18. maj 2023.18. maj 2023.
Kod portreta Stane Milanović (Foto: Glas Podrinja)

Kod portreta Stane Milanović (Foto: Glas Podrinja)

Konzervatorsko umeće čuva autentičnost dela

O konzervaciji dva značajna dela iz likovne zbirke u Narodnom muzeju Šabac govorili su dugogodišnji saradnici te ustanove kulture, konzervatori Milica Konstantinović i Bojan Nikolić. Kako udahnuti život u materijale i boje koje su zub vremena i spoljašnji uticaji oštetili, a istovremeno sačuvati autentičnost umetničkog pečata, otkrili su prisutnima na predavanju održanom u četvrtak u okviru Nacionalne nedelje muzeja.
(Foto: Glas Podrinja)

Portret Stane Milanović Hakije Kulenovića, kao i ikona „Krštenje Isusovo“ nepoznatog autora, ulja na platnu, veliki i mali format, a vreme potrebno za njihov potpuni tretman dva do tri meseca. Konzervacija je zaustavljanje procesa starenja, a restauracija je rekonstrukcija oštećenja, odnosno vraćanje u prvobitno stanje, povratak integriteta autorskom delu, uz svest da je veoma bitno da se originalni bojeni sloj ne menja. Trajanje konzervacije zavisi od pojedinačnog slučaja, pre svega od stepena i vrste oštećenja i u odnosu na to se pravi plan delovanja.

-Zatečeno stanje na slici Stane Milanović u prirodnoj veličini bilo je veoma teško, jer je bila dosta oštećena, sam tretman je bio prilično zahtevan. Ukrasni ram koji je imponzantan i težak više od 100 kilograma je bio u naročito lošem stanju i taj tretman je trajao još duže zbog njegovih dimenzija, bogatih, ukrašenih delova koji su u velikoj meri nedostajali, jedan prilično komplikovan i zatevan rad. Proces prirodnog starenja dovodi do prirodnog oštećenja, ali zbog specifičnosti slike i njenog formata, naročito kada govorimo o ukrasnom ramu, svakako da je oštećenju u velikoj meri doprineo način čuvanja, manipulisanje tokom prenošenja, pomeranja, naslanjanja- objasnio je Nikolić.


Zahvat i izazov je bio i raditi na ikoni nepoznatog autora, jer je bila veoma oštećena, navela je Konstantinovićeva, koja je više od stotinu dela „vraćala u život“. Uzroci propadanja su različiti, a najčešćima dodaje i lošu manipulaciju. Veza između platna i bojenog sloja je bila jako loša i narušena struktura boje. Tokom vremena je počela još više da se oštećuje, stvaraju pukotine i boja odvaja od platna, što je pretilo da ugrozi kompletnu strukturu. Pod UV svetlom videli su se zelenkasti tonovi, neujednačeni slojevi laka, kao i prethodne intervencije u vidu retuša.
„Krštenje Isusovo“(Foto: Glas Podrinja)

-Slika je bila fiksirana za ram drvenim ekserima, što je retkost. Ona je zbog same tehnologije izrade bila u veoma lošem stanju, nije imala tu podlogu između platna i samog bojenog sloja. Pošto je veoma stara, datira iz 19. veka, stajala je u lošim uslovima, po celoj površini je ispucala i počela da se ljuspa. Bilo je smo pitanje vremena kada će se bojeni sloj u potpunosti izgubiti. To je zahtevalo dva- tri meseca isrpnog rada. Konzervatorskim tretmanom sve može da se sredi, ovo je školski primer kako slika u jako lošem stanju može da se vrati u prvobitno stanje i da joj se vrati integritet- rekla je Konstantinovićeva.


Oba procesa, i konzervacija i restauracija, su obnovljive kategorije i postupak se ponavlja s vremena na vreme. Materijali koji se koriste su revirzibilni, što znači da se vremenom ne menjaju.
D.D.

Najnoviji broj

25. april 2024.

Најновији број
Verified by Visa MasterCard SecureCode
American Express MaestroCard MasterCard Visa
Banka Intesa