21. mart 2013.21. mar 2013.
UZ NOVO IZDANjE

VIZIONAR ŽIVOTA I SMRTI

Zagrebački časopis ,,Zarez“, pre nekoliko dana, predstavio je knjigu, nedavno izašlu iz štampe - ,,Moje druženje s Pazolinijem“, zajedničko delo šabačkog književnika Ivana Glišića i Antonele Pivac, profesorke Filozofskog fakulteta u Splitu
Knjiga predstavlja samizdat izdanje u katalogizaciji šabačkog Kulturnog centra. Likovno rešenje korica, lektura i korektura su delo Daniela Radočaja, umetnika iz Pule. Uvodnu pesmu, Smrt koja hoda, napisao je Šapčanin Jovan Rukavina. Druženje s Pazolinijem sadrži tri poglavlja koja čine jedinstvenu celinu, gde Glišić u prvom delu knjige, na populistički način, prezentuje čitaocima lični odnos prema Pazoliniju, od odbojnog stava, do poštovanja i proučavanja njegovog dela: filma, literature, slikarstva, muzike. Drugi deo knjige čine fragmenti magistarskog rada o Pieru Paolu Pazoliniju, profesorke italijanskog jezika, Antonele Pivac. Treći deo, predstavlja dodatak u vidu 120 crnobelih fotografija iz umetnikovog porodičnog albuma, koje je autorima ustupila Pazolinijeva zadužbina ,,Kasa Materna“, iz Kazarse, gradića sa severa Italije, rodnog mesta njegove majke.
-Moje interesovanje za Pazolinija, inicirao je Šapčanin, profesor Vladimir Jovičić. On je tada ispred Ministarstva za kulturu Jugoslavije, bio zadužen za odabir i uvoz stranih filmova. Ukinuo je zakonsku odredbu da lokalni organi vlasti cenzurišu film i uveo novu, koja je podrazumevala da najeminentniji ljudi iz grada, na besplatnim projekcijama, sa DA ili NE, procenjuju film. Tako je, 1972. godine, u Šapcu, bila premijera Pazolinijevog filma ,,Dekameron“. Svi su glasali DA i potom je film prikazan u celoj Jugoslaviji- seća se Glišić.
Od tada izučava život i delo velikog umetnika. Ubrzo otkriva da je Pazolini napisao scenarije za filmove: Devojka sa reke, Kabirijine noći i Felinijev Sladak život, kojih se seća još iz detinjstva.
-Za film Sladak život, na špici nema njegovog imena kao scenariste, jer je tada došao u otvoreni sukob sa italijanskim vlastima i Vatikanom. Vlastima je zamerao što su narod uvukli u svekoliku bedu, a Vatikanu, da je postao crkva bogatih koja je postavila papu iznad Hrista. Moje interesovanje je sve više raslo i 2007. godine počeo sam istraživati po Internetu, da li još neko piše o Pazoliniju. Tako sam i pronašao Antonelu Pivac koja je radila magistarski rad o njemu. Ona pojašnjava prve Pazolinijeve drame, gde je opisao zlostavljanja koja je doživeo kao maloletnik od strane profesora književnosti i jednog sveštenika.
Pier Paolo je ubijen 1975. godine u predgrađu Rima, na đubrištu u Ostiji, uoči katoličkih Zadušnica. Italijanske vlasti i Crkva, tvrde da su ga ubili besprizorni- Dečaci života oni sa kojima se družio i koji su predstavljali junake njegovih filmova, knjiga i likovnih ostvarenja.
-U poglavlju Pisanje smrti, Antonela se bavi delima u kojima on naslućuje svoju smrt i da će biti jednoga dana masakriran na nekom đubrištu. Novinarka Orijana Falači, nobelovac Umberto Eko i režiser Bertoluči, Pazolinijev učenik, početkom dvehiljadite pokreću novu istragu. Otkriva se da su ga ubili ,,oni odozgo“, zbog njegovog poslednjeg filma Salo, sto dvadeset dana Sodome, gde je prikazao šta su oni na vrhu svetovne i crkvene vlasti, kao fašisti, radili u Dvorcima uživanja nad kidnapovanim devojčicama i dečacima, među kojima je bio i sam Pazolini- zaključuje Glišić.
Pier Paolo Pazolini je u godini svoje smrti bio i kandidat Nobelove nagrade za književnost. Predlog je došao iz Švedske. Usledili su napadi zbog filma Salo, sto dvadeset dana Sodome i Italijani su predložili Euđenija Montala. Pripadnici istih redova italijanske vlasti i Vatikana, koji su ga proganjali, stopirali su kandidaturu.

Najnoviji broj

18. april 2024.

Најновији број
Verified by Visa MasterCard SecureCode
American Express MaestroCard MasterCard Visa
Banka Intesa