Info

12. decembar 2024.12. dec 2024.
Foto: Glas Podrinja

Foto: Glas Podrinja

Gužve nekad petkom, sada svaki dan

Na teritoriji šabačke Policijske uprave ukupno je registrovano oko 130.000 vozila, od toga 54.000 u gradu Šapcu
odnosu na broj stanovnika, Šabac je u samom vrhu u Srbiji. Saobraćajne gužve na glavnim gradskim ulicama, naročito u vreme špica, postale su svakodnevica.

Da li saobraćajni kapacitet grada može da podnese toliku količnu vozila?
Sve teže, bio bi najednostavniji odgovor. Ali nije to samo problem koji je rezervisan za Šabac i Šapčane, svugde je manje više tako. Svakako, svakom svoja muka najveća, pa se tako sve češće čuju psovke, svađe pa i pretnje na ulicama grada kraj Save. Gust saobraćaj u centralnim gradskim ulicama problem je naročito radnim danima. Gužve i čekanje u redovima vozila nije više uočljivo samo u onim najopterećenijim delovima grada – Masarikovoj, Karađorđevoj, Ulici Vojvode Mišića, Mačvanskoj..sve su češće i na obodima grada, obilaznici. Broj parking mesta je ograničen, a oni koji ih se ne domognu parkiraju gde stignu. Tako, nije retka pojava da se zauzimaju zelene površine, prilazi garažama, često i prostor trotoara. Iako su društvene mreže preplavljene fotografijama nepropisnog parkiranja i komentarima koji osuđuju takvo ponašanje vozača, pojava je i dalje prisutna. Ni šabački vozači nisu izuzeti od parkiranja po sistemu „sva četiri“, kada automobili ne samo što su zaustavljeni nepropisno već i ometaju druge učesnike u saobraćaju. Ni parkiranja na pešačkim prelazima odavno nisu sporadični slučajevi! Situaciju dodatno otežava nepostojanje ili nedovoljan broj parking prostora za stanare, iako postoje standardi pri izdavanju dozvola za gradnju stambenih objekata.

Foto: Glas Podrinja


Dva i više automobila po domaćinstvu
Ukoliko standard dozvoljava a potreba to iziskuje, zašto da ne? Ne postoji ograničenje u broju automobila koje će posedovati jedna porodica. Zašto nam onda smeta ako komšija ima dva auta i parkira ih u svoje dvorište i nikog ne ometa? Odgovor je u tome što često NE parkira u svoje dvorište jer ga mrzi da „isteruje“ automobile, već staje ispred, na ulici.

Gust saobraćaj u centralnim gradskim ulicama problem je naročito radnim danima. Gužve i čekanje u redovima vozila nije više uočljivo samo u onim najopterećenijim delovima grada – Masarikovoj, Karađorđevoj, Ulici Vojvode Mišića, Mačvanskoj, sve su češće i na obodima grada, obilaznici. Broj parking mesta je ograničen, a oni koji ih se ne domognu parkiraju gde stignu


Skloni smo tome da generalizujemo stvari, pojave i ponašanje, pa tako za vozače i gužve na ulicama volimo da kažemo da „nigde nisu kao ovde“, „da je bezobrazluka i divljanja na svakom koraku“, da „svako seda za volan“. Svi su „bahati, nervozni, bez imalo saobraćajne kulture“, naravno, sem nas samih. Da, da, nismo mi, već „tamo neki“.

Foto: Glas Podrinja


Ima li rešenja?
Kratkoročnog verovatno ne. Ne nalaze ga ni u mnogo većim ni razvijenijim gradovima i državama. Gradski prevoz? Da se odreknemo udobnosti sopstvenog automobila i lakše mobilnosti od kuće do posla, tržnog centra, škole? Kako kad nam nedostaje vreme za sve obaveze koje treba da završimo u jednom danu, rekli bi mnogi i dodali „ da se oslanjamo na gradski prevoz? Brže je kolima i komotnije!“ Vreme koje se utroši u traženju parkinga se ne računa a ume da bude ekvivalentno vremenu vožnje gradskim prevozom. Ekologija i životna sredina su posebna tema. I u pravu su i jedni i drugi..
Saobraćajna kultura možda ne bi bitno smanjila gužve, ali bi bar malo pomogla uspostavljanju reda i normalnijem funkcionisanju saobraćaja u gradskim ulicama.

Za sada, ljuti su svi: vozači na druge vozače ali i na bicikliste i pešake, biciklisti na vozače koji ispred njih otvaraju vrata kad žele da izađu iz parkiranog vozila, pešaci koji nisu sigurni da li će se vozač zaustaviti i propustiti ih na prelazu ili ne, i tako u krug.

Foto: Glas Podrinja


Nepoštovanje propisa ali i često pomanjkanje strpljenja, još je jedan od faktora stvaranja gužvi na gradskim ulicama, možda i najvažniji. Više saobraćajne kulture možda ne bi bitno smanjilo gužve, ali bi bar malo pomoglo uspostavljanju reda i normalnijem funkcionisanju saobraćaja. Kada se to postigne, i veliki broj vozila, i gradski prevoz, i parking mesta, biće samo usputni problemi.
S.G.

Najnoviji broj

27. mart 2025.

Најновији број
Verified by Visa MasterCard SecureCode
American Express MaestroCard MasterCard Visa
Banka Intesa