30. januar 2023.30. jan 2023.
Četbot MIA uslužila 80.000 građana i poštedela ih odlaska na šalter

Četbot MIA uslužila 80.000 građana i poštedela ih odlaska na šalter

Prvi četbot lokalnih samouprava u Srbiji i BiH baziran na veštačkoj inteligenciji omogućio je da gotovo 80.000 građana Sombora, Šapca, Bijeljine i Laktaša dođe do željenih usluga bez odlaska na šalter gradske uprave. Sa četbotom su obavili 142.000 konverzacija za nešto više od godinu dana.

Digitalna asistentkinja MIA (Municipal Intelligent Asistent) pruža brže odgovore i štedi vreme i novac građanima, zbog čega bi i druge državne i lokalne službe trebalo da uvedu četbotove u rad svoje uprave, zaključak je projekta „Unapređenje opštinskih usluga u Srbiji i Bosni i Hercegovini“, koji su sproveli GIZ i kompanija Saga, u saradnji sa NALED-om i PKRS, u okviru programa develoPPP nemačkog Saveznog ministarstva za ekonomsku saradnju i razvoj (BMZ).

MIA je lansirana u oktobru 2021. kada je počela da pomaže građanima Šapca da dođu do poreskih uverenja, uverenja iz matičnih knjiga i knjige državljana i da ostvare pravo na dečiji ili roditeljski dodatak. Istovremeno, MIA u Somboru pruža informacije o dečijem dodatku i poreskim uverenjima, poreskom dugu i izdavanju uverenja o izmirenim poreskim obavezama. Oba grada su otpočetka na raspolaganju imala i informacije o radnom vremenu gradskih organa, telefonima, kao i aktuelnim dešavanjima.

Na početku MIA je bila samo pružalac važnih informacija. To se polako menja u oktobru 2022. kada su u sve četiri lokalne samouprave, građani po prvi put dobili mogućnost putem četbota da poruče izvode iz matičnih knjiga i knjiga državljana, koji im stižu na kućnu adresu, kao i da prijave komunalni problem. Nakon toga broj konverzacija i korisnika porastao je 10 puta. Kao omiljena usluga pokazala se prijava komunalnih problema, sa 298 prijava u tri meseca, a u istom periodu podnet je i 181 zahtev za izdavanje izvoda ili uverenja.

U završnici projekta, najnovija usluga koja je uvedena jeste zakazivanje termina za zaključenje braka u Šapcu, gde budući mladenci putem vajbera sada mogu da dostave neophodne informacije matičaru, kako bi ih sve čekalo spremno kada dođu u matičnu službu. Takođe, i u Šapcu i Somboru, privrednici i investitori na ovaj način mogu da saznaju sve što ih interesuje o razvijanju biznisa u gradu, podsticajima, taksama i naknadama.

Najveća prednost četbota je njegova dostupnost građanima 24 sata, sedam dana u nedelji, kroz poznate kanale komunikacije - Viber, Facebook i portale gradskih uprava, bez potrebe za dodatnim odlascima na više šaltera da bi se završile procedure. Zahvaljujući veštačkoj inteligenciji, četbot stalno unapređuje svoja znanja, svaka konverzacija se pamti i koristi za treniranje boljih odgovora. U stanju je da paralelno vodi stotine konverzacija, tako da je istovremeno dostupan za sve građane.

Prihodi globalnog tržišta četbotova do 2027. premašiće 450 miliona dolara što će predstavljati desetostruki rast u periodu od 10 godina, a o njihovom značaju govori i podatak da su od izbijanja pandemije korona virusa najbrže rastući kanal komunikacije kompanija sa potrošačima. Sve više su zastupljeni i u javnom sektoru, ali u Srbiji postoji tek desetak četbotova koje su kreirali državni organi, dok je na lokalu MIA i dalje jedini digitalni asistent.

Najnoviji broj

28. mart 2024.

Најновији број
Verified by Visa MasterCard SecureCode
American Express MaestroCard MasterCard Visa
Banka Intesa