Ohrid- iskustvo za pamćenje za đake Ekonomske škole u Šapcu
Učenici Ekonomske škole „Stana Milanović“ boravili su na dvonedeljnoj stručnoj praksi u Makedoniji. Fokus je bio na povećanju njihovih kompetencija u oblasti informatičke pismenosti i korišćenja veštačke inteligencije u nastavi
Učenici Ekonomske škole „Stana Milanović“ boravili su na dvonedeljnoj stručnoj praksi u Makedoniji, sa fokusom na razvijanju informatičke pismenosti i korišćenju veštačke inteligencije u nastavi. U okviru Erazmus plus VET mobilnosti, četrnaestoro učenika Ekonomske škole „Stana Milanović“ iz Šapca provelo je dve nedelje na stručnoj praksi u Ohridu, od 5. do 18. aprila. Đaci ekonomskih smerova bili su raspoređeni u COU „Sveti Kiril i Metodij“, a ugostiteljskih i turističkih u RSCOO „Vančo Pitoševski“. Projekat je imao za cilj unapređenje kompetencija u oblasti informatičke pismenosti i primene veštačke inteligencije u nastavi.
Foto: Privatna arhiva
Nova iskustva i partnerstva Pored sticanja kulinarskih i ugostiteljskih veština, učenici su radili i na vizuelnom identitetu i osnovama digitalnog marketinga. Profesorka Katarina Stojićević ističe da će im ovo iskustvo biti dragoceno i doprineti nastavku saradnje škole u okviru Erazmus projekata.
-Budući da smo se prvi put uključili u Erazmus projekat pre tri godine, ovo novo iskustvo donelo nam je brojna partnerstva sa drugim školama. Ovog puta sarađivali smo sa dve škole različitih usmerenja, a učenici su, osim teorijske nastave, imali priliku da steknu praktična znanja u radu sa različitim preduzećima, hotelima i drugim organizacijama. Jedan od ključnih ciljeva bio je umrežavanje, razmena iskustava i uvid u razlike u načinu rada u odnosu na naš obrazovni sistem- naglašava Stojićevićeva.
Đaci ekonomskih smerova učestvovali su u radionicama iz video marketinga- kreiranju i montaži promotivnih materijala, SEO optimizaciji, blogovanju i upotrebi alata za onlajn prisustvo. Takođe su posetili firmu Joven Advertising, gde su prisustvovali predavanju o virtuelnoj realnosti. Kako kaže profesorka, posebno je uočljivo ulaganje u opremanje škola u Makedoniji.
Foto: Privatna arhiva
Moderno opremljene škole -U svakoj učionici nalaze se pametne table, računari i projektori. Savremena nastavna sredstva koriste se znatno više nego što je trenutno slučaj u našim školama. Fokus je na modernim tehnologijama, za razliku od naglaska na teorijskim osnovama kod nas. Kako je Ohrid turistički grad sa velikim brojem hotela, učenici turističko- hotelijerskog smera imali su priliku da obavljaju praksu u različitim hotelima i upoznaju se sa raznim sistemima funkcionisanja. Ugostitelji su im pokazali pripremu tradicionalnog ohridskog gjevreka i druge kulinarske veštine- dodaje Stojićevićeva.
Učenici ekonomskih smerova radili su na kreiranju prezentacija, plakata i reklamnih sadržaja, kao delu menadžmenta, brendiranja i rada na društvenim mrežama.
Foto: Privatna arhiva
Znanja i veštine Za učenike završnih razreda, ovo je bilo prvo međunarodno iskustvo u okviru stručne prakse. Jana Josipović, smer poslovni administrator, ističe da joj je boravak u Ohridu bio veoma koristan i prijatan.
-Prvog dana smo se odmah sprijateljili sa domaćinima. Prvu nedelju proveli smo u školi, drugu na praksi, ali smo se trudili da se viđamo i van nastave. I dalje smo u kontaktu i nadam se da ćemo se ponovo sresti, možda i u nastavku školovanja ako se ukaže prilika. Najviše mi se dopala opremljenost škole i srdačnost domaćina. Dve nedelje su brzo prošle, a utisci su izuzetni- kaže Jana.
Foto: Privatna arhiva
Ivana Vasiljević, takođe smer poslovni administrator, planira da upiše smer marketing na Ekonomskom fakultetu, te joj je ovo iskustvo u tom smislu poslužilo kao dobra priprema za novu fazu školovanja, ali i probudilo još veće interesovanje za tu oblast.
-Sama škola i učenici, svi su jako dobri, gostoprimljivi, ljubazni, uvek spremni da nam pomognu i reše bilo kakve nedoumice, baš kao i profesori. Radili smo na izradi reklama za sopstvene brendove- moj je bio „Ekopiksel“. Kreirali smo reklamu, logo i bazu podataka. Imali smo priliku da vidimo virtuelnu realnost, koristimo AI naočare i upoznamo se sa radom firmi koje se bave marketingom i menadžmentom. Svaki dan je bio dobro organizovan i zanimljiv. Stekli smo praktična znanja i nova prijateljstva, koja nastavljamo da održavamo preko Instagrama- dodala je Ivana.
Foto: Privatna arhiva
Novi pristup nastavi Neda Dačević, smer turističko- hotelijerski tehničar, istakla je gostoprimstvo profesora i učenika, ali i izgled škole, koja je nedavno renovirana i dobro opremljena.
-Pored predavanja u školi, išli smo na stručnu praksu u hotele. Primećujem da je sličan sistem rada na recepciji, s tim što je kod nas možda za nijansu napredniji. Smatram da će nam biti veoma korisno što smo stekli poznanstva u Makedoniji- zbog mogućih budućih poslova, a i za životno iskustvo. Imali smo i izuzetno dobro organizovane turističke obilaske sa vodičem. Obišli smo najznačajnije znamenitosti, uključujući i neke od 365 ohridskih crkava- napominje Neda.
Foto: Privatna arhiva
Jakov Petrović ističe da mu je poseta Ohridu neponovljivo iskustvo koje mu je promenilo pogled na turizam.
-Imao sam priliku da doživim novu percepciju turizma, nove poglede, nova razmišljanja, drugačiji mentalitet, kako mesta, tako i radnika. Sam pristup im je drugačiji. Značilo mi je predavanje u turističkoj agenciji u Bitolju, gde nam je za dva- tri sata objašnjen sam način i pristup poslovanju njihove agencije, kao i radu sa klijentima. Stekao sam utisak da je drugačiji od našeg, iako smo blizu, mnogo je velika razlika i to je moja najveća impresija. Pored toga, domaćini su izuzetno gostoprimljivi, lepo su nas prihvatili, otvorenog srca i bez ikakvih predrasuda- navodi Jakov.
Kulinari su svakodnevno radili u savremeno opremljenoj kuhinji. Poslednjeg dana, na Veliki četvrtak, učestvovali su u pripremi jela za uskršnji bazar u centru Ohrida. Okusili su tradicionalna jela i upoznali razlike u začinima i dekoracijama. Po završetku prakse, uručene su im sertifikati.
Učenici su zahvalni na nezaboravnim iskustvima i novim znanjima, a obe strane pokazale su želju da nastave saradnju u oblasti praktične nastave u turizmu i ugostiteljstvu. Puni utisaka, đaci planiraju da nastave školovanje u svojim oblastima, sa nadom da će neki od njih ostvariti uspešne karijere u turizmu, ugostiteljstvu ili kulinarstvu.