Инфо

18. мај 2023.18. мај 2023.
Код портрета Стане Милановић (Фото: Глас Подриња)

Код портрета Стане Милановић (Фото: Глас Подриња)

Конзерваторско умеће чува аутентичност дела

О конзервацији два значајна дела из ликовне збирке у Народном музеју Шабац говорили су дугогодишњи сарадници те установе културе, конзерватори Милица Константиновић и Бојан Николић. Како удахнути живот у материјале и боје које су зуб времена и спољашњи утицаји оштетили, а истовремено сачувати аутентичност уметничког печата, открили су присутнима на предавању одржаном у четвртак у оквиру Националне недеље музеја.
(Фото: Глас Подриња)

Портрет Стане Милановић Хакије Куленовића, као и икона „Крштење Исусово“ непознатог аутора, уља на платну, велики и мали формат, а време потребно за њихов потпуни третман два до три месеца. Конзервација је заустављање процеса старења, а рестаурација је реконструкција оштећења, односно враћање у првобитно стање, повратак интегритета ауторском делу, уз свест да је веома битно да се оригинални бојени слој не мења. Трајање конзервације зависи од појединачног случаја, пре свега од степена и врсте оштећења и у односу на то се прави план деловања.

-Затечено стање на слици Стане Милановић у природној величини било је веома тешко, јер је била доста оштећена, сам третман је био прилично захтеван. Украсни рам који је импонзантан и тежак више од 100 килограма је био у нарочито лошем стању и тај третман је трајао још дуже због његових димензија, богатих, украшених делова који су у великој мери недостајали, један прилично компликован и затеван рад. Процес природног старења доводи до природног оштећења, али због специфичности слике и њеног формата, нарочито када говоримо о украсном раму, свакако да је оштећењу у великој мери допринео начин чувања, манипулисање током преношења, померања, наслањања- објаснио је Николић.


Захват и изазов је био и радити на икони непознатог аутора, јер је била веома оштeћена, навела је Константиновићева, која је више од стотину дела „враћала у живот“. Узроци пропадања су различити, а најчешћима додаје и лошу манипулацију. Веза између платна и бојеног слоја је била јако лоша и нарушена структура боје. Током времена је почела још више да се оштећује, стварају пукотине и боја одваја од платна, што је претило да угрози комплетну структуру. Под УВ светлом видели су се зеленкасти тонови, неуједначени слојеви лака, као и претходне интервенције у виду ретуша.
„Крштење Исусово“(Фото: Глас Подриња)

-Слика је била фиксирана за рам дрвеним ексерима, што је реткост. Она је због саме технологије израде била у веома лошем стању, није имала ту подлогу између платна и самог бојеног слоја. Пошто је веома стара, датира из 19. века, стајала је у лошим условима, по целој површини је испуцала и почела да се љуспа. Било је смо питање времена када ће се бојени слој у потпуности изгубити. То је захтевало два- три месеца исрпног рада. Конзерваторским третманом све може да се среди, ово је школски пример како слика у јако лошем стању може да се врати у првобитно стање и да јој се врати интегритет- рекла је Константиновићева.


Оба процеса, и конзервација и рестаурација, су обновљиве категорије и поступак се понавља с времена на време. Материјали који се користе су ревирзибилни, што значи да се временом не мењају.
Д.Д.

Најновији број

23. мај 2024.

Најновији број
Verified by Visa MasterCard SecureCode
American Express MaestroCard MasterCard Visa
Banka Intesa