11. октобар 2024.11. окт 2024.
Фото: Глас Подриња/Ј.Р.
Текст је објављен у штампаном издању Гласа Подриња. Сваког четвртка потражите нови број на киосцима.
Возила Ауто школа без разумевања од стране других возача
Сирене, псовке, вика и претицање, разлог – „спора вожња“. На мети негодовања и нервозе, најчешће Ауто школе, иако је јасно да су за воланом почетници и тек будући возачи
Прекорачење дозвољене брзине један је од честих узрока незгода на путевима, мада спора вожња може бити некад и опаснија по безбедност учесника у саобраћају. Шта се подразумева под појмом „спора вожња“, које су одредбе Закона о безбедности у саобраћају, и шта прописује Правилник о теоријској и практичној обуци кандидата за возаче?
Kолико нас нервирају бахати возачи који јуре и оглушавају се о бројна правила и тако доводе у опасност и себе и друге учеснике у саобраћају, толико, некад и више, умемо да будемо љути на оне који возе споро или су несигурни за воланом. Стереотипи владају и кад је саобраћај у питању, па тако често знамо да генерализујемо - жене возаче, пешаке, бициклисте, возаче камиона.. На мети нервозе возача неретко су и возила Ауто школа. Kада ће кандидат изаћи на пут, односно у градску вожњу, одређено је Правилником о теоријској и практичној обуци. У 40 часова колико траје практична обука, морају се уклопити часови на полигону и часови вожње у граду, и то у три дефинисане „теме“. Прелазак такозваних „тема“ одређује инструктор вожње у зависности од нивоа постигнуте обучености и индивидуалних особина сваког појединог кандидата.
- За сваког кандидата постоји план рада. После часова на полигону излазимо у град и то у улице са слабим интензитетом саобраћаја односно саобраћајнице које нису прометне и где ће њима бити лакше да се прилагоде. На тим часовима кандидати на обуци за возача усвајају основне моторичке радње као што су кретање, промена брзине, скретање..Улице и теме су тачно прописане од стране Министарства унутрашњих послова. После тога долази тема „СР“ – са средњим интензитетом и тек на крају се иде у улице које су дефинисане као саобраћајнице са јаким интензитетом саобраћаја. Све испитне маршуте такође морају да садрже ове улице, не зато што Ауто школе тако хоће већ је тако прописано. Најлакше би било да кандидат вози по првој теми где је слаб саобраћај, међутим, кандидат на обуци и полагању мора да вози и кроз кружне токове, једносмерне улице, семафоризоване раскрснице а то је углавном вожња по самом центру града. Ја разумем и знам да смо ми другим учесницима често сметња, па нам свирају, добацују. Ни ми нисмо изузети од проблема који се иначе дешавају на улицама, непрописног паркирања, заустављања возила на недозвољеним местима, небезбедног па и забрањеног претицања.
Возило Ауто школе и јесте обележено да би остали имали мало разумевања али, генерално, гужве на улицама су евидентне и разумем да некада споро кретање наших возила направи колону или застој. Али ми морамо да се понашамо по нашим темама и ту имамо стални надзор од стране МУП-а. Дешава се и да кандидат и поред инструкција које добија једноставно не може да предузме радњу, није способан у том тренутку, паничи..онда инструктор преузима иницијативу, и ако се направила колона иза, ако је то могуће, зауставимо се и пропустимо возила. Није ни нама у интересу да се догађају такве ситуације, да људи вичу па и прете, трубе иза нас – наводи Мирослав Цветковић, инструктор и предавач у Ауто школи.
Возила Ауто школа, ознака „L“ наравно не ослобађа поштовања правила у саобраћају. Са друге стране, та ознака би требала да сугерише на мало више разумевања и толеранције од стране других возача, кажу у Ауто школама.
-Обука се може започети већ са 16 година живота, са 17 полагати и добити пробну дозволу. Велики број кандидата иде у средњу школу или студира, па се прилагођавамо њиховом времену и распоредима и због тога се дешава да се градска вожња односно део практичне наставе спроводи у периоду „шпица“, када суграђани одлазе или се враћају с посла и сл. И нама је то проблем али немамо често други избор. Не можемо кандидата држати 35 часова од обавезних 40 на полигону или улицама са слабим интензитеом саобраћаја. Ја се дуго бавим овим послом, и примећујем да је у задње време моторика нешто спорија код младих. Сви они науче да мењају брзине, да крену и стану. Проблем је процена и кад кандидат дође до 30 км/час па му се појави рецимо пешак, време његове реакције је дуго и онда се јавља несигурност.
Ја разумем у потпуности друге возаче, али молим и њих да разумеју сложеност овог посла. У возилима Ауто школа су почетници, они су научили да управљају возилом а од процене их дели још пар година искуства. Кад буду знали да у сваком тренутку вожње процене услове у саобраћају они онда могу да дозволе себи да возе брже, а то, као и све, долази са искуством – објашњавају у Ауто школи.
Закон о безбедности у саобраћају каже да возач не сме да смањи брзину кретања возила до те мере да његово возило причињава сметњу нормалном одвијању саобраћаја. Према ЗОБС-у, у Члану 42 прецизирано је: „Ако возач вози споро у мери у којој омета нормалан саобраћај, дужан је да на првом одговарајућем месту омогући да га друго возило безбедно претекне, обиђе или прође“, што значи да је возач који успорава саобраћај дужан да на првом проширењу заустави возило, пропусти друга возила и затим настави вожњу.
-У Закону о безбедности у саобраћају спора вожња у смислу санкција не постоји. Претицање „спорих возила“ преко пуне линије, у Србији је дозвољено изменама Закона о безбедности саобраћаја из 2018. године али само под условом да оно може да се изведе безбедно и односи се само на одређене категорије возила, оне чија је максимална брзина 30 километара на час. Возачима се дозвољава да „преко пуне линије“, могу да обилазе тракторе, бицикле, мопеде, мотокултиваторе, радне машине и запрежна кола. Тако на пример, ако се вози иза трактора који се креће до 30 км на сат, дозвољено га је обићи и ван испрекидане линије и то није прекршај. И само ако се тиме не омета нормално кретање возила која долазе из супротног смера, када на путу има довољно простора за безбедно претицање и обилажење, које није било забрањено ни пре измена Закона – појашњава Цветковић.
Пуна линија не сме се „очепити“ нити прећи ако је испред камион или аутомобил који се креће спорије од дозвољене брзине, да ли због услова на путу или улици, неког другог разлога или, кад су Ауто школе у питању, несигурности самог возача или прецизније, кандидата на обуци.
Kолико нас нервирају бахати возачи који јуре и оглушавају се о бројна правила и тако доводе у опасност и себе и друге учеснике у саобраћају, толико, некад и више, умемо да будемо љути на оне који возе споро или су несигурни за воланом. Стереотипи владају и кад је саобраћај у питању, па тако често знамо да генерализујемо - жене возаче, пешаке, бициклисте, возаче камиона.. На мети нервозе возача неретко су и возила Ауто школа. Kада ће кандидат изаћи на пут, односно у градску вожњу, одређено је Правилником о теоријској и практичној обуци. У 40 часова колико траје практична обука, морају се уклопити часови на полигону и часови вожње у граду, и то у три дефинисане „теме“. Прелазак такозваних „тема“ одређује инструктор вожње у зависности од нивоа постигнуте обучености и индивидуалних особина сваког појединог кандидата.
- За сваког кандидата постоји план рада. После часова на полигону излазимо у град и то у улице са слабим интензитетом саобраћаја односно саобраћајнице које нису прометне и где ће њима бити лакше да се прилагоде. На тим часовима кандидати на обуци за возача усвајају основне моторичке радње као што су кретање, промена брзине, скретање..Улице и теме су тачно прописане од стране Министарства унутрашњих послова. После тога долази тема „СР“ – са средњим интензитетом и тек на крају се иде у улице које су дефинисане као саобраћајнице са јаким интензитетом саобраћаја. Све испитне маршуте такође морају да садрже ове улице, не зато што Ауто школе тако хоће већ је тако прописано. Најлакше би било да кандидат вози по првој теми где је слаб саобраћај, међутим, кандидат на обуци и полагању мора да вози и кроз кружне токове, једносмерне улице, семафоризоване раскрснице а то је углавном вожња по самом центру града. Ја разумем и знам да смо ми другим учесницима често сметња, па нам свирају, добацују. Ни ми нисмо изузети од проблема који се иначе дешавају на улицама, непрописног паркирања, заустављања возила на недозвољеним местима, небезбедног па и забрањеног претицања.
И када је полагање у питању, комисија тражи динамику од кандидата, да не омета саобраћај, да убрза кретање, инсистирају да то буде што динамичније, не може да се вози само првом и другом брзином.
Имамо добру сарадњу са МУП-ом и између осталог на редовним састанцима разговарамо и о унапређењу услова за безбедну обуку кандидата у односу на друге учеснике у саобраћају
Возило Ауто школе и јесте обележено да би остали имали мало разумевања али, генерално, гужве на улицама су евидентне и разумем да некада споро кретање наших возила направи колону или застој. Али ми морамо да се понашамо по нашим темама и ту имамо стални надзор од стране МУП-а. Дешава се и да кандидат и поред инструкција које добија једноставно не може да предузме радњу, није способан у том тренутку, паничи..онда инструктор преузима иницијативу, и ако се направила колона иза, ако је то могуће, зауставимо се и пропустимо возила. Није ни нама у интересу да се догађају такве ситуације, да људи вичу па и прете, трубе иза нас – наводи Мирослав Цветковић, инструктор и предавач у Ауто школи.
Возила Ауто школа, ознака „L“ наравно не ослобађа поштовања правила у саобраћају. Са друге стране, та ознака би требала да сугерише на мало више разумевања и толеранције од стране других возача, кажу у Ауто школама.
-Обука се може започети већ са 16 година живота, са 17 полагати и добити пробну дозволу. Велики број кандидата иде у средњу школу или студира, па се прилагођавамо њиховом времену и распоредима и због тога се дешава да се градска вожња односно део практичне наставе спроводи у периоду „шпица“, када суграђани одлазе или се враћају с посла и сл. И нама је то проблем али немамо често други избор. Не можемо кандидата држати 35 часова од обавезних 40 на полигону или улицама са слабим интензитеом саобраћаја. Ја се дуго бавим овим послом, и примећујем да је у задње време моторика нешто спорија код младих. Сви они науче да мењају брзине, да крену и стану. Проблем је процена и кад кандидат дође до 30 км/час па му се појави рецимо пешак, време његове реакције је дуго и онда се јавља несигурност.
Ја разумем у потпуности друге возаче, али молим и њих да разумеју сложеност овог посла. У возилима Ауто школа су почетници, они су научили да управљају возилом а од процене их дели још пар година искуства. Кад буду знали да у сваком тренутку вожње процене услове у саобраћају они онда могу да дозволе себи да возе брже, а то, као и све, долази са искуством – објашњавају у Ауто школи.
Закон о безбедности у саобраћају каже да возач не сме да смањи брзину кретања возила до те мере да његово возило причињава сметњу нормалном одвијању саобраћаја. Према ЗОБС-у, у Члану 42 прецизирано је: „Ако возач вози споро у мери у којој омета нормалан саобраћај, дужан је да на првом одговарајућем месту омогући да га друго возило безбедно претекне, обиђе или прође“, што значи да је возач који успорава саобраћај дужан да на првом проширењу заустави возило, пропусти друга возила и затим настави вожњу.
-У Закону о безбедности у саобраћају спора вожња у смислу санкција не постоји. Претицање „спорих возила“ преко пуне линије, у Србији је дозвољено изменама Закона о безбедности саобраћаја из 2018. године али само под условом да оно може да се изведе безбедно и односи се само на одређене категорије возила, оне чија је максимална брзина 30 километара на час. Возачима се дозвољава да „преко пуне линије“, могу да обилазе тракторе, бицикле, мопеде, мотокултиваторе, радне машине и запрежна кола. Тако на пример, ако се вози иза трактора који се креће до 30 км на сат, дозвољено га је обићи и ван испрекидане линије и то није прекршај. И само ако се тиме не омета нормално кретање возила која долазе из супротног смера, када на путу има довољно простора за безбедно претицање и обилажење, које није било забрањено ни пре измена Закона – појашњава Цветковић.
Пуна линија не сме се „очепити“ нити прећи ако је испред камион или аутомобил који се креће спорије од дозвољене брзине, да ли због услова на путу или улици, неког другог разлога или, кад су Ауто школе у питању, несигурности самог возача или прецизније, кандидата на обуци.
С.Г.
Актуелно
Најновији број
5. децембар 2024.