Berza

  • aero 845 ▲ 0,12%
  • enhl 700 ⚫ 0,00%
  • fito 2.899 ⚫ 0,00%
  • glos 350 ▲ 20,27%
  • gmon 2.111 ▲ 0,24%
  • niis 685 ⚫ 0,00%
  • rso15102 123,70 ▼ -0,33%
  • rso18171 109,59 ▲ 5,99%
  • svrl 520 ▲ 0,97%
  • tgas 12.001 ▲ 0,01%
  • tlkb 10.000 ⚫ 0,00%
(14. januar 2016.)
GRADOVI I OPŠTINE OSTAJU BEZ DELA NAJZNAČAJNIJEG IZVORNOG PRIHODA

ZAKON PO MERI IZVRŠNE VLASTI

Ukoliko se usvoji predloženi Zakon o finansiranju lokalnih samouprava, prihod od poreza na zarade, koji čini jednu trećinu gradskog budžeta, bio bi manji za 420 miliona dinara
Više obaveza i odgovornosti, a manje novca na raspolaganju. Takav će, najjednostavnije, biti položaj gradova i opština u Srbiji ukoliko se usvoji novi Zakon o finansiranju lokalnih samouprava. Umesto 80 odsto poreza na zarade, jedinice lokalne samouprave će, prema predloženom rešenju, moći da računaju na svega 50 odsto najznačajnijeg izvornog prihoda. Prema procenama, budžet grada Šapca bi, tako, bio manji za 420 miliona dinara.
- Ako Nacrt zakona o finansiranju lokalne samouprava bude usvojen, gradovi i opštine će ostati bez značajnih finansijskih sredstava. Prihodi od poreza na zarade u budžetu grada Šapca iznosili su prošle godine milijardu i 15 miliona dinara, dok je za ovu godinu projektovano da oni iznose milijardu i 150 miliona dinara. Ako se usvoji novi zakon, Šabac bi sledeće godine ostao bez 420 miliona dinara, kaže Marijana Kostadinović, načelnica Odeljenja za finansije.
Stopa poreza na zarade 2013. godine smanjena je sa 12 na 10 odsto, a pre dve godne umanjena je i osnovnica za obračun, zbog smanjenja plata u javnom sektoru. U međuvremenu, ukinute su i naknade za izdavanje građevinskih dozvola i za korišćenje građevinskog zemljišta, što su takođe bili značajni izvorni prihodi grada.
- Ukidanje izvornih prihoda nadomestili smo tokom proteklih godina povećanjem broja poreskih obveznika i boljom naplatom poreza na imovinu. To su značajni prihodi, koji nam, uz najvažniji prihod od poreza na zarade, omogućavaju da finansiramo osnovne poslove u gradu. To podrazumeva finansiranje osnovnog i srednjeg obrazovanja, kulture, sporta, predškolskog obrazovanja, zdravstva i socijalne zaštite, odnosno svih onih aktivnosti koje omogućavaju normalan život u našem gradu, kaže naša sagovornica.
Predlog Ministarstva finansija, da se gubici na prihodnoj strani budžeta nadoknade povećanjem iznosa poreza na imovinu i ekološke takse, predstavnici grada ocenjuju kao neprihvatljiv.
- Prihodi od poreza na imovinu na području Šapca iznose oko 400 miliona dinara. Da bi nadoknadili potencijalni gubitak koji ćemo imati ako se Nacrt zakona o finansiranju lokalnih samouprava usvoji, porez bi morao da se podigne za 100 odsto. To je nedopustivo, jer smatramo da je i sadašnji iznos maksimum koji građani mogu da plate, te bi svako povećanje predstavljalo značajan finansijski udar na njihov standard, navodi naša sagovornica.
Vlada nema jasne kriterijume
I dok pojedini gradovi, poput Kragujevca, Leskovca ili Jagodine, svake godine dobijaju vanredna sredstva iz republičkog budžeta na ime manjeg priliva novca od planiranog, druge lokalne samouprave rade rebalans budžeta. Kriterijumi po kojima Vlada sa više desetina i stotina miliona dinara nagrađuje pojedine lokalne samouprave nisu poznati, kao ni razlozi zbog kojih baš te lokalne samouprave dobijaju novac koji je potreban i drugim gradovima i opštinama.
Struka protiv novog zakona
Nacionalna alijansa za lokalni ekonomski razvoj ne podržava dalje finansijsko slabljenje gradova i opština do kojeg će doći ukoliko Vlada Srbije usvoji Nacrt zakona o finansiranju lokalne samouprave. Predlažemo da zakon bude povučen iz procedure kako bi se uradile dodatne analize i projekcije kretanja prihoda na lokalu i efekti primene zakona. Gradovima i opštinama rastu nadležnosti, a smanjuju se prihodi i nove obaveze ih očekuju na putu pristupanja EU. Primera radi, na lokalne samouprave prebačena je briga o primarnoj zdravstvenoj zaštiti. Kako nisu dobile dodatna sredstva, neodrživi sistem finansiranja doveo je do skoka duga zdravstvenih ustanova na lokalu na 10 milijardi dinara koji će platiti građani. Ukoliko država nastavi da smanjuje prihode, a povećava obaveze lokalnih samouprava, primoraće gradove i opštine da podignu takse i naknade. Time republički nivo vlasti odgovornost za parafiskale prebacuje sa sebe na lokal i dodatno ugrožava atraktivnost lokalnih samouprava u očima potencijalnih investitora. NALED podržava napore Stalne konferencije gradova i opština da se zaustavi finansijsko slabljenje i predlaže Vladi Srbije da razgovara sa dva najveća reprezentativna udruženja lokalnih samouprava kako bi se zaštitili interesi građana i privrednika, navodi se u saopštenju Nacionalne alijanse za lokalni ekonomski razvoj.
M.Maksimović

Najnoviji broj

15. avgust 2019.

Најновији број
Verified by Visa MasterCard SecureCode
American Express MaestroCard MasterCard Visa
Banka Intesa