Info

30. januar 2025.30. jan 2025.
Foto: "Glas Podrinja"

Foto: "Glas Podrinja"

Zakon je predvideo da je onaj ko iznese blato na put, dužan i da ga očisti

Blato na putu - nepredvidiva prepreka

Gradska odluka: Zabrana prljanja puta
Odgovornost za čišćenje blata sa puta jeste u izvođaču radova. Posle dovoza i odvoza materijala obaveza investitora radova na gradilištima jeste da obezbedi da na put izađu kamioni čistih pneumatika čime se utiče na čistoću ulica ali prvenstveno, na bezbednost svih učesnika u saobraćaju.
Kad padne i najmanja kiša ili se otopi sneg, trotoare i kolovoze kraj gradilišta prekrije blato.
Građani se žale da je od blata koje spada sa točkova kamiona koji odvoze zemlju sa gradilišta nemoguće proći.

- Dve kuće od moje počela je izgradnja zgrade, a u blizini se ruši još jedan objekat pa pretpostavljam da će se i tu uskoro zidati. Nemam ništa protiv, lepo je kad se gradi, tu su ionako bili neki poluporušeni i napušteni objekti, ali ovih dana teško je proći a da se ne iskaljaš do kolena. Ne bih da izgleda da sam od onih loših komšija koji se na sve žale i sve im smeta, ali dosadilo mi je da „gacam“ po blatu usred grada. I auta kad prođu, zalepi im se blato na točkove koje se tako raznese do pola ulice. Znam da neće doveka biti tako, ali mislim da postoji neko pravilo, neki zakon koji bi naložio da se pre izlaska na ulicu malo operu točkovi kamiona – priča I.Đ.

Foto: "Glas Podrinja"


I postoji. Potražili smo odgovor na pitanje sugrađanina u Zakonu o bezbednosti saobraćaja na putevima u Srbiji koji propisuje obavezu da vozila koja izlaze sa zemljanog puta budu čista i da ne predstavljaju opasnost za ostale učesnike u saobraćaju. Rešenje problema je relativno jednostavno i svodi se na redovno čišćenje vozila, naročito točkova. Na izlazu sa gradilišta trebali bi biti postavljeni sistemi za pranje točkova, a praksa je pokazala i da obično crevo za pranje uglavnom „završava posao“.

I gradskom Odlukom o komunalnom uređenju definisana je zabrana prljanja puteva.

-U suštini vrlo je teško utvrditi ko je „isprljao“ put, jedino ako bi baš inspektor naleteo i video. Najčešće se nalog daje da se blato opere ili građevinski materijal koji se prevozi i spadne sa kamiona ili prikolice ukloni. Uglavom se postupa po informaciji, tamo gde ne može da se utvrdi ko je konkretno zaprljao put, kada se daje nalog gradskim komunalnim preduzećima da se opere ulica. Tamo gde je recimo gradilište, investitor između ostalog u planovima rada definiše i taj segment prljanja prilaza – navode u inspekciji.

ZOBS: Pri uključivanju u saobraćaj sa zemljanog puta kao i sa površina na kojima se ne vrši saobraćaj, vozač ne sme na točkovima vozila iznositi blato na put sa savremenim kolovozom


Inače, kretanje teretnih motornih vozila na užem području Šapca regulisano je gradskom Odlukom o režimu saobraćaja prema kojoj je saobraćaj za ovakva vozila u gradu zabranjen. Izuzetak su teretna vozila čija preduzeća imaju direkcije u samom gradu ili je reč o organizovanim radovima, za šta se izdaju posebne dozvole. Ograničenja u pogledu tonaže postoje za kamione koji ulaze u pešačku zonu.

Poseban problem predstavlja blato sa točkova traktora i teretnih vozila koje se u seoskoj sredini nanosi na saobraćajnice. Problem je najuočljiviji tokom sezone poljoprivrednih radova. Do proklizavanja točkova može doći prilikom najmanje nepažnje, naročito ako se u uslovima smanjene vidljivosti ili padavina, ne prilagodi brzina. I vozači traktora i drugih poljoprivrednih mašina dužni su da očiste put od blata koje su na njega naneli. To znači da su i zakonski obavezni da postupaju odgovorno i da preduzmu sve neophodne mere kako bi se sprečilo da blato koje su naneli na put predstavlja opasnost za druge učesnike u saobraćaju. Nepridržavanje ove zakonske odredbe može imati ozbiljne posledice. Vozač može biti kažnjen novčano ali i ako se zbog neočišćenog puta dogodi saobraćajna nezgoda, vozač koji je blato naneo na put, može biti odgovoran za nastalu štetu, u težim slučajevima i krivično odgovarati, ili mu biti oduzeta vozačka dozvola. Naravno, najpre se mora dokazati odgovornost.
S.G.

Najnoviji broj

27. mart 2025.

Најновији број
Verified by Visa MasterCard SecureCode
American Express MaestroCard MasterCard Visa
Banka Intesa