Текст је објављен у штампаном издању Гласа Подриња. Сваког четвртка потражите нови број на киосцима.
Могу ли таксисти да одбију вожњу и зауставе се где год њима или путницима одговара?
Такси превоз регулише Закон о превозу путника у друмском саобраћају - који су услови за добијање дозволе, легитимације, прецизира прописе који се односе на само такси возило. Такође, дефинише и у којим случајевима може да се одбије вожња и где такси возило сме да се заустави
У такси превозу и то по питању „дивљих“ возила, Шабац је један од уређенијих градова у Србији. Регистровано је 150 такси возила а одобрење издаје локална самоуправа. Дозволе за обављање делатности су најчешће и предмет контроле саобраћајне инспекције и комуналне милиције. Притужбе грађана су јако ретке и оне су, а углавном се односе на цене, одбијање вожње и заустављање ван обележеног места, тешко доказиве.
- Раније је било више проблема са дивљим такси возачима, сада је то, и ако има, сведено на минимум. Уведена је обавеза контролног броја и ТX табле које издаје саобраћајна инспекција и које важе годину дана, легитимације за возаче које се обнављају на шест месеци – објашњава Миодраг Рељић, таксиста.
Фото: "Глас Подриња"
Возачи таксија кажу да већи проблем од нелојалне конкуренције имају са појединим путницима који немају разумевања и инсистирају да их по позиву, такси возило чека или се заустави тачно испред одредишта, куће па чак и прометне раскрснице. Са друге стране, често су управо возачи таксија предмет негативних коментара других учесника у саобраћају - због брзине, непоштовања прописа, заустављања. Кад је реч о ценама, оне се слободно формирају и ствар су конкуренције и тржишта, наводе.
-Свестан сам негодовања и повика на таксисте од стране других возача. Није да нема таквих али ипак мислим да су то појединци и издвојени случајеви. Кад су цене у питању, оне су слободне и једино морају да се слажу са таксиметром – наводи Рељић.
-Имам „свог“ таксисту и углавном закажем унапред. Ако он није у могућности, пошаље неког од колега. И цена је коректна и исплати ми се свакодневно коришћење до посла и назад- -Не користим такси сем у случају неког невремена које ме је затекло у граду. Али ми је реално скупо с обзиром да живим у другој градској зони и да релација није дуга. Као возача, нервирају ме јер изгледа као да им је све дозвољено. Понашају се као да су приоритетна возила у саобраћају, за њих као да правила не важе- -Не користим такси превоз и као возач немам проблем са овим возилима. Разумем да само раде свој посао и да у оваквом граду у којем су сталне саобраћајне гужве није лако увек наћи место за заустављање и паркирање - Грађани о такси превозу
Такси превоз регулише Закон о превозу путника у друмском саобраћају - који су услови за добијање дозволе, легитимације, прецизира прописе који се односе на само такси возило. Такође, дефинише и у којим случајевима може да се одбије вожња и где такси возило сме да се заустави.
Закон о безбедности у саобраћају у Члану 66 регулише места на којима је то и дозвољено. Најновијим изменама из 2023. године, возач таксија може стати на стајалишту за возила јавног саобраћаја и на тротоару и то само за улазак или излазак путника
- Возач такси возила може да одбије вожњу ако процени да путник представља потенцијалну опасност по њега, или да би могао да омета вожњу. Дешавало се да баш зато што не одбију упадну у проблем. Ако је путник у видно алкохолисаном стању или под дејством наркотика, могу да му не дозволе да уђе у возило. У осталим случајевима као што је на пример дужина вожње, не би смео да одбије. Услуга је регулисана ценовником, а управо наплата стартне цене је на неки начин заштита од кратких вожњи. Такси возила могу да стану и ван обележеног места и то само на минут или два, под условом да је безбедно да се заустави и да не омета друге учеснике у саобраћају – објашњава Владан Вуковић, саобраћајни инспектор у пензији.
Фото: "Глас Подриња"
Закон о безбедности у саобраћају у Члану 66 регулише места на којима је то и дозвољено. Најновијим изменама из 2023. године, возач таксија може стати на стајалишту за возила јавног саобраћаја и на тротоару и то само за улазак или излазак путника.