Инфо

Берза

  • akdm 350 ⚫ 0,00%
  • dinnpb 5.999 ▲ 1,68%
  • kmbnpb 799 ▲ 1,65%
  • niis 572 ▼ -2,05%
  • rso20197 99,55 ▲ 0,14%
  • rssds20237 93,00 ▼ -7,00%
  • rssds20238 90,00 ▼ -10,00%
  • tlvc 2.500 ▼ -2,57%
  • utsi 1.400 ⚫ 0,00%
  • zisr 3.300 ▼ -0,09%
(12. март 2020.)
ПСИХОЛОШКИ „ТРИКОВИ“ ЗА СРЕЋНИЈИ ЖИВОТ

Мењај се! Руши лоше навике

Ослободи се лоших навика у три корака. Да би дошао до резултата треба ти време, али је задовољство на крају пређеног пута тиме још веће. Не подцецњуј моћ награде
Мењај се! Руши лоше навике
,,Мали људи поигравају се са другима, а просечни са самим собом“, каже једна пословица, али како да изградимо свој карактер да буде ван просека? Наш карактер чине дела која радимо, а циљ сваког дела је довести га до краја и урадити најбоље могуће што можемо. За одличне резултате, које наравно сви желимо, заслужне су наше навике. Уз лично усавршавање долази напредак у свим секторима нашег живота. Навике могу бити добре и лоше. Лоше навике лакше улазе у нашу свакодневницу од добрих, и од нас самих зависи да ли желимо да их задржимо или не.
,,Немаш мозак који желиш већ онај који си стекао. Или да се изразим на други начин: немаш мозак за каквим жудиш већ какав заслужујеш- на основу начина на који си га користио.“ Зашто Робин Шарма помиње мозак док говори о навикама и да ли је то повезано? Одговор на ово питање је да, он је све што ћу ја поменути детаљно проучио и сликовито дочарао у књизи ,,Будни у 5 и ваш је читав свет“, која је многима променила живот на боље.

Како мозак ствара навику
Наш мозак се понаша као мишић. Што више практикујемо одређену радњу, постајемо бољи у самом извршавању исте. Исто као и мишићи у нашем телу, што више вежбамо постајемо јачи. Ово поређење доказао је један експеримент који је вршен на Лондонским таксистима. Они сваки дан, обављајући свој посао, возе по граду и долазе у ситуације где се морају сналазити у простору и пронаћи одређену локацију. Зато је њима развијенији хипокампус, део мозга који је задужен за сналажење у околини, у поређењу са просечном особом. Ако дозволите да вашу пажњу ремете ствари које нису битне ваш мозак ће изгубити могућност да брзо обрађује информације, повезује ствари и памти. Што у пренесеном значењу значи да ће атрофирати баш као и сви остали мишићи. Неуропластичност је појава, научно потврђена, која говори о томе како наш мозак може целог живота да се развија, а на нама остаје да ли ћемо стати овде где се сада налазимо или одлучити да се унапређујемо из дана у дан.


Мењај се, руши лоше навике
Да бисмо изградили нову навику потребна су нам три периода од 22 дана.
- Први период: најтежа фаза
У току овог периода старе навике морају да се сруше да би на њихово место могла да дође нова и боља. Такође, ово је и најбитнији као и најтежи део у увођењу нове рутине. Желећеш да одустанеш, али сети се зашто то радиш. Резултати који се добијају на крају су много вреднији од мало зноја и муке кроз који ћеш прођеш.
- Други период: увођење нове навике у свакодневни живот
Кад успешно савладаш прву фазу, остале две су лакше. Кроз овај други период прелазиш на само навикавање вашег целокупног тела на нову рутину. Овај период ти је битан јер доказујеш сам себи да можеш то, чак иако си пре тога негирао своје могућности. Позитивно размишљање и мотивација су кључни у овом моменту.
- Трећи период: потпуно привикавање
Долазиш у фазу када ти је лакше да извршиш одређену радњу него да се вратиш старом начину живота. Сада си спреман да нову навику коју си увео у живот усавршиш.

Моћ награде
Постоје разни начини да мотивишеш себе да изгураш цео процес увођења нове навике, али један од најефикаснијих је награда. Моћ награде, када се правилно користи је огромна. Рецимо да си изабрао да устајеш рано ујутру, као награду за труд дозволи себи поподневну дремку. Или ако си одлучио здраво да се храниш, дозволи себи једном недељно оброк у којем уживаш, чак иако није у програму дијете. Са друге стране, постави себи границе у наградама, у супротном отежаваш целокупни претходно наведени процес.
За крај, волела бих да са тобом поделимо један мало дужи цитат од филозофа Фридриха Ничеа који говори о томе како добре навике и напоран рад могу да превазиђу урођен таленат.
,,Не причајте о надарености, урођени таленти! Свако може да наброји разне велике људе који су били веома мало надарени. Они су достигли величину, постали ,,генији“ (како ми то изражавамо) помоћу квалитета чијим се недостатком нико ко зна што су они не би хвалио: сви су поседовали ону озбиљност радника који прво научи да направи делове како треба пре него што се одважи да изгради велику целину; они су давали себи времена за то, јер су више уживали у добром прављењу малих, секундарних ствари, него у заслепљујућем ефекту целине.“

Невена Вујковић


Local Press Laboratorija je pilot projekat razvijen u saradnji sa organizacijom Free Press Unlimited i uz finansijsku podršku Ministarstva inostranih poslova Kraljevine Holandije

Најновији број

2. јул 2020.

Најновији број
Verified by Visa MasterCard SecureCode
American Express MaestroCard MasterCard Visa
Banka Intesa