LALICKI I MIRAZ “ LjUDI I VREME
PREDEO SLIKAN ZLATNIM PIJESKOM
Radovan Mirazović, slikar i teoretičar umetnosti u Šapcu i Parizu, kolekcionar filmskog i pozorišnog kostima, vlasnik muzeja u osnivanju Evropa i Amerika kroz minula stoleća, pisac knjige VLADISLAV LALICKI (1935-2008), promovisane u Galeriji Vladislav Lalicki šabačkog Teatra na pravom putu, za Glas o knjizi, kulturi Šapca, idejama koje još traju...
Šta vas je, maestro, ove jeseni zadržalo u Malom Parizu?
- To je, pre svega, značajna kulturna misija Šabačkog pozorišta, koje je sačuvalo svoju osetljivost za nacionalne poslove i za teme šabačke kulture od posebnog društvenog interesa. Radi toga, i Galerije Vladislav Lalicki, našeg Pozorišta koji me je poverilo pisanje knjige o Vladi, još sam ovde.
Kako biste definisali Vladinu umetnost? U knjizi ste naveli izjavu Stevana Stanića da je Aleja velikana, gde Lalicki počiva, mala šabačka Akademija nauka i umetnosti?
- Vlada Lalicki “ majstor palete i kista, hedonista “ svetac modernizma, slikar pravog kraja filma i snova. Velikan. Slikarčina! Uočavam naznake novog talasa u kulturi Šapca. Grad je ponovo obukao ruho Malog Pariza. No, bez želje da kvarim ugođaj omladini, koja s pravom beneficira mnoge lepe sadržaje u Gradu, Šapcu je potreban i Zavod za zaštitu spomenika kulture, veća zaštita ambijentalnih i arhitektonskih vrednosti, i veća podrška profesionalnim ustanovama kulture, veće uvažavanje njihovog autoriteta, da one ostanu u neposrednoj, živoj i radnoj vezi sa vodećim tendencijama u matici (po dr Lazaru Trifunoviću, u Šapcu, 10. IV 1982.); da ne zastanu zaglavljene (po Miliću od Mačve), k™o jabuke divljake, skotrljane u vir, zadržane crnom granom i prljavom penom, sve dok ne istrunu! Možda je to samo moj veliki šabački san, ali, ostvarivo je, da: šabački Zavod za zaštitu spomenika kulture, i osnažene kulturne ustanove, još više unaprede duh Grada; da Šabac podigne kupolu na Krsmanovića kući; fasadu Jevremovog konaka ispred Opštine; da, na bazi predloga D. Ćosića, i N. Lukića, iz 1982. i 1985., dovrši Koncepciju Dunjića kuće, i u njoj pokrene Galeriju moderne umetnosti (uz legat Branka Stankovića), prema Konceptu (6. Dž 1988.) Saveta Galerije, u sastavu: dr Stanislav Živković (SANU), Stevan Stanić (NIN), Nikola Kusovac (Narodni muzej, Beograd), Dušan Nikolić-Sima, Živorad Mihailović (ULSŠ)... I “ da se ne ruši Letnja bioskopska bašta! Ne zato što je, juna 1963., Evropljanin Roko Granata hitom Marina, Marina, stresao polen sa lipa kod Sokolane, već da se Bašta obnovi i ustupi “ Čivijadi!, za Festival humorističko-satiričnog filma (Zlatna Čivija, laureatima), da sve vrvi od filmadžija! A zimi “ Bašta pokrije mobilnim krovom (tenis, revije i košarka, moda, note i rokeri, sajam knjiga, da ne zebu bukeri, boje i reči “ uh, kako ovo avangardno zvuči!). Da Grad pozove: Tarantina (preko Kuste), pa Adama Vesta (Živ je Betmen, umro nije!) i Kseniju Grasos (nikad lepša!), nesuđene ljubavnike u Partizanima, da u Bašti, puste prvi šabački igrani film, da i mi, kao Holivud, označimo uzorni antifašizam Partizana “ da još jednom vidim sebe (ja, mlad!), i neka meni draga lica, u HELL RIVER/TACTICAL GUERILLAS... Pa tek posle (svega) toga, ako se već mora “ ako treba, baš, i ja “ da umrem!
U vašoj knjizi o Lalickom, umetnika su potreseno prepoznali kćerka Nataša, prijatelj, novinar i pisac Petar Savković. Kakav odjek knjige o Lalickom očekujete?
- Družeći se s Lalickim “ opet sam bio mlad! Sve bilo je kao nekad. (I) to je Vlada “ on, njegov modernizam, večita mladost njegova, zarazni su! Knjigu sam istrgao iz rukopisa: Likovna umetnost u Šapcu u potrazi za identitetom 1816-2016. Bio sam lovac na građu koja dešifruje epohu. Pisao “ do u gluvo doba noći, iz sna budio dragu suprugu, prvu ljubav, Jasminu, prvog recenzenta, da joj čitam o Vladi; jer, samo ona je znala: u šikaru arhivalija utrčao je onaj Andrićev i Mori Ipov za borbu rođeni, strasni lovac “ ali, onaj koji od plijena ne jede! Izrečeni sud Petra Savkovića, da sam knjigom, uz obilje podataka, ostvario psihološka poniranja u život i delo Lalickog, njegovo doba, puno mi znači. Biću spokojan ako knjiga bude od koristi i pouke čitaocima. Umoliću svoje čitaoce da imaju u vidu da ovu knjigu nije pisao ni anđeo božji, ni duh sveti, već čovek rukom grešnom i umornom. I zato vi, koji ćete je čitati, ispravljajte, a ne kunite! Inače, glavna tema knjige je: ulazak šabačke javnosti u fascinantan i složen svet modernizma, započet u Malom Parizu, 1905., u kojem se javilo mnogo vrhunskih modernista. Većih majstora od Lalickog “ malo. Vlada Lalicki “ ponajveći talenat (po Đorđu Kostiću, mentoru Ateljea) “ zablistao je 1957., kao laureat Novembarske nagrade sreza Šabac za plakate “ Zlatni pijesak i Fuente Ovehuna. Tako je počelo. Oko sv. Nikole, 1954., strukture su zamerile (i) muzealcu Kostiću, (Muzej, otvoren 11. I 1955.), da se od druga profesora očekivala postavka o NOB-i, s renesansom naših naroda, a ne “ stalci, glina, farbe i predavanja o ˜nekoj™ Renesansi u Italiji. Uoči Nove godine, Vlada je ispratio Kostića na železničku stanicu, vukući na sankama njegove teške kofere s knjigama. Sve do stanice Lalicki je plakao... Kostić mu je, ćutke, stisnuo promrzlu desnu šaku - ruku kojom će Lalicki osvojiti likovni svet - pre nego što je za uvek napustio Mali Pariz, ne osvrćući se. S jeseni 1973., sličan previd je načinio i Stole Janković, realizujući u Šapcu, Mrđenovcu i Miloševcu film Partizani; jer, tražeći gratis-pomoć preduzeća, obećavao je šabačkim strukturama film o NOB-i, a “ snimio skalameriju o ljubavi naci-oficira prema svojoj zarobljenici, Jevrejki!? Ali, istine radi “ sjajan je antifašizam Partizana (o samom snimanju tog filma, o bahatosti i alavosti beogradske ekipe u Šapcu “ drugi put). A, Kventin Tarantino priredio je u Holivudu, 2010., ROD TAYLOR NIGHT DARK OF THE SUN AND HELL RIVER, u slavu antifašizma Partizana, u kojem su igrali i gotovo svi glumci Pozorišta, Lalicki, i autor ove knjige. Ameri napunili BEVERLI CINEMA u L. A., gutali kokice, gledali kros-kontri za Jarak šabačkih penzionera, đaka, studenata, sprovođenje kraj Tržnice i Venca, kundačenje istih po mrđenovačkim i miloševačkim šikarama i zabitima, gledali tinejdžeri s one strane Bare kako gore Donji šor i Kamičak, kako planu i Zorka, pili Kolu, vaćarili se dok je Stoletova ekipa bila Bitku za Beograd (naziv, za vani). All-right, znaju Maloparižani da je to Šabac. Crkva se lepo videla... Bilo 15,30 - poklopile se kazaljke... Neko je mislio na nas!... U sred Anđelesa!
Šta vas je, maestro, ove jeseni zadržalo u Malom Parizu?
- To je, pre svega, značajna kulturna misija Šabačkog pozorišta, koje je sačuvalo svoju osetljivost za nacionalne poslove i za teme šabačke kulture od posebnog društvenog interesa. Radi toga, i Galerije Vladislav Lalicki, našeg Pozorišta koji me je poverilo pisanje knjige o Vladi, još sam ovde.
Kako biste definisali Vladinu umetnost? U knjizi ste naveli izjavu Stevana Stanića da je Aleja velikana, gde Lalicki počiva, mala šabačka Akademija nauka i umetnosti?
- Vlada Lalicki “ majstor palete i kista, hedonista “ svetac modernizma, slikar pravog kraja filma i snova. Velikan. Slikarčina! Uočavam naznake novog talasa u kulturi Šapca. Grad je ponovo obukao ruho Malog Pariza. No, bez želje da kvarim ugođaj omladini, koja s pravom beneficira mnoge lepe sadržaje u Gradu, Šapcu je potreban i Zavod za zaštitu spomenika kulture, veća zaštita ambijentalnih i arhitektonskih vrednosti, i veća podrška profesionalnim ustanovama kulture, veće uvažavanje njihovog autoriteta, da one ostanu u neposrednoj, živoj i radnoj vezi sa vodećim tendencijama u matici (po dr Lazaru Trifunoviću, u Šapcu, 10. IV 1982.); da ne zastanu zaglavljene (po Miliću od Mačve), k™o jabuke divljake, skotrljane u vir, zadržane crnom granom i prljavom penom, sve dok ne istrunu! Možda je to samo moj veliki šabački san, ali, ostvarivo je, da: šabački Zavod za zaštitu spomenika kulture, i osnažene kulturne ustanove, još više unaprede duh Grada; da Šabac podigne kupolu na Krsmanovića kući; fasadu Jevremovog konaka ispred Opštine; da, na bazi predloga D. Ćosića, i N. Lukića, iz 1982. i 1985., dovrši Koncepciju Dunjića kuće, i u njoj pokrene Galeriju moderne umetnosti (uz legat Branka Stankovića), prema Konceptu (6. Dž 1988.) Saveta Galerije, u sastavu: dr Stanislav Živković (SANU), Stevan Stanić (NIN), Nikola Kusovac (Narodni muzej, Beograd), Dušan Nikolić-Sima, Živorad Mihailović (ULSŠ)... I “ da se ne ruši Letnja bioskopska bašta! Ne zato što je, juna 1963., Evropljanin Roko Granata hitom Marina, Marina, stresao polen sa lipa kod Sokolane, već da se Bašta obnovi i ustupi “ Čivijadi!, za Festival humorističko-satiričnog filma (Zlatna Čivija, laureatima), da sve vrvi od filmadžija! A zimi “ Bašta pokrije mobilnim krovom (tenis, revije i košarka, moda, note i rokeri, sajam knjiga, da ne zebu bukeri, boje i reči “ uh, kako ovo avangardno zvuči!). Da Grad pozove: Tarantina (preko Kuste), pa Adama Vesta (Živ je Betmen, umro nije!) i Kseniju Grasos (nikad lepša!), nesuđene ljubavnike u Partizanima, da u Bašti, puste prvi šabački igrani film, da i mi, kao Holivud, označimo uzorni antifašizam Partizana “ da još jednom vidim sebe (ja, mlad!), i neka meni draga lica, u HELL RIVER/TACTICAL GUERILLAS... Pa tek posle (svega) toga, ako se već mora “ ako treba, baš, i ja “ da umrem!
U vašoj knjizi o Lalickom, umetnika su potreseno prepoznali kćerka Nataša, prijatelj, novinar i pisac Petar Savković. Kakav odjek knjige o Lalickom očekujete?
- Družeći se s Lalickim “ opet sam bio mlad! Sve bilo je kao nekad. (I) to je Vlada “ on, njegov modernizam, večita mladost njegova, zarazni su! Knjigu sam istrgao iz rukopisa: Likovna umetnost u Šapcu u potrazi za identitetom 1816-2016. Bio sam lovac na građu koja dešifruje epohu. Pisao “ do u gluvo doba noći, iz sna budio dragu suprugu, prvu ljubav, Jasminu, prvog recenzenta, da joj čitam o Vladi; jer, samo ona je znala: u šikaru arhivalija utrčao je onaj Andrićev i Mori Ipov za borbu rođeni, strasni lovac “ ali, onaj koji od plijena ne jede! Izrečeni sud Petra Savkovića, da sam knjigom, uz obilje podataka, ostvario psihološka poniranja u život i delo Lalickog, njegovo doba, puno mi znači. Biću spokojan ako knjiga bude od koristi i pouke čitaocima. Umoliću svoje čitaoce da imaju u vidu da ovu knjigu nije pisao ni anđeo božji, ni duh sveti, već čovek rukom grešnom i umornom. I zato vi, koji ćete je čitati, ispravljajte, a ne kunite! Inače, glavna tema knjige je: ulazak šabačke javnosti u fascinantan i složen svet modernizma, započet u Malom Parizu, 1905., u kojem se javilo mnogo vrhunskih modernista. Većih majstora od Lalickog “ malo. Vlada Lalicki “ ponajveći talenat (po Đorđu Kostiću, mentoru Ateljea) “ zablistao je 1957., kao laureat Novembarske nagrade sreza Šabac za plakate “ Zlatni pijesak i Fuente Ovehuna. Tako je počelo. Oko sv. Nikole, 1954., strukture su zamerile (i) muzealcu Kostiću, (Muzej, otvoren 11. I 1955.), da se od druga profesora očekivala postavka o NOB-i, s renesansom naših naroda, a ne “ stalci, glina, farbe i predavanja o ˜nekoj™ Renesansi u Italiji. Uoči Nove godine, Vlada je ispratio Kostića na železničku stanicu, vukući na sankama njegove teške kofere s knjigama. Sve do stanice Lalicki je plakao... Kostić mu je, ćutke, stisnuo promrzlu desnu šaku - ruku kojom će Lalicki osvojiti likovni svet - pre nego što je za uvek napustio Mali Pariz, ne osvrćući se. S jeseni 1973., sličan previd je načinio i Stole Janković, realizujući u Šapcu, Mrđenovcu i Miloševcu film Partizani; jer, tražeći gratis-pomoć preduzeća, obećavao je šabačkim strukturama film o NOB-i, a “ snimio skalameriju o ljubavi naci-oficira prema svojoj zarobljenici, Jevrejki!? Ali, istine radi “ sjajan je antifašizam Partizana (o samom snimanju tog filma, o bahatosti i alavosti beogradske ekipe u Šapcu “ drugi put). A, Kventin Tarantino priredio je u Holivudu, 2010., ROD TAYLOR NIGHT DARK OF THE SUN AND HELL RIVER, u slavu antifašizma Partizana, u kojem su igrali i gotovo svi glumci Pozorišta, Lalicki, i autor ove knjige. Ameri napunili BEVERLI CINEMA u L. A., gutali kokice, gledali kros-kontri za Jarak šabačkih penzionera, đaka, studenata, sprovođenje kraj Tržnice i Venca, kundačenje istih po mrđenovačkim i miloševačkim šikarama i zabitima, gledali tinejdžeri s one strane Bare kako gore Donji šor i Kamičak, kako planu i Zorka, pili Kolu, vaćarili se dok je Stoletova ekipa bila Bitku za Beograd (naziv, za vani). All-right, znaju Maloparižani da je to Šabac. Crkva se lepo videla... Bilo 15,30 - poklopile se kazaljke... Neko je mislio na nas!... U sred Anđelesa!
Najnoviji broj
18. april 2024.