2. maj 2025.2. maj 2025.
(Foto: Glas Podrinja)

(Foto: Glas Podrinja)

Tim gimnazijalaca treći na međunarodnom takmičenju Tehnostrelka- Hakaton

Učenici Bogdan Marković, Ognjen Živanović i Ognjen Ivanović, pod mentorstvom profesorke Lidije Perišić uspešno su savladali postavljene zadatke koje je trebalo da unaprede novim idejama
Tim sastavljen od trojice šabačkih gimnazijalaca osvojio je treću nagradu na nedavno održanom Međunarodnom takmičenju Tehnostrelka- Hakaton. Učenici Bogdan Marković, Ognjen Živanović i Ognjen Ivanović, pod mentorstvom profesorke Lidije Perišić, takmičili su se u izradi interaktivnih aplikacija uz primenu savremenih tehnologija. Organizator nadmetanja je Univerzitet Lobačevski iz Njižnjeg Novgoroda. Šapčani su uspešno savladali postavljene zadatke koji su zahtevali inovativnost, društvenu korisnost i praktičnu primenu.

Novo iskustvo, inovativna ideja
-Hakaton podrazumeva takmičenje u izradi aplikacija na zadatu temu, a zadatke zadaju partnerske kompanije koje učestvuju u organizaciji. Zahvaljujući saradnji sa Univerzitetom Lobačevski naši učenici su dobili priliku da učestvuju na njihovom međunarodnom Hakatonu Tehnostrelka u Njižnjem Novgorodu. Najpre su prošli kvalifikacije u februaru, a tim je tada i dobio ime „Mornar Popaj“- na osnovu zadatka i po uzoru na prošlogodišnje „Žapče u akciji“. Imali smo i petog člana, profesorku ruskog jezika Tatjanu Gajić, koja nam je mnogo pomogla u komunikaciji sa organizatorima- objašnjava profesorka Lidija Perišić.

Foto: "Glas Podrinja"


Takmičenje je obuhvatalo pet kategorija: izrada veb aplikacija, mobilnih aplikacija, virtuelna realnost, proširena realnost i veštačka inteligencija. Učenici su morali da osmisle aplikaciju koja je drugačija, korisna i upotrebljiva u stvarnom svetu.

-Bilo je važno da tema bude inovativna, što je veoma teško postići u vremenu kada postoji bezbroj aplikacija u svakoj oblasti. Značajno je bilo i da bude društveno korisna i primenjiva na širu populaciju. Uspeli su za dva dana da naprave aplikaciju, a prezentaciju i demonstraciju svog rada imali su onlajn- dodaje profesorka.

„Mornar Popaj“
Bogdan podseća da im je to druga godina kako učestvuju na tom takmičenju- prošle godine, inspirani modelom žabe u proširenoj realnosti, nazvali su svoj tim „Žapče u akciji“. Ove, nastavljajući tradiciju nazivanja ekipe po poplarnim crtanim filmovima, saglasili su se da naziv bude „Mornar Popaj“. Aplikacija koju su pravili u prvom krugu predstavljala je kretanje broda i njegovo kontrolisanje iz brodske kabine u proširenoj realnosti sa 3D modelima. U finalu su predstavili grad na zanimljiv način i bili nominovani za najoriginalniju ideju.

-U prvom krugu smo sve uradili za nedelju dana, bili smo sedmi od dvadesetak ekipa i to nam je omogućilo dalji plasman u drugi finalni krug takmičenja. Obično je taj drugi zadatak za finalno takmičenje konkretniji i otvorenijeg tipa- objašnjava Bogdan, koga drugari označavaju kao idejnog tvorca u ekipi.

-Moja uloga je u suštini bila kreiranje ideja. Ognjen Živanović je bio programer, a ja sam mu pomogao da prevaziđe poteškoće u kritičnim momentima. Ognjen Ivanović je bio naša reč, on je koristeći svoju govorničku veštinu to prezentovao na najbolji način- dodaje on.

Lakše do knjige
Finalna aplikacija, koja je donela nagradu, predstavlja originalno rešenje za sve one koji se nađu u knjižari, ali ne znaju koju knjigu da kupe.

-Korisnik skenira korice nekoliko knjiga koje mu zapadnu za oko, a aplikacija pomoću veštačke inteligencije prepoznaje korice i prikazuje osnovne informacije- autora, naziv, opis radnje, istorijski kontekst, pa čak i preporuke sličnih knjiga. Ukoliko je korisnik neodlučan, aplikacija može sama da izabere jednu od skeniranih knjiga, pošto sačuvaju neku svoju virtuelnu biblioteku.
Postoji prostor da se aplikacija unapredi, da izabere neke slične knjige, da sama daje predloge nekih knjiga koje možda već nisu skenirane i slično- objašnjava Bogdan Marković, koga drugovi označavaju kao idejnog tvorca rešenja.

Takmičenje je obuhvatalo pet kategorija: izrada veb aplikacija, mobilnih aplikacija, virtuelna realnost, proširena realnost i veštačka inteligencija


Ognjen Živanović je rekao da je konkurencija bila na visokom nivou kao i prošle godine.

-Moja uloga bila je da tu ideju implementiram, da razvijem samu aplikaciju. To nije bio lak zadatak, jer nismo imali mnogo vremena, samo nekoliko dana. Najveći izazov bio je prepoznavanje korica knjiga i prikaz odgovarajućih podataka- napominje Ognjen.

Ognjen Ivanović bio je zadužen za prezentaciju projekta na engleskom jeziku i pokazalo se da je bio više nego dorastao zadatku.

-Na kraju, kad smo završili ceo projekat, sastali smo se da se dogovorimo kako ćemo da ga što bolje prezentujemo. Pripremili smo govor i sve je išlo po planu. Moj zadatak je bio da to predstavim na engleskom i ujedno i za mene najveći izazov- da na jasan i ubedljiv način predstavim našu zamisao- navodi Ivanović, koji je, osim govorništva, pokazao i izuzetno poznavanje jezika.

Podsticaj za nova nadmetanja
Kako ističe profesorka Perišić, učenici su pokazali visok nivo znanja i posvećenosti. Inovativnost, kreativnost, primena veštačke inteligencije uz mogućnost nadogradnje i proširenja same početne zamisli- sve te elemente žiri je uzeo u obzir kada je odlučivao o nagradi.

-Sva tri koraka- ideja, realizacija i prezentacija projekta podjednako su važna i zahtevna u pravljenju aplikacije i đaci su pokazali posvećenost tokom celog procesa i za vrlo kratko vreme sve završili. To je svojevrsna olimpijada znanja, a oni su kao tim zaista postigli veliki uspeh. Pokazali su da poseduju ono što se danas najviše ceni- kreativnost, veštinu i timski duh- naglašava profesorka.

Lepa priča o inovaciji i timskom radu zasluženo je dobila priznanje, ali i još važnije- motivaciju za buduće izazove i podstrek da svoje znanje testiraju i na nekim narednim nadmetanjima. Mladi šabački gimnazijalci već razmišljaju o sledećem takmičenju. I ako je suditi po dosadašnjem uspehu, „Mornar Popaj“ tek je zaplovio.
D.D.

Najnoviji broj

30. april 2025.

Најновији број
Verified by Visa MasterCard SecureCode
American Express MaestroCard MasterCard Visa
Banka Intesa