3. maj 2025.3. maj 2025.
Umetnost u službi hrišćanske vere

Umetnost u službi hrišćanske vere

„Iskreno mislim da nije samo puko izvođenje i dekorisanje u crkvi ono što je važno, već srce koje nas tada vodi. Ne može sa raditi bez prisustva Duha Svetoga ako se on ne osjeti i koljeno ne poklekne“
„Apoteoza“ doktorke likovnih umetnosti Renate Trifković, sačinjena od 50 mozaika manjeg i većeg formata, nastalih od 2004. godine do danas biće dostupna poštovaocima umetnosti od 26. aprila do 18. maja u Vinogradarevoj kući na Oplencu.

- Najviše predstavljenih radova nastalo je u poslednjih pet godina, jer je opus moga rada uglavnom vezan za liturgijsku umjetnost. Umjetnost u službi hrišćanske vjere, ne mogu je nazvati sakralnom jer bi to bilo i suviše šturo sa moga aspekta- kaže za „Glas Podrinja“ Renata Trifković.

Foto: Privatna arhiva


Srce je kao druga glava, samo mnoogo osjetljivija, zbog njegovih slabosti, pati cijelo tijelo, ali je i Dom Duha Svetoga


Naziv izložbe inspirisan je umetničkim preobražajem Renatinog mozaičkog stvaralaštva tokom proteklih godina rada koji je bio vezan za liturgijsku umetnost u celini. Preobražaja koji bi najbolje definisala italijanska reč “divinizare”, koja se može paralelno posmatrati u svom smislu “obožavanje” ali ne kao “adorare” već “manifestare”.

Ono što živimo obrazuje ono što izražavamo


Renata Trifković rođena je 1976. u Puli. Oni, koji je znaju ceo život, tvrde, da te godine počinje i njen umetnički put. Blok i olovke su bili sastavni deo detinjstva, dok talenat, uporedo sa njenim razvojem poprima sve snažniju definiciju i oblik.
Školovanje urođenog počinje u Šapcu. Sivilo ratnih godina provodi u ateljeu Dragiše Marsenića. To mesto nije značajno samo za usvajanje pravila i osnova likovne umetnosti, već i kao mesto igre, mesto na kojem se rađa ljubav prema mozaiku.
Nakon Šapca odlazi u Beograd. Upisuje istoriju umetnosti na Filozofskom fakultetu, da bi se na trećoj godini „prebacila“ na Fakultet likovnih umetnosti, slikarski odsek. Nakon magistrature odlazi u Rim i radi mozaike za Atelje Centro Aletti. Doktorirala je u Beogradu.
Danas vodi grupu umetnika u Ateljeu Centro Aletti pri Institutu Pontificio istituto orientale, centro di studi e richerche “Ezio aletti”. Podučava ih liturgijskoj umetnosti, supervizor je, priprema terene, radi mozaike.
Trenutno je angažovana na izvođenju mozaika fasade najvećeg hrama u Brazilu, u Aperacidi, država Sao Paolo, površine 18.000 kvadratnih metara.


- Ono što živimo obrazuje ono što izražavamo - objašnjava Trifkovićeva.
Svetski priznata umetnica, našeg porekla, dalje navodi da je njen profesionalni orijentir rad na izvođenju mozaika u crkvi, upućenost u veru i najvažnije od svega, praktikovanje iste.
- Iskreno mislim da nije samo puko izvođenje i dekorisanje u crkvi ono što je važno, već srce koje nas tada vodi. Ne može sa raditi bez prisustva Duha Svetoga ako se on ne osjeti i koljeno ne poklekne. Ima jedna izreka koja kaže, od strane Sv Franje Asiskog:” Onaj koji radi sa rukama, zove se radnik. Onaj koji radi sa rukala i glavom, zanatlija. A onaj koji radi rukama, glavom i srcem, umjetnik- kaže Trifkovićeva i u istom duhu navodi:

- Srce je kao druga glava, samo mnoogo osjetljivija, zbog njegovih slabosti, pati cijelo tijelo, ali je i Dom Duha Svetoga.

Otvaranje izložbe planirano je ove subote u 17 časova, dok sam program predviđa obilazak kompleksa Zadužbine Kralja Petra I Karađorđevića, koji počinje u 13 sati, ispred Kraljeve kuće. Na otvaranju će govoriti upravitelj Zadužbine Kralja Petra I Karađorđevića, Dragan Reljić i umetnička direktorka Centra za mozaik Olivera Stanišić.

„Blago prošlosti u očima savremenika“: Projekat ostvaren uz podršku Grada Šapca. Stavovi izneti u podržanim medijskim projektima, nužno ne izražavaju stavove organa koji su dodelili sredstva.
T.T.

Najnoviji broj

30. april 2025.

Најновији број
Verified by Visa MasterCard SecureCode
American Express MaestroCard MasterCard Visa
Banka Intesa