Лепо време измамило велики број бициклиста на улице града
Бициклисти у саобраћају
Са повећањем броја бициклиста на путевима, расте и потреба за безбедношћу и адекватном инфраструктуром. Пролеће је период када се изнова отвара ова тема
Бициклисти су равноправни учесници у саобраћају и имају право на безбедан простор за кретање. Ипак, управо су ови возачи изложени ризику од незгода због недостатка пажње возача моторних возила, недостатка бициклистичких стаза и неадекватне инфраструктуре. Шабац је један од бројних градова који немају довољно бициклистичких стаза што ове возаче приморава да се крећу коловозом и тако деле простор са аутомобилима, аутобусима и камионима. Необраћање довољно пажње на возаче двоточкаша често може довести до опасних ситуација.
- Анализа стања безбедности бициклиста у саобраћају на путевима на територији града Шапца коју је Савет за координацију послова безбедности у саобраћају спровео односи се на период 1997-2022. годинa. У тих 25 година погинуло је 106 бициклиста на нашим путевима, док је највише погинулих било 2000., 2004. и 2009. године. Од када се већа пажња посвећује безбедности свих учесника у саобраћају, како кроз озбиљнији Програм за рад Савета, тако и кроз сарадњу са Агенцијом за безбедност саобраћаја Републике Србије и Одељењем саобраћајне полиције у Шапцу, од 2015. године бележи се и пад броја страдалих бициклиста. Када је реч о временској анализи безбедности бициклиста у саобраћају, месеци у којим има највише страдалих су јун и август, а најповољнији је фебруар. Понедељак је дан када бициклисти највише страдају, недељом најмање. Временски интервал у ком се дешавало највише незгода у којима су учесници били бициклисти јесу 08-11 часова, а најмање 01-05 часова – наводи Катарина Тадић, секретар Савета за координацију послова безбедности у саобраћају на путевима на територији Шапца.
У локалном Савету истичу да су најугроженија старосна категорија старија лица, старости од 65 и више година. Од укупног броја страдалих лица 5 одсто чине деца млађа од 15 година.
- Чак 45 одсто чине одрасли (31-64 година), 34% старија лица (65+), 16% млади (15-30 година) и оно што је најважније, најмањи број јесу деца, 5%. Анализа нам такође говори да су 64% страдалих лица мушког пола, а 36% женског, а просторна анализа указује да се највећи број незгода дешаваја у насељу. Статистички подаци јесу охрабрујући, иако ниједан изгубљен живот није и не сме бити статистика. Приоритет у раду са бициклистима јесте едукација о значају коришћења бициклистичке инфраструктуре где је доступна, док је видљивост и коришћење светала и светлоодбојног прслука обавезна – објашњава Катарина.
Неопходна свеобухватна саобраћајна политика - Шабац је компактан равничарски град умерене климе, и као такав представља идеално окружење за развој бициклистичког саобраћаја. Овај вид превоза доноси вишеструке користи – не само на личном плану кроз побољшање здравља појединца, већ и за здравствени систем у целини, смањујући ризик од обољевања и повреда које су често последица саобраћајних незгода. Еколошки гледано, бициклизам је далеко одрживији избор у односу на моторни саобраћај, док су и материјални трошкови знатно нижи – бицикли не захтевају гориво, скупу регистрацију нити одржавање скупе инфраструктуре. Ипак, у Шапцу бициклистички саобраћај није довољно заступљен. Све већи број моторних возила на улицама значајно угрожава безбедност пешака и бициклиста. Иако би обележавање бициклистичких трака и изградња стаза допринели решавању проблема, истински ефекат могао би се постићи једино свеобухватном саобраћајном политиком. Таква политика би подстицала грађане да за кратке релације пређу са моторних возила на пешачки и бициклистички превоз, чиме би се смањио број моторних возила и повећала безбедност у саобраћају. У периоду од 2013. до 2020. године, Удружење „Вози улице“ чији сам члан, организовало је вожње, изложбе, донације бицикала и друге акције, и на тај начин активно доприносило промоцији бициклистичког саобраћаја у Шапцу. Рад Удружења допринео је изградњи појединих бициклистичких стаза и подизању свести о важности овог облика превоза. Наш град поседује велики потенцијал за еколошке видове транспорта који је тренутно неискоришћен. Било би добро када би грађани, заједно са удружењима и службама градске управе, заједничким снагама радиле на развоју овог потенцијала, како би створиле сигурнији и здравији урбан простор за све нас – наводи Марко Гавриловић из Удружења „Вози улице“.
Бициклистичке стазе су кључни елемент безбедне инфраструктуре за ове возаче. Оне омогућавају да се бициклисти крећу одвојено од моторних возила што у великој мери доприноси смањењу ризика од незгода. Промовисањем бициклизма утиче се на смањење саобраћајних гужви, побољшава квалитет ваздуха као еколошки прихватљив вид превоза. Осим тога, редовна вожња бицикла позитивно утиче на здравље и физичку кондицију.