Инфо

Берза

  • aero 1.705 ▲ 0,18%
  • alfa 33.506 ▼ -1,45%
  • dinnpb 3.480 ⚫ 0,00%
  • enhl 651 ▲ 0,15%
  • infm 800 ⚫ 0,00%
  • jesv 5.052 ▼ -1,90%
  • kmbn 2.131 ▼ -3,05%
  • kmbnpb 681 ⚫ 0,00%
  • ming 500 ▲ 33,33%
  • niis 688 ⚫ 0,00%
  • rmks 2.600 ▲ 30,00%
  • sjks 2.300 ⚫ 0,00%
  • sjpt 133 ▼ -13,64%
  • tgas 10.750 ⚫ 0,00%
  • thhm 235 ⚫ 0,00%
  • tigr 41 ⚫ 0,00%
(14. јануар 2016.)
ГРАДОВИ И ОПШТИНЕ ОСТАЈУ БЕЗ ДЕЛА НАЈЗНАЧАЈНИЈЕГ ИЗВОРНОГ ПРИХОДА

ЗАКОН ПО МЕРИ ИЗВРШНЕ ВЛАСТИ

Уколико се усвоји предложени Закон о финансирању локалних самоуправа, приход од пореза на зараде, који чини једну трећину градског буџета, био би мањи за 420 милиона динара
Више обавеза и одговорности, а мање новца на располагању. Такав ће, најједноставније, бити положај градова и општина у Србији уколико се усвоји нови Закон о финансирању локалних самоуправа. Уместо 80 одсто пореза на зараде, јединице локалне самоуправе ће, према предложеном решењу, моћи да рачунају на свега 50 одсто најзначајнијег изворног прихода. Према проценама, буџет града Шапца би, тако, био мањи за 420 милиона динара.
- Ако Нацрт закона о финансирању локалне самоуправа буде усвојен, градови и општине ће остати без значајних финансијских средстава. Приходи од пореза на зараде у буџету града Шапца износили су прошле године милијарду и 15 милиона динара, док је за ову годину пројектовано да они износе милијарду и 150 милиона динара. Ако се усвоји нови закон, Шабац би следеће године остао без 420 милиона динара, каже Маријана Костадиновић, начелница Одељења за финансије.
Стопа пореза на зараде 2013. године смањена је са 12 на 10 одсто, а пре две годне умањена је и основница за обрачун, због смањења плата у јавном сектору. У међувремену, укинуте су и накнаде за издавање грађевинских дозвола и за коришћење грађевинског земљишта, што су такође били значајни изворни приходи града.
- Укидање изворних прихода надоместили смо током протеклих година повећањем броја пореских обвезника и бољом наплатом пореза на имовину. То су значајни приходи, који нам, уз најважнији приход од пореза на зараде, омогућавају да финансирамо основне послове у граду. То подразумева финансирање основног и средњег образовања, културе, спорта, предшколског образовања, здравства и социјалне заштите, односно свих оних активности које омогућавају нормалан живот у нашем граду, каже наша саговорница.
Предлог Министарства финансија, да се губици на приходној страни буџета надокнаде повећањем износа пореза на имовину и еколошке таксе, представници града оцењују као неприхватљив.
- Приходи од пореза на имовину на подручју Шапца износе око 400 милиона динара. Да би надокнадили потенцијални губитак који ћемо имати ако се Нацрт закона о финансирању локалних самоуправа усвоји, порез би морао да се подигне за 100 одсто. То је недопустиво, јер сматрамо да је и садашњи износ максимум који грађани могу да плате, те би свако повећање представљало значајан финансијски удар на њихов стандард, наводи наша саговорница.
Влада нема јасне критеријуме
И док поједини градови, попут Крагујевца, Лесковца или Јагодине, сваке године добијају ванредна средства из републичког буџета на име мањег прилива новца од планираног, друге локалне самоуправе раде ребаланс буџета. Критеријуми по којима Влада са више десетина и стотина милиона динара награђује поједине локалне самоуправе нису познати, као ни разлози због којих баш те локалне самоуправе добијају новац који је потребан и другим градовима и општинама.
Струка против новог закона
Национална алијанса за локални економски развој не подржава даље финансијско слабљење градова и општина до којег ће доћи уколико Влада Србије усвоји Нацрт закона о финансирању локалне самоуправе. Предлажемо да закон буде повучен из процедуре како би се урадиле додатне анализе и пројекције кретања прихода на локалу и ефекти примене закона. Градовима и општинама расту надлежности, а смањују се приходи и нове обавезе их очекују на путу приступања ЕУ. Примера ради, на локалне самоуправе пребачена је брига о примарној здравственој заштити. Како нису добиле додатна средства, неодрживи систем финансирања довео је до скока дуга здравствених установа на локалу на 10 милијарди динара који ће платити грађани. Уколико држава настави да смањује приходе, а повећава обавезе локалних самоуправа, примораће градове и општине да подигну таксе и накнаде. Тиме републички ниво власти одговорност за парафискале пребацује са себе на локал и додатно угрожава атрактивност локалних самоуправа у очима потенцијалних инвеститора. НАЛЕД подржава напоре Сталне конференције градова и општина да се заустави финансијско слабљење и предлаже Влади Србије да разговара са два највећа репрезентативна удружења локалних самоуправа како би се заштитили интереси грађана и привредника, наводи се у саопштењу Националне алијансе за локални економски развој.
М.Максимовић

Најновији број

15. новембар 2018.

Најновији број
Verified by Visa MasterCard SecureCode
American Express MaestroCard MasterCard Visa
Banka Intesa