Pandemija je uzrokovala nastanak poteškoća u nabavci mikročipova, koji su potrebni za proizvodnju novih automobila, zbog čega je došlo do zastoja i smanjene proizvodnje, pa i manje ponude novih vozila. To je posledično uticalo i na manju ponudu polovnih automobila jer su se vozači češće odlučivali da zadrže svoje vozilo, te odlože prodaju svog polovnjaka.

Da uska grla u snabdevanju poluprovodnicima ponovo guše proizvodnju evropskih vozila kao i da se rokovi isporuke konstantno pomeraju i neizvesni su do samog momenta pristizanja vozila istakao je Budimir Kosovac Direktor auto market grupe ovlašćeni diler i serviser Ford vozila.

-Novi automobili mogu uključivati više od 100 mikroprocesora, a današnji proizvođači ih ne mogu lako nabaviti. Među razlozima, osim problema sa sirovinama i transportom, nalazimo da se glavni proizvođači i dalje pokušavaju oporaviti od posledica globalne pandemije. Nekontrolisano širenje korona virusa u Maleziji, relevantne karike u lancu proizvodnje mikročipova, dodatno je pogoršalo stanje.

Foto: Glas Podrinja, Jovan Pajić


Kako kaže Budimir Kosovac, na nedostatak popuprovodnika, osim sirovina, uticala je i pandemija korona virusa koja je zbog zatvaranja i izolacije ljudi, povećala tražnju za personalnim računarima ili predmetima za slobodno vreme koji takođe koriste ove vrste elemenata.

-Svi navedeni problemi uticali su, osim neizvesnosti oko roka isporuke i na cenu. Sa podacima do prvog kvartala ove godine, prosečna cena po vozilu porasla je približno 1.500 eura. Nedostatak čipova preti oporavku i otvara trku između proizvođača. Tajvan i SAD vode tehnološku bitku za poluprovodnike.

Firma „Holidej“ susrela se sa poteškoćama izazvanim celokupnom situacijom ali, na sreću, to nije u velikoj meri uticalo na njihovo poslovanje.

-Što se Ford-a konkretno tiče, mi smo imali već jedno zatvaranje fabrika odnosno obustavu proizvodnje, krajem februara i početkom marta meseca. Proizvodnja je stabilizovana u junu mesecu ali ne u punom kapacitetu.

Kao i uvek, Ford će se odgovorno ponašati prema svojim kupcima te će ozbiljnom politikom i planom proizvodnje preduprediti “rupe” u proizvodnji.
Nastavljaju sa dobrim i odgovornim planiranjem lagera kako bi predupredili potencijalne probleme u kašnjenju i isporuci vozila.

-Već za poslednji kvartal 2021. godine očekujemo stizanje velike količine lakih teretnih i komercijalnih vozila koja su u tom periodu godine najpotrebnija tržištu, odnosno privrednicima.

Foto: Glas Podrinja, Budimir Kosovac


Po rečima Jovana Pajića menadžera prodaje Balkan auta ovaj problem uzeo je maha u drugoj polovini prošle godine, kada je postao osetan pad prodaje vozila.

-Najveći problem je nedostatak robe, odnosno smanjena proizvodnja novih vozila na zapadu. To automatski smanjuje prodaju novih što povlači manju ponudu polovnih vozila kod nas. Iz svega toga proizilazi veća cena vozila.

Najprodavaniji Volkswagen
Na prvom mestu liste najprodavanijih polovnih automobila nalazi se Volkswagen, zatim Opel, Peugeot, Audi i Renaut. Kada je reč o modelima, kupci su se najčešće odlučivali za Volkswagen Golf, Volkswagen Passat, Fiat Punto, Volkswagen Polo, Opel Astru, Opel Corsu, Audi A4, Renault Clio, Citroen C3 i BMW serije 3.
Podaci: sajt polovni automobili


Nedostatak mikročipova, poluprovodnika i ostalih delova neophodnih za proizvodnju novih vozila Jovan takođe navodi kao problem.
Nakon pada prodaje vozila u 2020. godini, uzrokovanog pandemijom virusa COVID-19, tržište polovnih automobila u proteklih šest meseci tekuće godine doživelo je značajan oporavak. Prema analizi koju je sproveo sajt Polovni automobili na osnovu podataka prikupljenih u saradnji sa „CUBE Team“-om prodaja polovnih automobila u prvoj polovini 2021. Godine očekivano je nadmašila prodaju u istom periodu 2020. godine kada je na snazi bilo vanredno stanje.
Ž.P / M.M.

Najnoviji broj

18. april 2024.

Најновији број
Verified by Visa MasterCard SecureCode
American Express MaestroCard MasterCard Visa
Banka Intesa