Razgovor sa više ljudi o jednoj temi iako ubrzava proces dogovaranja, razmene mišljenja i stavova ali i vreme dobijanja pojedinih informacija, često budu i teren za sukobljavanje ali i „smaranje“ količinom istih tih informacija koje ponekad i nisu „tema“
Grupna komunikacija različitih ljudi koji su na neki način povezani – deca im idu u isti razred, treniraju kod istog trenera, pohađaju istu školicu crtanja, pevanja..najčešće se obavlja putem članstva u viber grupama koje se tako gomilaju i sabiraju u dvocifrene brojeve. Drugu grupu čine grupe povezane sa poslom. Grupa za razgovor između kolega i još jedna posebna u kojoj je član i pretpostavljeni. Tu su i „porodične“ grupe, kao i one školskih drugova iz osnovne škole, posebno jedna za srednju i grupa sa kolegama sa fakulteta. Nije retko da se pored ovih „standardnih“ nađe članstvo i u nekoj grupi za kupovinu auto delova, polovnih stvari, on-line pijaci, proizvođača voća i povrća. „Jednokratne“ grupe napravljene namenski za neku đačku ekskurziju ili rekreativnu nastavu, vikend putovanje, dodatno, bar u ograničenom vremenskom periodu, uvećavaju broj on line zajednica u kojima ste član ili je vaše ime jednostavno ubačeno na listu. Dobra stvar je da se uvek može izabrati opcija za utišavanje poruka koje stižu, inače bi se verovatno telefon oglašavao danonoćno.
Razgovor sa više ljudi o jednoj temi iako ubrzava proces dogovaranja, razmene mišljenja i stavova ali i vreme dobijanja pojedinih informacija, često budu i teren za sukobljavanje ali i „smaranje“ količinom istih tih informacija koje ponekad i nisu „tema“.
Foto: Canva
„Šta ima za domaći?“, „U koliko sati je trening?“, „Kad kreću na ekskurziju“, „Šta će biti na testu?“ neka su od često postavljanih pitanja u grupama roditelja osnovaca.
Obaveštenja, pretežno stižu na poslovne grupe.
-Trenutno sam u pet viber grupa. Jedna je vezana za posao, a s obzirom da imam dvoje dece uzrasta 7 i 12 godina, tu su i dve školske grupe. Osim toga, član sam i dve grupe za vanškolske aktivnosti – folklor i vaterpolo. Mislim da su korisne jer obaveštavaju npr. o početku treninga i donose druge bitne informacije, ali sa druge strane, umeju da budu i veoma opterećujuće. Naročito je to izraženo kada roditelji postavljaju ista pitanja iznova i iznova. U suštini, za slanje kratkih informacija su dobre – kaže Gordana Pantelić.
Gordana Pantelić, Foto: Privatna arhiva
- Aktivno koristim 5-6 viber grupa a član sam dvadesetak, možda i više. S obzirom da imam dete u osnovnoj školi, uglavnom su to grupe informativnog karaktera i služe za razmenu informacija između roditelja i učiteljice. Ostale grupe pretežno služe za razonodu i razmenu zabavnog sadržaja i fotografija između prijatelja i članova malo šire porodice. Postoji naravno i poslovna grupa, ali je na drugoj aplikaciji – priča Elena Božić.
Elena Božić, Foto: Privatna arhiva
-Član sam osam viber grupa, dve su poslovne, jedna sa kolegama i druga na kojoj se dogovaramo oko prevoza pošto nas nekolicina putujemo zajedno na posao u Beograd. Ostale su „školske“ viber grupe, sa roditeljima dece iz razreda oba sina koji su osnovci, posebne u kojima su i učiteljice, plus dve iz Muzičke škole. Nekad dosta znače za dobijanje brze informacije ili dogovora – navodi Danijela Poštić.
Danijela Poštić, Foto: Privatna arhiva
Stroga i jasno definisana pravila komunikacije u on-line grupama ne postoje, ali pravila lepog ponašanja i kulture prilikom korišćenja grupnih razgovora trebalo bi da se podrazumevaju.
Sagovornice se slažu da svakako treba da se poštuje vreme za slanje poruka kao i to da grupni „čet“ ne treba da bude platforma za razmenjivanje poruka između dve osobe na temu koja je samo za njih važna. U krajnjem slučaju, Viber (Viber) kao i druge aplikacije za razmenu poruka poput WhatsApp-a, Snapchat-a, Telegram-a i sličnih, imaju opciju utišivanja tona za označavanje pristizanja poruke, koji uvek može da se utiša ili potpuno isključi.