23. april 2025.23. apr 2025.
Foto: privatna arhiva

Foto: privatna arhiva

Tradicionalna solidarnost na jedan klik

Moba u digitalnom dobu- aplikacija za oživljavanje zajedništva

Podstaknuta svešću o tome, ali i iskrenom željom da se drevni srpski običaj mobe prilagodi današnjem načinu života, rodila se ideja i iz nje ta aplikacija. Osmislila ju je grupa od osmoro mladih, od kojih petoro vodi poreklo iz Šapca
Sve je počelo na Ceru, tokom renoviranja jedne vikendice. Prvog dana- desetak drugara, nose crep uzbrdo, podižu krov, šale se, smeju. Drugog dana- nešto manje. Trećeg- trojica. Četvrtog- samo Mihailo, njegov brat i jedan prijatelj. Tako je izgledala savremena „moba“- lepa u ideji, ali neostvariva u praksi. Svi negde žure, svako ima svoje obaveze. Iako postoji društvo spremno da pomogne, u stvarnosti, zbog obaveza i brzog načina života- niko nije dostupan kada zatreba. Ta situacija, iako obična, zapalila je iskru.

-Ljudi bi pomogli, ali ne znaju kad, ni gde. Nemamo više mehanizam da se povežemo kao nekad, a potreba postoji- kaže Mihailo Okiljević, direktor i jedan od osnivača firme GFT Brothers koja stoji iza projekta i aplikacije „Moba“.

Moba te zove- digitalno, ali sa dušom
„Moba“ nije samo aplikacija- ona je oživljena ideja zajedništva, u novom formatu. Naziv nosi po tradicionalnom običaju- okupljanju ljudi radi obavljanja većih fizičkih poslova. „Svi u Mobu, Moba za sve“ i „Moba se vraća u modu- snaga zajednice“- slogani su projekta, ali i poruka da digitalna tehnologija može da vrati poverenje među ljude. Podstaknuta svešću o tome, ali i iskrenom željom da se drevni srpski običaj mobe prilagodi današnjem načinu života, rodila se ideja potekla od osmoro mladih, od kojih petoro vodi poreklo iz Šapca. Njihov cilj je jednostavan: povezati ljude kojima je potrebna pomoć sa onima koji imaju vremena i volje da pomognu- bilo volonterski ili uz novčanu nadoknadu

-Naš fokus je sezonski rad u poljoprivredi, jer je tu najveći problem nedostatka radne snage. Istraživanja pokazuju da je potrebno i do 600.000 ljudi da se obere sva malina u zapadnoj Srbiji. S druge strane, postoje čitavi „rezervoari“ radno sposobnog stanovništva koji ne znaju gde i kada se traže radnici- navodi Okiljević.

Aplikacija „Moba“ funkcioniše kao digitalna verzija tradicionalnog poziva u pomoć.
-Domaćini koji traže radnu snagu- bilo za poljoprivredu, renoviranje kuće, kopanje bunara ili selidbu- postavljaju oglas. Oni koji žele da rade prijavljuju se na oglase u skladu sa svojim mogućnostima, iskustvom i lokacijom. Između njih nema posrednika- sve je stvar dogovora. Mi ne filtriramo, niti raspoređujemo ljude. Omogućavamo susret- platforma je alat. Poslodavac i radnik sami odlučuju da li će sarađivati, pod kojim uslovima i na koji način. Implementirali smo mehanizme za zaštitu od zloupotreba- profili korisnika, ocena nakon obavljenog posla, sistem povratne informacije- objašnjava Okiljević.

Jedinstveni model- za pomoć, rad, ili dobru nameru
Ideja je nastala iz ličnog iskustva, ne iz poslovnog plana. Njeni tvorci žive u Beogradu i Novom Sadu, ali su duh solidarnosti poneli iz rodnog kraja.

-Setili smo se priča naših roditelja i baka- kako se nekad kosilo, bralo grožđe, dizao krov... Pomagalo se. Svi su znali kad se šta radi. Mi smo danas izgubili tu nit, ali je želja ostala. Samo treba nov način povezivanja. Sa jedne strane su ljudi koji imaju potrebu za radnicima- bilo da je reč o radovima u polju, berbi voća, krečenju, čišćenju tavana, ili pak selidbi. Sa druge strane su oni koji žele da rade- mladi, studenti, ljudi iz ruralnih sredina, pa i penzioneri. Poslodavac postavlja oglas- šta treba uraditi, kad, gde, pod kojim uslovima. Radnik se prijavljuje, bez posrednika, provizije i dodatnih troškova- dodaje on.

Do sada se prijavilo 350 registrovanih gazdinstava i više od 1.000 registrovanih sezonskih radnika. Fokus je trenutno na sezonskim poljoprivrednim poslovima. Podaci pokazuju da Srbiji samo za berbu maline godišnje treba više od pola miliona ljudi. S druge strane, mnogi bi radili, ali ne znaju gde.
-U nekim mestima ljudi se snalaze preko kafana, pijaca, poruka na oglasnim tablama. Zamislimo samo koliko je efikasnije kad to može da se uradi preko telefona. Osnovne prednosti za poslodavca su jeftiniji i jednostavniji način pronalaženja radne snage, jeftnije angažovanje radne snage, mogućnost za planiranje i proširenje resursa, stukturiranje tržišta sezonskog rada. Za one koji traže posao ovo je jedinstveno mesto ponude- garantuje jednostavnost, pouzdanost, transparentnost, sigurnost- napominje.

Foto: Privatna arhiva


Jedan klik za solidarnost
„Moba“ je više od platforme- to je digitalno pozivno pismo za zajedništvo. Svako može da se uključi- i kao neko ko nudi pomoć, i kao neko kome je potrebna, pa i bez nadoknade.

-Prvi oglas je za poslodavce besplatan i trudićemo se da taj trend održimo što duže u budućnosti. Kumulativno, to će svakako biti višestruko puta jeftinije nego trenutni posrednici u poljoprivredi, kao što su generalizovani sajtovi za oglašavanje koji nepravilno adresiraju ciljnu grupu, ili oglašavanje na radiju i televizijama. Naš cilj nije zarada, nego efekat. Hoćemo da vratimo osećaj zajedništva- ističe Mihailo.
Foto: Privatna arhiva

Inovacija ovakve vrste nije ostala neprimećena. Aplikacija „Moba“ je dobila podršku Ministarstva nauke, tehnološkog razvoja i inovacija za jedinstven koncept u Evropi i na Balkanu.
-Imamo tehničku podršku, ali želimo da izgradimo i mrežu ljudi koji veruju u ovu ideju. Otvorena je i mogućnost donacija za one koji žele da nas podrže, ali možda nemaju vremena da lično učestvuju. Oni će biti označeni na zidu zahvalnosti kao osnivači zajednice. Svaka donacija biće usmerena na održavanje i unapređenje platforme- pojašnjava.

Aplikacija od 1. do 31. aprila u fazi aktivacije, a od 2. maja „Moba“ počinje da radi punim kapacitetom. Do tada, cilj je da se što više ljudi upozna sa sistemom i da ideja zaživi među ljudima, a do sada su imali samo pozitivne reakcije.

Foto: Privatna arhiva


-Ideja ima i dublji društveni potencijal- ohrabriti mlade da se uključe u sezonske poslove, da steknu iskustvo, možda zavole rad na selu, pa čak i odluče da se vrate na imanje ili kupe svoje. Cilj aplikacije nije samo u tome da se povežu oni koji traže i oni koji nude pomoć. Njen najveći potencijal leži u vraćanju poverenja u ljude, zajednicu, mogućnost da se zajednički nešto napravi, izgradi, uradi- naglašava Okiljević.

U vremenu kad je sve užurbano, kad je solidarnost postala luksuz, ova aplikacija nudi jednostavnu stvar- priliku da se ljudi vrate jedni drugima. Jednim klikom.
D.D.

Najnoviji broj

24. april 2025.

Најновији број
Verified by Visa MasterCard SecureCode
American Express MaestroCard MasterCard Visa
Banka Intesa