8. septembar 2022.8. sep 2022.
Rajko  Marinković,  advokat

Rajko Marinković, advokat

AKTUELNOSTI: ADVOKAT RAJKO MARINKOVIĆ

Prava putnika u vazdušnom saobraćaju

Putnik kome je otkazan let ima pravo na naknadu, kao i onaj kome let kasni duže od tri sata, između 250 i 600 evra, zavisno od planirane dužine leta. Putnik kome je let otkazan, a o tome nije blagovremeno obavešten u roku od najmanje 7 dana pre leta, ima još neka prava. Najpre, to je pravo putnika da traži vraćanje novca, zamenu karte, alternativni prevoz do odredišta, kao i neka od prava koja se nazivaju “briga o putniku”. Ukoliko se prtljag ne pronađe u roku od 21 dan, ili ukoliko avio-kompanija učini nespornom ovu okolnost, putnik ima pravo na naknadu u iznosu od 1500 do 3500 evra, zavisno od vrednosti zagubljenog prtljaga.
Advokat Rajko Marinković, sa kojim smo razgovarali na temu zaštite prava potrošača, ovaj put nas upoznaje sa bliskom oblašću prava, koja se tiče prava putnika u vazdušnom saobraćaju.

Čini se da zaštita prava putnika u vazdušnom saobraćaju ostavlja utisak nečega apstraktnog za čim interesovanje pokazuju samo usko specijalizovani pravnici?
- Mogu se delimično složiti sa Vama, ali kad malo dublje razmislimo, svako od nas zna nekoga kome je kasnio avion, ili je lično imao ovakvo iskustvo. Ukoliko avion kasni duže od tri sata, zavisno od dužine relacije putovanja, putnik ima pravo na naknadu u iznosu od 250 do 600 evra, a taj novac, složićemo se, nije asptraktan. Smatra se da se kroz ovu naknadu putnicima kompenzuje izgubljeno vreme, ali često i konkretna šteta koju trpe, jer se neretko dešava da usled kašnjenja leta propustimo neku važnu obavezu, ili zadovoljstvo.

Da li je zaštita prava putnika u vazdušnom saobraćaju nova oblast prava?
- Zapravo nije. Prvi pokušaj ujednačavanja pravila za međunarodni prevoz vazdušnim putem seže skoro sto godina unazad kad je usvojena takozvana Varšavska konvencija. Pravni instituti iz ove konvencije su inkoporirani u Montrealskoj konvenciji koja je usvojena 1999. i kojoj je pristupilo preko 130 država sveta, uključujući i Republiku Srbiju. Pored ovoga, prava putnika u vazdušnom saobraćaju zajemčena su i regulativom Evropske unije EC 261, kao i pojedinačnim zakonima država. Čini se da će se dosegnuti nivo prava putnika i dalje poboljšavati.

Rekli ste da putnik kome kasni avion duže od tri sata ima pravo na naknadu. Da li i putnik kome je otkazan let ima neka prava?
- Putnik kome je otkazan let ima pravo na naknadu, kao i onaj kome let kasni duže od tri sata, između 250 i 600 evra, zavisno od planirane dužine leta. Putnik kome je let otkazan, a o tome nije blagovremeno obavešten u roku od najmanje 7 dana pre leta ima još neka prava. Najpre, to je pravo putnika da traži vraćanje novca, zamenu karte, alternativni prevoz do odredišta, kao i neka od prava koja se nazivaju “briga o putniku”, a podrazumevaju pristup e-mailu, telefonu, obezbeđenu hranu, a po potrebi i smeštaj u hotelu, ako je “alternativni let” narednog dana. Putnik čak ima pravo i na naknadu za kašnjenje sa ovim alternativnim letom u odnosu na prvobitni koji je bukirao. Moramo primetiti da se putnicima zaista daje dosta prava sa kojima je malo njih upoznato.


Gubljenje prtljaga je čest slučaj u vazdušnom saobraćaju. Šta se dešava ukoliko prtljag ne bude pronađen?
- Da, to je zaista neprijatna situacija, a postaje sve češća, s obzirom na to da sve više ljudi koristi avio prevoz. Prvo i najvažnije, putnik treba na licu mesta da popuni formular. Aerodromi najčešće imaju poseban šalter za ovakve slučajeve. Ukoliko se prtljag ne pronađe u roku od 21 dan, ili ukoliko avio-kompanija učini nespornom ovu okolnost, putnik ima pravo na naknadu u iznosu od 1.500 do 3.500 evra, zavisno od vrednosti zagubljenog prtljaga. Zato je korisno da putnik u pomenutom formularu taksativno navede sadržaj prtljaga i vrednost stvari u njemu.

U kom roku putnik može da traži naknade?
- Rok zastarelosti koji se ovde primenjuje je rok zastarelosti za naknadu štete. Ovaj rok je u slučaju velike većine država 3 godine. Tako je i kod nas. Relevantno je pri tome pravo države planiranog poletanja ili pak sedišta avio-kompanije.

I, možda najvažnije, kako da putnici ostvare sva navedna prava?
- Nekoliko je mogućnosti. Na internetu se u vidu reklama nude razne platforme i agencije koje rade ovaj posao, ali ja to ne bih preporučio oštećenim putnicima, jer sam upoznat sa činjenicom da se neretko dešavalo da pomenuti zadrže novac putnika, da naplaćuju velike provizije i slično. Putnici mogu i sami da se obrate avio-kompaniji, ili ako smatraju da im je to podesnije, angažuju advokata za ovaj posao. Ukoliko avio-kompanija ne postupi po zahtevu oštećenog, put pravne zaštite podrazumeva vođenje sudskog spora i postupak pred državnim kontrolnim telima, koja se razlikuju od države do države, ali im je smisao isti - da se slučaj ispita i da, pod pretnjom kažnjavanja avio-kompanije, priznaju pravo putnka.

Najnoviji broj

28. mart 2024.

Најновији број
Verified by Visa MasterCard SecureCode
American Express MaestroCard MasterCard Visa
Banka Intesa