1. septembar 2016.1. sep 2016.

MARKETING U POLjOPRIVREDI

Marketing u poljoprivredi podrazumeva usluge koje su uključene u kretanje poljoprivrednih proizvoda od njive do trpeze. Brojne radnje su uključene u to, kao što su : planiranje proizvodnje, uzgoj, berba, sortiranje, pakovanje, transport, skladištenje, prerada, distribucija, oglašavanje i prodaja. Marketing mora da bude korisnički orijentisan i mora da obezbedi poljoprivrednog proizvođača, transport, trgovinu, prerađivača itd., koji će da ostvaruju profit. Ovo zahteva da oni koji su uključeni u marketing moraju da razumeju zahteve kupaca, kako u pogledu proizvodnje tako i u pogledu poslovnih uslova. U zapadnim zemljama je obezbeđena značajna marketinška podrška poljoprivrednicima. U SAD, na primer, Ministarstvo poljoprivrede ima poljoprivrednu marketing službu.
Dobro funkcionisanje marketing sistema u poljoprivredi zahteva: razvijenu tržišnu infrastrukturu, snabdevanje tržišta informacijama i kvalitetne poljoprivredne stručne službe.
Kada je reč o tržišnoj infrastrukturi možemo reći da se u kvantaške i male pijace, kao i skladišni objekti od suštinskog značaja za marketing poljoprivredne proizvodnje. Oni doprinose da se smanje gubici koji nastaju posle berbe, kao i da se smanje rizici zdravstvene ispravnosti proizvoda. Maloprodajni sistemi pijaca u zapadnim zemljama uglavnom su prerasli i od tradicionalnih uličnih prodavaca do modernih hipermarketa ili tržišnih centara. U Srbiji postoji značajan prostor za poboljšanje poljoprivrednih pijaca izgradnjom novijih i savremenijih. Takođe, nije dovoljno samo da se izgradi pijaca. Naročitu pažnju treba posvetiti upravljanju, korišćenju i održavanju.
Kada je reč o tržišnim informacijama, možemo reći da su efikasne informacije o tržištu, veoma značajne za poljoprivrednike. Dnevne informacije o cenama sa drugih tržišta omogućavaju poljoprivrednicima da bolje pregovaraju sa trgovcima. Većina vlada u zemljama u razvoju imaju servis za tržišne informacije. Neophodno je da bude što kraće vreme između prikupljanja i distribucije informacija. Potrebno je poboljšati pružanje informacija putem SMS na mobilnim telefonima i objavama na radio i televizijskim stanicama. U dužem period internet može da postane efikasan način dostavljanja informacija poljoprivrednicima. Međutim, čak i kada imaju pristup tržišnim informacijama, poljoprivrednici često zahtevaju pomoć u tumačenju te informacije. Na primer, tržišna cena koja je objavljena na radiju može da se odnosi na veleprodajne cene proizvoda, tako da poljoprivrednici imaju poteškoća kod prevođenja na maloprodajne cene.
Savetodavci u poljoprivrednim stručnim službama su često dobro obučeni kada je reč o tehnologiji proizvodnje, ali zato nemaju dovoljno saznanja kada je reč o marketingu. Potrebno je da razviju svoja znanja iz ovih oblasti, kako bi što više pomogli poljoprivrednim proizvođačima.
Promovisanje tržišne orijentacije u poljoprivrednim stručnim službama ima za cilj da obezbedi što veće razvijanje sposobnosti seoskog stanovništva i omogući im da imaju koristi od poljoprivrednog tržišta.
Pripremio: profesor Visoke struk

Najnoviji broj

18. april 2024.

Најновији број
Verified by Visa MasterCard SecureCode
American Express MaestroCard MasterCard Visa
Banka Intesa