14. jul 2022.14. jul 2022.
Foto: "Glas Podrinja"

Foto: "Glas Podrinja"

Takse za gorivo (ne) menjaju odluke o letovanju

Šapčani češće biraju doplatu nego odustajanje od turističkog aranžmana

Putnici se sve više opredeljuju za putovanja u Egipat zbog pozitivnih utisaka, a oni koji odlaze na bliže destinacije poput Grčke neretko se odlučuju za sopstveni prevoz, dok u agenciji rezervišu samo apartmanski smeštaj. Kada je reč o putovanjima koje realizuju u sopstvenoj režiji, cene za odlaske u, na primer, Istanbul ili Ohrid, su formirane i fiksne, te će avgustovski aranžmani proći bez neprijatnih iznenađenja i dodatnih izdataka za putnike. Ako dođe do drastičnog povećanja troškova, oni će ići na teret agencije kao organizatora putovanja
Povećanje cene goriva na svetskom tržištu nije dovelo do masovnijeg odustajanja putnika od letovanja, navode u šabačkim turističkim agencijama. Aranžmani su poskupeli u proseku od 30 do 60 evra po osobi za polaske avionom, dok za autobuski prevoz nije bilo većih korigovanja cene, objašnjavaju turistički radnici.

Odustajanje teška odluka
-Putnicima koji su uplaćivali aranžmane po cenama koje su bile pre poskupljenja, je, ukoliko su uplatili minimalni deo za rezervaciju, cena bila zagarantovana za autobuski prevoz. Jedino što se povećavalo su takse na gorivo za avionski prevoz, koje avio- kompanije dostavljaju u zavisnosti od ugovora i tipa leta. Za Tursku, Egipat, Tunis, primera radi, doplata je od 30 do 50- 60 evra po osobi.
To je inače promenljiva stavka u ugovoru i u normalnim uslovima može da dođe do njenog povećanja, tako da su uglavnom svi doplaćivali tu taksu. Ako putnik neće da pristane na korigovanu cenu, onda se postupa u skladu sa opštim uslovima putovanja i po tabeli otkaza- objašnjava vlasnik Turističke agencije „Nika Travel“ Dušan Radojčin i naglašava da se to najbolje može objasniti kao „razlika u ceni troškova organizacije leta, koja ne ide u džepove agencija“.

Cene autobuskog prevoza su u skladu sa poskupljenjem goriva nekoliko puta korigovane u toku sezone. Dodaje da su aranžmani poskupeli u odnosu na prethodnu godinu u proseku od 15 do 40 posto. Uplaćuje se za Grčku, Tursku, Egipat, Španiju, Italiju, Crnu Goru i Hrvatsku, te je zaključak da ove godine zaista nema mora za koje se Šapčani nisu interesovali. Neki putnici su iskoristili mogućnost ranije uplate zbog popusta za gotovinu i na vreme rezervisali destinaciju za svoj odmor.

Kako objašnjava Jasmina Ristivojević iz „Intertours-a“, autobuski prevoz je poskupeo za 10 evra. Kao subagenti, imali su i doplate od pet evra za prevoz iz manjih gradova.

-Na početku sezone nismo znali da će biti doplata za gorivo. Kako je došlo do rasta cena, počela je da raste i doplata. Kao subagente, nas su agencije obaveštavale desetak dana pred put, tako da većina putnika nije mogla da odustane od putovanja bez finansijskih posledica. Svi su pristajali na poskupljenje koje se ne odnosi jedino na decu ispod dve godine. Negde su bili i obavešteni da je to moguće kao promenljivi deo aranžmana, a svakako su pratili šta se dešava na svetskom tržištu. Od polovine juna izdati su novi cenovnici sa mogućom eventualnom doplatom. Međutim, za polovinu jula smo imali doplatu i sa tim povišenim cenama. Niko ne može da predvidi šta će se desiti do kraja sezone- ističe Ristivojevićeva.

Putnici se, dodaje, sve više opredeljuju za putovanja u Egipat zbog pozitivnih utisaka, a oni koji odlaze na bliže destinacije poput Grčke neretko se odlučuju za sopstveni prevoz, dok u agenciji rezervišu samo apartmanski smeštaj. Kada je reč o putovanjima koje realizuju u sopstvenoj režiji, cene za odlaske u, na primer, Istanbul ili Ohrid, su formirane i fiksne, te će avgustovski aranžmani proći bez neprijatnih iznenađenja i dodatnih izdataka za putnike. Ako dođe do drastičnog povećanja troškova, oni će ići na teret agencije kao organizatora putovanja.

NOPS: Agencije da pruže dokaz o povećanju taksi
Rukovodilac pravnog tima Nacionalne organizacije potrošača Srbije (NOPS) Mladen Alfirović naglašava da, čak i ako cena usluge koju pružaju nije ugovorena i konačna, agencije ne smeju jednostrano da je povećaju za više od osam posto.

-To pravo mora biti definisano, što znači da u ugovoru mora stajati ugovoreno pravo povećanja. Ne može organizator putovanja to samoinicijativno da učini. Takođe, ta procedura podrazumeva da o povećanju cene putnika obavesti na razumljiv način, odnosno da mu to dokumentuje, pruži dokaz kojim se obrazlaže razlog poskupljenja i sve to najmanje 20 dana pre otpočinjanja turističkog aranžmana- podvlači Alfirović, ističući da je zakon tu vrlo jasan, te da prilikom donošenja odluke o izboru agencije potrošač treba dobro da se informiše o tome koji su rokovi, kakva su pravila i opšti uslovi putovanja, kako bi mogao da izbegne kasnije neprijatnosti.

Mladen Alfirović, NOPS, Foto: Privatna arhiva


Najviše žalbi putnici su imali na povećanja cena koje su uključivale avionski prevoz.

-Uglavnom agencije imaju tako postavljene uslove da doslovno nekoliko dana pred put postoji mogućnost da se poveća taksa za gorivo. One moraju imati obezbeđen dokaz koji će potrošaču dati na uvid u slučaju da dođe do toga. To podrazumeva dopis ili podnesak avio kompanije u kom se agencija obaveštava da se povećava taksa. Ne mogu to da rade na svoju ruku i da povećavaju cene krijući se iza te mogućnosti, a zabeleženi su i takvi slučajevi. Ako se poveća taksa za gorivo na određenom letu, to se mora srazmerno podeliti na sve putnike koji lete tim avionom, ne da se uzima osam posto od vrednosti aranžmana. To povećanje bi u tom slučaju bilo minimalno, to ne može biti iznos koji je nesrazmeren u odnosu na cenu povećanja. Ne znamo kakvi su ugovori između avio kompanija i turističkih agencija. Zloupotrebe su vršene na način da je agencija svima obračunavala isti procenat povećanja- kaže rukovodilac pravnog tima NOPS-a i dodaje da se, u slučaju da agencija odbije da putniku prikaže te troškove, smatra da je neopravdano povećala cene i on nije u obavezi da plati taj iznos.

To bi, naglašava, trebalo prijaviti nadležnoj turističkoj i tržišnoj inspekciji.

-U slučaju da potrošač smatra da je oštećen, budući da kao nevladina organizacija ne možemo da tražimo dokumentaciju od agencije, upućujemo na turističku i tržišnu inspekciju koje su nadležne da to provere i utvrde da li agencija zaista poseduje dokaze i da li je povećanje cena u skladu sa zakonom i opštim propisima. Po prijavi, turistička inspekcija bi morala da izvrši vanrednu kontrolu i nadzor nad turističkom agencijom i da utvrdi da li je zaista avio- kompanija poslala obaveštenje o povećenju cena i u kom iznosu i da li je agencija onda taj iznos rasporedila ravnomerno na sve putnike koji učestvuju u tom letu- zaključuje Alfirović.
D.D.

Najnoviji broj

18. april 2024.

Најновији број
Verified by Visa MasterCard SecureCode
American Express MaestroCard MasterCard Visa
Banka Intesa