24. maj 2012.24. maj 2012.
SEĆANjA NA STARI ŠABAC

ČEHOSLOVAČKI AVIONI NAD ŠAPCEM

Pretražujući u staroj šabačkoj štampi tekstove koji govore o vazduhoplovstvu naišao sam na jedan interesantan tekst objavljen u „Šabačkom glasniku“ oktobra 1928. godine u kojem se opisuje atmosfera u Šapcu povodom jednog nesvakidašnjeg događaja. Tom događaju dat je veliki publicitet u tadašnjoj štampi. Evo najvažnijih delova teksta: Dva čehoslovačka aviona u Šapcu 9. oktobra. Jutros se doznalo u varoši o dolasku Čehoslovaka. Varoš na mah oživela i kad se začulo huktanje avionskih motora i ubrzo se pokazala dva aviona na nebu, građanstvo je u velikom broju krenulo na kasarsko polje (produžetak ul. Miloša Obilića) gde će avioni aterirati. Po ateriranju pojavili su se predstavnici privatnog aerokluba iz Pilzena, koji su došli u našu zemlju kao gosti Jugoslovensko-čehoslovačke lige, i to: pilot g-đica Aneška Formankova, mehaničar g. inženjer Hajbhamal, predsednik aerokluba iz Pilzena i pilot inženjer Šebivec i Vavžinec i mehaničar Kapoun Anton. Sa terena gosti su otišli kod g. Janka Jovanovića predsednika šabačke opštine. U tom vremenu, oko 11 časova, g. Krstić veliki župan i ostali, kao g. Voja Todorović pukovnik, komadant mesta g. Dobrosav Jovanović, komadant Pontonjeriskog bataljona, g. Petar Grozdić predsednik udruženja rezervnih oficira i ratnika, g. Janko Jovanović vojnosudski podpukovnik i Vasa Samurović kapetan prve klase i drugi odvezli su se na pristanište radi dočeka zvanične vojne delegacije Čehoslovaka, u kojoj su g. inženjer Gustav Hranski i štabni kapetan g. Franjo Šike i Karel Kralka.
Na obali Save kod starog grada postrojena je bila počasna četa sa trubačem na čelu. Nastalo je komešanje. Delegati stižu. Čuje se: ,,živeli“. Posle uobičajenog raporta komandira počasne čete šef delegacije Čehoslovaka major g. Gustav Hanski pozdravlja sa:,,Pomoz Bog vojnici!“ Potom je mala Jelisaveta Jovanović učenica trećeg razreda osnovne škole, predala buket cveća šefu delegacije. Odatle je delegacija sa oblasnim poslanicima i aktivnim rezervnim oficirima otišla u županiju gde se provelo u prijateljskom druženju. Potom se prešlo u hotel ,,Pariz“ na zajednički ručak“.
U toku svečanog ručka razmenjene su brojne zdravice i intonirane čehoslovačka i jugoslovenska himna. Posle završenog ručka delegacije su otišle na Cer, gde su na skoro podignuti spomenik položili vence poginulim vojnicima u Prvom svetskom ratu na padinama Cera. Delegacije su veče provele u Banji Koviljači da bi se sutradan u sredu 10. oktobra nad Šapcem ponovo čuo zvuk avionskih motora. Tog dana je g-đica Aneška Farmankova, prva čehoslovačka žena pilot, sa svojim avionom četiri puta uzletala i kružila oko Šapca vozeći u avionu vojna lica iz Šapca i decu Janka Jovanovića predsednika opštine Šabac. Bili su to nezaboravni trenuci za Šapčane u avionu i slika za Šapčane na zemlji. Poletao je i sletao avion na Kasarsko polje na kojem su se do pre dve godine odigravale fudbalske utakmice FK ,,Mačva“ koji je u međuvremenu sagradilo svoj fudbalski stadion. Tragajući po staroj štampi i internetu za podacima o ovim zbivanjima u Šapcu , stalno sam tražio motiv doletanja četiri aviona iz Pilzena u Jugoslaviju (900 km). Sa interneta sam noćima skupljao podatke o privatnom Aero klubu iz Pilzena i upoznao se sa njegovim radom dugim 100 godina. Prva žena čehoslovački pilot Anešnka Farmankova koja je letela od 1925. godine sa svojih devetnaest godina, na sajtu Aero kluba pri susretu aero legendi spominje se poslednji put 1947. godine kao gospođa Agnes Farmankova Šedivcova rođena 13.2.1904. godine. Znao sam da je morao postojati jak razlog dolaska čehoslovačke ekipe u Jugoslaviju. Tražio sam ga i pronašao . Na internetu sam pažljivo pregledao tekstove iz ,,Politike“ iz oktobra 1938. godine i naišao na opširne tekstove i fotografije dolaska četiri čehoslovačka aviona u Jugoslaviju. Bila je to njihova zvanična poseta povodom proslave proboja Solunskog fronta koja je održana u Beogradu 7. oktobra 1938. godine. Tada je bila velika vojna parada. Iznad škole je nebom letelo stotinu naših ratnih aviona među kojima su bila i četiri aviona iz prijateljske Čehoslovačke. Beogradska štampa dala je veliki značaj poseti Čehoslovaka, a posebno Anešnki Farmankovoj prvoj čehoslovačkoj ženi pilotu, koja je položila za pilota 1925. godine. Njen ispit bio je svečanost čehoslovačke avijacije, ispitni put bio joj je Pilzen-Bratislava““Prag na kojem je tokom svog leta pravila vanredne viraže, što je oduševilo ispitnu komisiju. Njen prvi saputnik u letenju bio je naš pukovnik gospodin Stevan Knežević. Prilikom ove prijateljske posete četiri čehoslovačka aviona obišla su veći deo Srbije. Dva su doletela u Šabac 9. oktobra 1928. godine da nebom iznad grada provozaju naše Šapčane.
Ovo je samo jedan od događaja vezanih za naš grad koji objavljujem povodom 100 godina srpskog vazduhoplovstva. Sletali su i naši avioni na Kasarsko polje u situacijama kada su piloti gubili orijentaciju u magli. Sletali su i na trkalište kada bi ostajali bez goriva. Leteli su i na aero mitinzima a bila je i jedna nezgoda. Pilot pri poletanju sa trkališta u pravcu grada nije ,, uhvatio“ dovoljnu visinu i avionom je bukvalno naseo na krov zadnje kuće u Grmičkoj ulici. Vojska je mesto udesa brzo opkolila, oštećeni avion je odvežen, a polomljeni krov kuće brzo opravljen. Na svu sreću u ovom avionskom udesu niko nije poginuo, polomljena elisa aviona pala je na sto dok su ukućani ručali u dvorištu. Ceo slučaj je ostao obavijen tajnošću. Za proteklih 100 godina iz Šapca je bilo desetak vazduhoplovaca. Još nemam sva njihova imena. Očekujem i vašu pomoć u prikupljanju podataka o njima. Nažalost, neki su nesretno nastradali sa avionima, dok su drugi herojski poginuli braneći naše nebo. U kasnijim tekstovima biće još podataka o tim odvažnim Šapčanima o kojima se malo znalo i još manje pisalo.

Najnoviji broj

18. april 2024.

Најновији број
Verified by Visa MasterCard SecureCode
American Express MaestroCard MasterCard Visa
Banka Intesa