Inovativna mobilna logopedska aplikacija koja sadrži više od 20 specijalno kreiranih programa za obradu govora koristi se u OŠ „Sveti Sava“
Poslednjih meseci u Osnovnoj školi za decu sa smetnjama u razvoju i invaliditetom „Sveti Sava“ u Šapcu koristi se inovativna mobilna logopedska aplikacija koja sadrži više od 20 specijalno kreiranih programa za obradu govora- Mobilić. Programi omogućavaju da se govor deteta obrađuje u realnom vremenu, tako da dete preko slušalica i mikrofona čuje sopstveni govor. Povratna informacija je izuzetno značajna u logopedskom tretmanu, posebno kod mucanja i korekcije izgovora glasova, jer dete može da ispravi način na koji govori. Aplikaciju je razvila Marina Ranđelović, defektolog-logoped (MSc), zajedno sa svojim timom, a rad na njoj započet je pre više od sedam godina. Nakon temeljnih testiranja, Mobilić se danas uspešno koristi u brojnim logopedskim centrima, a dostupan je i roditeljima koji žele da samostalno rade sa decom.
Foto: Glas Podrinja
-Aplikacija omogućava rad sa slikama ili video snimcima- dete može da opiše ono što vidi, ponovi ono što čuje od spikera u aplikaciji, ili prati instrukcije logopeda ili roditelja. Veoma je zanimljiva deci jer su naviknuta na savremene tehnologije, što doprinosi njihovoj motivaciji i bržem napretku. Mobilić podstiče dvosmernu komunikaciju i omogućava detetu da uči kroz aktivan rad- navodi logoped u OŠ „Sveti Sava“ Ljubica Ilić.
Širok spektar primene Aplikacija je u početku bila namenjena korekciji izgovora glasova, ali je kasnije proširena na brojne druge logopedske potrebe. Uz njenu pomoć mogu se tretirati: početno progovaranje, korekcija izgovora glasova, mucanje, disfonije, usporen ili ubrzan govor, jačanje verbalne memorije, vežbe auditivne percepcije, usvajanje školskih veština i disleksija. Sadrži veliki broj pripremljenog materijala- ilustracije praćene audio i video zapisima. Poseban segment obuhvata priče u slikama, koje podstiču samostalno govorno izražavanje, vežbe oralne praksije i razumevanje emocija, što je naročito korisno za decu sa autizmom.
-Aplikacija omogućava rad sa hiljadama kartica i zadataka, koje logoped ili roditelj mogu birati u zavisnosti od detetovih potreba. Iako nije zamena za kompletan tretman, ona je njegov važan deo i najčešće se koristi u završnoj fazi kao podsticaj i nagrada za dete. U našem radu, aplikacija se pokazala kao veoma efikasna. Deca reaguju različito- nekima slušalice ne prijaju, dok je za drugu decu, naročito onu sa hiperaktivnošću, „Mobilić“ bio odlično rešenje. Primećeno je da čak i deca koja su na klasičnim logopedskim tretmanima veoma aktivna i teško koncentrisana, uz aplikaciju sede mirno, pažljivo slušaju i imenuju pojmove. To je bilo neočekivano pozitivno iznenađenje- pojašnjava logoped, dodajući da su deca na ovaj način više motivisana za rad i učenje novih zadataka.
Za decu, struku i roditelje Savremena tehnologija je današnjoj deci bliža nego generacijama pre njih. Motivisano dete lakše i brže uči, što ubrzava napredak. Učenici u OŠ „Sveti Sava“ već postižu vidljive rezultate uz Mobilić. Jedan od njih je i Matija Radukić, koji je pokazao značajan napredak u komunikaciji zahvaljujući radu sa ovom aplikacijom.
Važno je napomenuti da je trenutno dostupna samo za iPhone i iPad uređaje, te da se njeno korišćenje plaća u vremenski ograničenim paketima od tri, šest meseci ili godinu dana. Svake godine, 6. marta, kada se obeležava Evropski dan logopeda, pokreće se pitanje dostupnosti logopedske podrške u vrtićima i školama u Srbiji. Kako navodi direktorka OŠ „Sveti Sava“ Jelena Đurđević, istraživanja pokazuju da više od 75 posto testirane dece ima neku vrstu govorno- jezičkog poremećaja, što ukazuje na veliki nedostatak logopeda.
Potrebe velike, podrška ključna -U Šapcu, na primer, zvanično postoje samo dva logopeda u Domu zdravlja i dva u školi „Sveti Sava“. Dom zdravlja se uglavnom bavi dijagnostikom, dok su termini za tretmane veoma ograničeni. Zbog toga mnogi roditelji moraju da se oslone na privatne logopede, što predstavlja finansijski izazov. Škola „Sveti Sava“ nastoji da pomogne koliko može, pa pored svojih učenika, pruža dodatnu podršku i deci iz drugih škola i vrtića, a ostvaruju je putem mišljenja interresorne komisije besplatno. Trenutno u školi ima 60 učenika, a dodatnu logopedsku podršku dobija više od 20 učenika iz drugih opština, poput Bogatića, Vladimiraca i Koceljeve, gde ne postoje specijalizovane ustanove za ovu vrstu podrške- ističe direktorka škole.
Dva logopeda u školi obavljaju individualne tretmane sa svakim učenikom, što zadovoljava potrebe dece koja pohađuju školu. Za dodatnu podršku je potrebno još.
Uz njenu pomoć mogu se tretirati: početno progovaranje, korekcija izgovora glasova, mucanje, disfonije, usporen ili ubrzan govor, jačanje verbalne memorije, vežbe auditivne percepcije, usvajanje školskih veština i disleksija
-Trudimo se da putem različitih projekata i donacija ljudi koji imaju razumevanja i sluha za naše potrebe uvodimo inovacije u rad. To je i slučaj sa ovom aplikaicjom obezbeđenom donacijom porodice Misojčić, koja nam izlazi u susret već drugi put da obezbedi neku vrstu pomagala za naše učenike. Sve što obezbeđuje interaktivni pristup u radu može samo da koristi logopedima i defektolozima. U tom smislu, aplikacija Mobilić je veoma korisna. I ranije smo koristili različite aplikacije i nastavićemo sa tom praksom u skladu sa svojim mogućnostima- naglašava direktorka škole.
Rana intervencija važna Rani razvojni period (do tri godine) je ključan za govorni razvoj deteta. Roditelji prvi primećuju odstupanja, ali je važno da se na vreme obrate pedijatru i logopedu.
-Normalno dete izgovara prvu reč oko prve godine, prve rečenice oko druge godine, a rečnik mu se naglo širi. Ako dete u tom periodu ne razvija govor, potrebno je proveriti da li postoje poteškoće sa sluhom, motorikom ili razumevanjem. Nekorigovani artikulacioni poremećaji mogu dovesti do problema u školskom uzrastu (mešanje glasova u pisanju, nerazumljivost govora). Preporuka je da dete krene na logopedski tretman oko četvrte godine, a kod težih poremećaja i ranije- kaže Ljubica Ilić. Prevencija govornih poremećaja je najvažnija. Roditelji ne bi trebalo da čekaju polazak u školu da bi reagovali- što se ranije potraži stručna pomoć, to su veće šanse za uspeh u korekciji govora, poruka je logopeda OŠ „Sveti Sava“.