Инфо

16. септембар 2020.16. сеп 2020.
Бета

Бета

Бизнис и финансије: Пандемија за око 30 одсто смањила тражњу за пословним простором

Процењује се да је због последица пандемије корона вируса тражња за пословним простором у Србији пала за око 30 одсто у односу на прошлу годину, али се после укидања ванредног стања тржиште донекле активирало, пише месечник "Бизнис и финансије".

Наводи се да дугорочније прогнозе нико не жели да даје, док су предвиђања у свету о даљој судбини канцеларија сходно учинцима рада од куће на пословање – потпуно опречна. Анкета коју су међу компанијама, од марта до јуна спровели Привредна комора Србије (ПКС) и УСАИД-ов Пројекат сарадње за економски развој, показала је да је раду од куће током ванредних околности прибегло скоро 60 одсто испитаних. Свака друга фирма се са вирусом борила тако што је смањила број радних сати.

Тест за послодавце у виду преласка на алтернативне начине пословања, показао је да су се компаније из појединих бранши добро снашле, не само када је реч о раду од куће, него и о пласману преко интернета, што заједно смањује потребу за канцеларијским простором, пише "Бизнис и финансије".

Указује се да у онлајн простору предњаче ИТ фирме, мада су се добро сналазиле и компаније које се баве производњом хране и пића и пољопривредом. Са друге стране, две трећине фирми због природе посла нема могућност да потпуно пређе на е-пословање, попут индустрије организације догадјаја, туризма, транспорта.

Анкета ПКС и УСАИД показала је да су се компаније које су имале продају онлине, лакше прилагодиле ванредној ситуацији. Око 30 одсто њих је унапредило постојеће онлине канале пословања, а свака трећа планира да отвори нове канале дигиталног оглашавања и да дигитализује пословање.

Око 13 одсто фирми је као одговор на кризу отворило интернет продавницу, или планира да то уради, док свака трећа види јачање е-трговине као део своје стратегије опоравка. У таквој стратегији, све је мање потребе за окупљањем запослених у традиционалном радном простору.

Према проценама агената за некретнине, цена пословног простора за издавање у Београду креће се од пет до 30 евра по квадратном метру.

Уколико су канцеларије смештене у пословним комплексима А и Б класе, такозвани "service charge " који обухвата грејање, хлађење, воду, канализацију, одношење смећа и електричну енергију утрошену ван простора закупца, одржавање и рецепцију 24 сата сваког дана, кошта од 2,5 до четири евра по квадрату. То значи да би месечни издаци за 50 квадрата износили од 375 до 1.700 евра.

У Србији се према подацима ПКС, после укидања ванредног стања због епидемије короне, у канцеларије вратило између 80 и 90 одсто запослених, а како ће се одвијати даља "сеоба" између стварне канцеларије и оне у кући највише ће зависити од здравствене ситуације, указује "Бизнис и финансије".

Истраживање "Stenford" универзитета је показало да је рад од куће повећао продуктивност запослених за 13,5 одсто, смањио дане изостајања с посла које су запослени узимали због боловања и да је генерално утицао на веће задовољство послом. До сличних закључака су дошли и истраживачи у консултантској компанији " Globak Workplace Analitics", који истичу да би чак 80 до 90 одсто запослених у САД рађе радило од куће.

С друге стране, у истраживању које је часопис "Hardvard Business Review" спровео међу више од 1.200 менаџера у 24 земље у августу ове године, изнети су поптпуно супротни налази. Више од 40 одсто менаџера у свету је изразило сумњу да у условима масовног рада на даљину могу ефикасно да управљају радницима, док је скоро 60 одсто директора оценило да запослени који раде од куће имају слабији учинак него када посао обављају у канцеларији.

Запослени су се, пак, највише жалили на то што њихови шефови очекују "да стално буду на располагању" у било које доба. За разлику од директора, оценили су да раде много више него у канцеларији и да због тога трпи њихов приватни живот.

Извор: Бета

Најновији број

28. март 2024.

Најновији број
Verified by Visa MasterCard SecureCode
American Express MaestroCard MasterCard Visa
Banka Intesa