Foto: Privatna arhiva
Šabački gimnazijalci u Češkoj u okviru Erasmus+ projekta
Lepota različitosti kultura i jezika
Osmoro učenika iz iz drugog razreda filološkog i društveno- jezičkog smera dobilo je priliku da učestvuje u interkulturalnom učenju i razvoju veština
Prva od dve mobilnosti u okviru Erasmus+ projekta „Read, Learn, Discern“ čiji je nosilac Šabačka gimnazija odigrala u periodu od 20. do 26. oktobra u Brnu u Češkoj. Osmoro učenika iz iz drugog razreda filološkog i društveno- jezičkog smera dobilo je priliku da učestvuje u interkulturalnom učenju i razvoju veština. Proveli su tamo celu nedelju- pet radnih dana i preostala dva su im poslužila za putovanje. U pratnji profesorke engleskog Nade Filipović i njenog kolege hadži Zorana Protića bili su gosti gimnazije Brno Bystrc i zajedno sprovodili projektne aktivnosti.
Bogato nasleđe
-Tih pet dana bili su organizovani kroz radionice, koje su fokusirane na jačanje i razvoj čitalačkih veština, kao i na medijsku i digitalnu pismenost. Primarno smo radili na konkretnim tekstovima, a istovremeno smo se posvetili radu u grupi. Učenici su bili podeljeni u grupe, u kojima su zajedno radili srpski i češki učenici, kako bi svi koristili engleski jezik i tako se bolje upoznali. Pored rada na razvoju čitalačkih i interpretativnih veština, značajan deo projekta bilo je i upoznavanje sa kulturom druge zemlje. Razmatrali smo sličnosti i razlike u našim jezicima, posebno u pogledu zajedničkih reči, a govorili smo i o različitim kulturološkim aspektima, kao što su hrana i običaji- istakla je profesorka engleskog jezika u Šabačkoj gimnaziji Nada Filipović.
Takođe su organizovana dva lepa izleta. Jedan od njih bila je poseta zamku Lednjice, koji datira iz 13. veka i pripadao je porodici Lihtenštajn.
-Imali smo vođenje na engleskom jeziku i obišli smo kako zamak, tako i botaničku baštu koja ga okružuje. Pored toga, obišli smo i Punkva pećine, deo čuvenog Moravskog krasa, na oko pola sata vožnje od Brna. Ova pećina je jedna od najvećih u tom regionu, a obilazak je obuhvatao i vožnju čamcima u unutrašnjosti pećine, što je zaista bilo jedinstveno iskustvo. Tokom boravka u Češkoj, upoznali smo se sa prirodnim lepotama i kulturno- istorijskim nasleđem, posećujući katedrale, trgove i druge značajne lokalitete. Srećom, vreme je bilo lepo, osim jednog jutra kada je padala kiša. Učenici su bili zadovoljni i vrlo motivisani, a ovo je za mnoge od njih bila prva prilika da intenzivno govore na engleskom jeziku u inostranstvu. Lepo su se slagali sa svojim vršnjacima iz Češke i uživali u školskim časovima- napomenula je profesorka.
Imali su priliku da upoznaju češki školski sistem, koji je veći i nudi više sadržaja od našeg, kao što su na primer obroci u školi. Šapčani su takođe predstavili našu kulturu, zajedno upoređivali naše jezike i došli do zaključka da imamo i neke zajedničke reči. Takođe, domaćinima su odneli i prigodne poklone.
Kreativne radionice
-Moj utisak o školi u Češkoj je izuzetno pozitivan. Prvo sam primetila da učenici u školu dolaze u papučama i imaju ormariće u kojima ostavljaju svoje cipele. Opuštenost i interaktivnost u nastavi bila mi je veoma zanimljiva. Gledali smo mjuzikl koji su đaci pripremili na engleskom, a trajao je dva i po sata- zaista su bili fantastični. Ovaj projekat mi je pružio priliku da intenzivno koristim engleski jezik, učim nove izraze i unapređujem komunikacione veštine. Mogu reći da sam mnogo sigurnija u sebe nakon ovog iskustva, što mi je bilo vrlo korisno za usavršavanje u tom smislu- navela je učenica drugog razreda filološkog smera Milica Ostojić.
Kako je rekao učenik drugog razreda društvenog smera Matija Gladović, tri od pet dana proveli su u školi, a preostala dva dana iskoristili za obilazak lokalnih atrakcija.
-Posetili smo Lednjice, stari zamak, kao i pećinu Moravski kras. U školi smo radili zajedno sa češkim učenicima, a oni su nas srdačno dočekali već prvog dana. Svako od nas je dobio svoju grupu- dva naša i dva češka učenika, pa smo razmenjivali informacije o kulturi i običajima. Drugog dana smo imali zajedničke radionice. Značilo mi je da svakodnevno komuniciramo na engleskom, jer ranije nisam imao prilike da tako intenzivno koristim jezik u dužem periodu. Bavili smo se čitanjem, razumevanjem i analizom teksta na engleskom. Tokom rada u grupama smo podeljeni u timove i dodeljene su nam teme koje treba da obradimo i predstavimo u saradnji sa češkim učenicima u naredne tri nedelje. Zato ćemo ostati u kontaktu i dalje- rekao je Matija i dodao da u načinu rada u školama, postoje neke sličnosti, ali i mnogo razlika.
Školski sistem u Češkoj
-Na primer, učenici u Češkoj moraju da se preobuju u papuče kako bi škola ostala čista. Meni se njihovo gradivo čini lakšim. Uprkos tome što su opušteniji u školi, učenici su veoma inteligentni i posvećeni učenju. Neke grupe u školi imaju svoje projekte. Dva učenika šalju male rakete u svemir koje fotografišu Zemlju i šalju snimke nazad. Projekat sami realizuju, uz pomoć troje učenika iz drugih škola. Međutim, na časovima muzičkog oni sviraju konkretne instrumente, dok se mi više bavimo teorijom. Na kraju, ova iskustva su mi bila veoma značajna i obogatila su me- istakao je on.
Projekat Erasmus+ se finansira iz fondova Evropske unije, a preko Fondacije Tempus i odobren je uprkos velikoj konkurenciji. Ovo je prvi put da Šabačka gimnazija vodi ceo projekat, do sada je učestvovala samo kao partnerska škola. Sledeća mobilnost je planirana za kraj februara, kada će osmoro drugih učenika sa dve profesorke otputovati u Švedsku, u gimnaziju u gradu Engelholm. Tamo će se nastaviti rad na istim aktivnostima. Na kraju, u septembru- oktobru naredne godine, planirano je da učenici iz Češke i Švedske dođu kod nas, čime će biti zaokružen ovaj ciklus razmene.
Bogato nasleđe
-Tih pet dana bili su organizovani kroz radionice, koje su fokusirane na jačanje i razvoj čitalačkih veština, kao i na medijsku i digitalnu pismenost. Primarno smo radili na konkretnim tekstovima, a istovremeno smo se posvetili radu u grupi. Učenici su bili podeljeni u grupe, u kojima su zajedno radili srpski i češki učenici, kako bi svi koristili engleski jezik i tako se bolje upoznali. Pored rada na razvoju čitalačkih i interpretativnih veština, značajan deo projekta bilo je i upoznavanje sa kulturom druge zemlje. Razmatrali smo sličnosti i razlike u našim jezicima, posebno u pogledu zajedničkih reči, a govorili smo i o različitim kulturološkim aspektima, kao što su hrana i običaji- istakla je profesorka engleskog jezika u Šabačkoj gimnaziji Nada Filipović.
Takođe su organizovana dva lepa izleta. Jedan od njih bila je poseta zamku Lednjice, koji datira iz 13. veka i pripadao je porodici Lihtenštajn.
-Imali smo vođenje na engleskom jeziku i obišli smo kako zamak, tako i botaničku baštu koja ga okružuje. Pored toga, obišli smo i Punkva pećine, deo čuvenog Moravskog krasa, na oko pola sata vožnje od Brna. Ova pećina je jedna od najvećih u tom regionu, a obilazak je obuhvatao i vožnju čamcima u unutrašnjosti pećine, što je zaista bilo jedinstveno iskustvo. Tokom boravka u Češkoj, upoznali smo se sa prirodnim lepotama i kulturno- istorijskim nasleđem, posećujući katedrale, trgove i druge značajne lokalitete. Srećom, vreme je bilo lepo, osim jednog jutra kada je padala kiša. Učenici su bili zadovoljni i vrlo motivisani, a ovo je za mnoge od njih bila prva prilika da intenzivno govore na engleskom jeziku u inostranstvu. Lepo su se slagali sa svojim vršnjacima iz Češke i uživali u školskim časovima- napomenula je profesorka.
Imali su priliku da upoznaju češki školski sistem, koji je veći i nudi više sadržaja od našeg, kao što su na primer obroci u školi. Šapčani su takođe predstavili našu kulturu, zajedno upoređivali naše jezike i došli do zaključka da imamo i neke zajedničke reči. Takođe, domaćinima su odneli i prigodne poklone.
Kreativne radionice
-Moj utisak o školi u Češkoj je izuzetno pozitivan. Prvo sam primetila da učenici u školu dolaze u papučama i imaju ormariće u kojima ostavljaju svoje cipele. Opuštenost i interaktivnost u nastavi bila mi je veoma zanimljiva. Gledali smo mjuzikl koji su đaci pripremili na engleskom, a trajao je dva i po sata- zaista su bili fantastični. Ovaj projekat mi je pružio priliku da intenzivno koristim engleski jezik, učim nove izraze i unapređujem komunikacione veštine. Mogu reći da sam mnogo sigurnija u sebe nakon ovog iskustva, što mi je bilo vrlo korisno za usavršavanje u tom smislu- navela je učenica drugog razreda filološkog smera Milica Ostojić.
Kako je rekao učenik drugog razreda društvenog smera Matija Gladović, tri od pet dana proveli su u školi, a preostala dva dana iskoristili za obilazak lokalnih atrakcija.
-Posetili smo Lednjice, stari zamak, kao i pećinu Moravski kras. U školi smo radili zajedno sa češkim učenicima, a oni su nas srdačno dočekali već prvog dana. Svako od nas je dobio svoju grupu- dva naša i dva češka učenika, pa smo razmenjivali informacije o kulturi i običajima. Drugog dana smo imali zajedničke radionice. Značilo mi je da svakodnevno komuniciramo na engleskom, jer ranije nisam imao prilike da tako intenzivno koristim jezik u dužem periodu. Bavili smo se čitanjem, razumevanjem i analizom teksta na engleskom. Tokom rada u grupama smo podeljeni u timove i dodeljene su nam teme koje treba da obradimo i predstavimo u saradnji sa češkim učenicima u naredne tri nedelje. Zato ćemo ostati u kontaktu i dalje- rekao je Matija i dodao da u načinu rada u školama, postoje neke sličnosti, ali i mnogo razlika.
Školski sistem u Češkoj
-Na primer, učenici u Češkoj moraju da se preobuju u papuče kako bi škola ostala čista. Meni se njihovo gradivo čini lakšim. Uprkos tome što su opušteniji u školi, učenici su veoma inteligentni i posvećeni učenju. Neke grupe u školi imaju svoje projekte. Dva učenika šalju male rakete u svemir koje fotografišu Zemlju i šalju snimke nazad. Projekat sami realizuju, uz pomoć troje učenika iz drugih škola. Međutim, na časovima muzičkog oni sviraju konkretne instrumente, dok se mi više bavimo teorijom. Na kraju, ova iskustva su mi bila veoma značajna i obogatila su me- istakao je on.
Projekat Erasmus+ se finansira iz fondova Evropske unije, a preko Fondacije Tempus i odobren je uprkos velikoj konkurenciji. Ovo je prvi put da Šabačka gimnazija vodi ceo projekat, do sada je učestvovala samo kao partnerska škola. Sledeća mobilnost je planirana za kraj februara, kada će osmoro drugih učenika sa dve profesorke otputovati u Švedsku, u gimnaziju u gradu Engelholm. Tamo će se nastaviti rad na istim aktivnostima. Na kraju, u septembru- oktobru naredne godine, planirano je da učenici iz Češke i Švedske dođu kod nas, čime će biti zaokružen ovaj ciklus razmene.
D.D.
Najnoviji broj
5. decembar 2024.