11. oktobar 2024.11. okt 2024.
Foto: Glas Podrinja/J.R.
Tekst je objavljen u štampanom izdanju Glasa Podrinja. Svakog četvrtka potražite novi broj na kioscima.
Vozila Auto škola bez razumevanja od strane drugih vozača
Sirene, psovke, vika i preticanje, razlog – „spora vožnja“. Na meti negodovanja i nervoze, najčešće Auto škole, iako je jasno da su za volanom početnici i tek budući vozači
Prekoračenje dozvoljene brzine jedan je od čestih uzroka nezgoda na putevima, mada spora vožnja može biti nekad i opasnija po bezbednost učesnika u saobraćaju. Šta se podrazumeva pod pojmom „spora vožnja“, koje su odredbe Zakona o bezbednosti u saobraćaju, i šta propisuje Pravilnik o teorijskoj i praktičnoj obuci kandidata za vozače?
Koliko nas nerviraju bahati vozači koji jure i oglušavaju se o brojna pravila i tako dovode u opasnost i sebe i druge učesnike u saobraćaju, toliko, nekad i više, umemo da budemo ljuti na one koji voze sporo ili su nesigurni za volanom. Stereotipi vladaju i kad je saobraćaj u pitanju, pa tako često znamo da generalizujemo - žene vozače, pešake, bicikliste, vozače kamiona.. Na meti nervoze vozača neretko su i vozila Auto škola. Kada će kandidat izaći na put, odnosno u gradsku vožnju, određeno je Pravilnikom o teorijskoj i praktičnoj obuci. U 40 časova koliko traje praktična obuka, moraju se uklopiti časovi na poligonu i časovi vožnje u gradu, i to u tri definisane „teme“. Prelazak takozvanih „tema“ određuje instruktor vožnje u zavisnosti od nivoa postignute obučenosti i individualnih osobina svakog pojedinog kandidata.
- Za svakog kandidata postoji plan rada. Posle časova na poligonu izlazimo u grad i to u ulice sa slabim intenzitetom saobraćaja odnosno saobraćajnice koje nisu prometne i gde će njima biti lakše da se prilagode. Na tim časovima kandidati na obuci za vozača usvajaju osnovne motoričke radnje kao što su kretanje, promena brzine, skretanje..Ulice i teme su tačno propisane od strane Ministarstva unutrašnjih poslova. Posle toga dolazi tema „SR“ – sa srednjim intenzitetom i tek na kraju se ide u ulice koje su definisane kao saobraćajnice sa jakim intenzitetom saobraćaja. Sve ispitne maršute takođe moraju da sadrže ove ulice, ne zato što Auto škole tako hoće već je tako propisano. Najlakše bi bilo da kandidat vozi po prvoj temi gde je slab saobraćaj, međutim, kandidat na obuci i polaganju mora da vozi i kroz kružne tokove, jednosmerne ulice, semaforizovane raskrsnice a to je uglavnom vožnja po samom centru grada. Ja razumem i znam da smo mi drugim učesnicima često smetnja, pa nam sviraju, dobacuju. Ni mi nismo izuzeti od problema koji se inače dešavaju na ulicama, nepropisnog parkiranja, zaustavljanja vozila na nedozvoljenim mestima, nebezbednog pa i zabranjenog preticanja.
Vozilo Auto škole i jeste obeleženo da bi ostali imali malo razumevanja ali, generalno, gužve na ulicama su evidentne i razumem da nekada sporo kretanje naših vozila napravi kolonu ili zastoj. Ali mi moramo da se ponašamo po našim temama i tu imamo stalni nadzor od strane MUP-a. Dešava se i da kandidat i pored instrukcija koje dobija jednostavno ne može da preduzme radnju, nije sposoban u tom trenutku, paniči..onda instruktor preuzima inicijativu, i ako se napravila kolona iza, ako je to moguće, zaustavimo se i propustimo vozila. Nije ni nama u interesu da se događaju takve situacije, da ljudi viču pa i prete, trube iza nas – navodi Miroslav Cvetković, instruktor i predavač u Auto školi.
Vozila Auto škola, oznaka „L“ naravno ne oslobađa poštovanja pravila u saobraćaju. Sa druge strane, ta oznaka bi trebala da sugeriše na malo više razumevanja i tolerancije od strane drugih vozača, kažu u Auto školama.
-Obuka se može započeti već sa 16 godina života, sa 17 polagati i dobiti probnu dozvolu. Veliki broj kandidata ide u srednju školu ili studira, pa se prilagođavamo njihovom vremenu i rasporedima i zbog toga se dešava da se gradska vožnja odnosno deo praktične nastave sprovodi u periodu „špica“, kada sugrađani odlaze ili se vraćaju s posla i sl. I nama je to problem ali nemamo često drugi izbor. Ne možemo kandidata držati 35 časova od obaveznih 40 na poligonu ili ulicama sa slabim intenziteom saobraćaja. Ja se dugo bavim ovim poslom, i primećujem da je u zadnje vreme motorika nešto sporija kod mladih. Svi oni nauče da menjaju brzine, da krenu i stanu. Problem je procena i kad kandidat dođe do 30 km/čas pa mu se pojavi recimo pešak, vreme njegove reakcije je dugo i onda se javlja nesigurnost.
Ja razumem u potpunosti druge vozače, ali molim i njih da razumeju složenost ovog posla. U vozilima Auto škola su početnici, oni su naučili da upravljaju vozilom a od procene ih deli još par godina iskustva. Kad budu znali da u svakom trenutku vožnje procene uslove u saobraćaju oni onda mogu da dozvole sebi da voze brže, a to, kao i sve, dolazi sa iskustvom – objašnjavaju u Auto školi.
Zakon o bezbednosti u saobraćaju kaže da vozač ne sme da smanji brzinu kretanja vozila do te mere da njegovo vozilo pričinjava smetnju normalnom odvijanju saobraćaja. Prema ZOBS-u, u Članu 42 precizirano je: „Ako vozač vozi sporo u meri u kojoj ometa normalan saobraćaj, dužan je da na prvom odgovarajućem mestu omogući da ga drugo vozilo bezbedno pretekne, obiđe ili prođe“, što znači da je vozač koji usporava saobraćaj dužan da na prvom proširenju zaustavi vozilo, propusti druga vozila i zatim nastavi vožnju.
-U Zakonu o bezbednosti u saobraćaju spora vožnja u smislu sankcija ne postoji. Preticanje „sporih vozila“ preko pune linije, u Srbiji je dozvoljeno izmenama Zakona o bezbednosti saobraćaja iz 2018. godine ali samo pod uslovom da ono može da se izvede bezbedno i odnosi se samo na određene kategorije vozila, one čija je maksimalna brzina 30 kilometara na čas. Vozačima se dozvoljava da „preko pune linije“, mogu da obilaze traktore, bicikle, mopede, motokultivatore, radne mašine i zaprežna kola. Tako na primer, ako se vozi iza traktora koji se kreće do 30 km na sat, dozvoljeno ga je obići i van isprekidane linije i to nije prekršaj. I samo ako se time ne ometa normalno kretanje vozila koja dolaze iz suprotnog smera, kada na putu ima dovoljno prostora za bezbedno preticanje i obilaženje, koje nije bilo zabranjeno ni pre izmena Zakona – pojašnjava Cvetković.
Puna linija ne sme se „očepiti“ niti preći ako je ispred kamion ili automobil koji se kreće sporije od dozvoljene brzine, da li zbog uslova na putu ili ulici, nekog drugog razloga ili, kad su Auto škole u pitanju, nesigurnosti samog vozača ili preciznije, kandidata na obuci.
Koliko nas nerviraju bahati vozači koji jure i oglušavaju se o brojna pravila i tako dovode u opasnost i sebe i druge učesnike u saobraćaju, toliko, nekad i više, umemo da budemo ljuti na one koji voze sporo ili su nesigurni za volanom. Stereotipi vladaju i kad je saobraćaj u pitanju, pa tako često znamo da generalizujemo - žene vozače, pešake, bicikliste, vozače kamiona.. Na meti nervoze vozača neretko su i vozila Auto škola. Kada će kandidat izaći na put, odnosno u gradsku vožnju, određeno je Pravilnikom o teorijskoj i praktičnoj obuci. U 40 časova koliko traje praktična obuka, moraju se uklopiti časovi na poligonu i časovi vožnje u gradu, i to u tri definisane „teme“. Prelazak takozvanih „tema“ određuje instruktor vožnje u zavisnosti od nivoa postignute obučenosti i individualnih osobina svakog pojedinog kandidata.
- Za svakog kandidata postoji plan rada. Posle časova na poligonu izlazimo u grad i to u ulice sa slabim intenzitetom saobraćaja odnosno saobraćajnice koje nisu prometne i gde će njima biti lakše da se prilagode. Na tim časovima kandidati na obuci za vozača usvajaju osnovne motoričke radnje kao što su kretanje, promena brzine, skretanje..Ulice i teme su tačno propisane od strane Ministarstva unutrašnjih poslova. Posle toga dolazi tema „SR“ – sa srednjim intenzitetom i tek na kraju se ide u ulice koje su definisane kao saobraćajnice sa jakim intenzitetom saobraćaja. Sve ispitne maršute takođe moraju da sadrže ove ulice, ne zato što Auto škole tako hoće već je tako propisano. Najlakše bi bilo da kandidat vozi po prvoj temi gde je slab saobraćaj, međutim, kandidat na obuci i polaganju mora da vozi i kroz kružne tokove, jednosmerne ulice, semaforizovane raskrsnice a to je uglavnom vožnja po samom centru grada. Ja razumem i znam da smo mi drugim učesnicima često smetnja, pa nam sviraju, dobacuju. Ni mi nismo izuzeti od problema koji se inače dešavaju na ulicama, nepropisnog parkiranja, zaustavljanja vozila na nedozvoljenim mestima, nebezbednog pa i zabranjenog preticanja.
I kada je polaganje u pitanju, komisija traži dinamiku od kandidata, da ne ometa saobraćaj, da ubrza kretanje, insistiraju da to bude što dinamičnije, ne može da se vozi samo prvom i drugom brzinom.
Imamo dobru saradnju sa MUP-om i između ostalog na redovnim sastancima razgovaramo i o unapređenju uslova za bezbednu obuku kandidata u odnosu na druge učesnike u saobraćaju
Vozilo Auto škole i jeste obeleženo da bi ostali imali malo razumevanja ali, generalno, gužve na ulicama su evidentne i razumem da nekada sporo kretanje naših vozila napravi kolonu ili zastoj. Ali mi moramo da se ponašamo po našim temama i tu imamo stalni nadzor od strane MUP-a. Dešava se i da kandidat i pored instrukcija koje dobija jednostavno ne može da preduzme radnju, nije sposoban u tom trenutku, paniči..onda instruktor preuzima inicijativu, i ako se napravila kolona iza, ako je to moguće, zaustavimo se i propustimo vozila. Nije ni nama u interesu da se događaju takve situacije, da ljudi viču pa i prete, trube iza nas – navodi Miroslav Cvetković, instruktor i predavač u Auto školi.
Vozila Auto škola, oznaka „L“ naravno ne oslobađa poštovanja pravila u saobraćaju. Sa druge strane, ta oznaka bi trebala da sugeriše na malo više razumevanja i tolerancije od strane drugih vozača, kažu u Auto školama.
-Obuka se može započeti već sa 16 godina života, sa 17 polagati i dobiti probnu dozvolu. Veliki broj kandidata ide u srednju školu ili studira, pa se prilagođavamo njihovom vremenu i rasporedima i zbog toga se dešava da se gradska vožnja odnosno deo praktične nastave sprovodi u periodu „špica“, kada sugrađani odlaze ili se vraćaju s posla i sl. I nama je to problem ali nemamo često drugi izbor. Ne možemo kandidata držati 35 časova od obaveznih 40 na poligonu ili ulicama sa slabim intenziteom saobraćaja. Ja se dugo bavim ovim poslom, i primećujem da je u zadnje vreme motorika nešto sporija kod mladih. Svi oni nauče da menjaju brzine, da krenu i stanu. Problem je procena i kad kandidat dođe do 30 km/čas pa mu se pojavi recimo pešak, vreme njegove reakcije je dugo i onda se javlja nesigurnost.
Ja razumem u potpunosti druge vozače, ali molim i njih da razumeju složenost ovog posla. U vozilima Auto škola su početnici, oni su naučili da upravljaju vozilom a od procene ih deli još par godina iskustva. Kad budu znali da u svakom trenutku vožnje procene uslove u saobraćaju oni onda mogu da dozvole sebi da voze brže, a to, kao i sve, dolazi sa iskustvom – objašnjavaju u Auto školi.
Zakon o bezbednosti u saobraćaju kaže da vozač ne sme da smanji brzinu kretanja vozila do te mere da njegovo vozilo pričinjava smetnju normalnom odvijanju saobraćaja. Prema ZOBS-u, u Članu 42 precizirano je: „Ako vozač vozi sporo u meri u kojoj ometa normalan saobraćaj, dužan je da na prvom odgovarajućem mestu omogući da ga drugo vozilo bezbedno pretekne, obiđe ili prođe“, što znači da je vozač koji usporava saobraćaj dužan da na prvom proširenju zaustavi vozilo, propusti druga vozila i zatim nastavi vožnju.
-U Zakonu o bezbednosti u saobraćaju spora vožnja u smislu sankcija ne postoji. Preticanje „sporih vozila“ preko pune linije, u Srbiji je dozvoljeno izmenama Zakona o bezbednosti saobraćaja iz 2018. godine ali samo pod uslovom da ono može da se izvede bezbedno i odnosi se samo na određene kategorije vozila, one čija je maksimalna brzina 30 kilometara na čas. Vozačima se dozvoljava da „preko pune linije“, mogu da obilaze traktore, bicikle, mopede, motokultivatore, radne mašine i zaprežna kola. Tako na primer, ako se vozi iza traktora koji se kreće do 30 km na sat, dozvoljeno ga je obići i van isprekidane linije i to nije prekršaj. I samo ako se time ne ometa normalno kretanje vozila koja dolaze iz suprotnog smera, kada na putu ima dovoljno prostora za bezbedno preticanje i obilaženje, koje nije bilo zabranjeno ni pre izmena Zakona – pojašnjava Cvetković.
Puna linija ne sme se „očepiti“ niti preći ako je ispred kamion ili automobil koji se kreće sporije od dozvoljene brzine, da li zbog uslova na putu ili ulici, nekog drugog razloga ili, kad su Auto škole u pitanju, nesigurnosti samog vozača ili preciznije, kandidata na obuci.
S.G.
Aktuelno
Najnoviji broj
7. novembar 2024.